kafépriser

Jay

Well-known member
såg på DaMatteos blog att det uppstått en del sura kommentarer angående deras höga priser etc. Detta med anledning av artiklar om höga kaffepriser i GP.

Vad anser ni? Vad är ett bra pris? Skäligt pris? Och varför?
 

onyman

Well-known member
DaMarketLeader

Da Matteo verkar ha mycket kunder och har bäst kaffe i stan = deras priser är korrekta. De agerar som en marknadsledare bör: de sätter vad de tycker är skäliga priser och låter andra följa.

Det som är lite trist är att de serverar en single shot latte som antagligen inte smakar någonting mer än mjölk? 1.7dl mjölk i oskummad volym till damatteos ljustrostade blandningar är inte idealt? I GP TV inslaget så verkar folk föredra den billigare latten? + de har väl inte lyckats helt bra PR mässigt i att försvara sig, de verkar för defensiva, som att de bryr sig för mycket om vad några snåla kunder tycker?

2346230991.jpg


http://www.gp.se/konsument/tester/1.434840-dyra-droppar-i-latten
 

Jay

Well-known member
de pratar ju om mjölk, vilket blir helt absurt i sammanhanget, eftersom mjölkpriset är detsamma oavsett kafé kan jag tänka mig, medan priset på kaffet samt hur mycket kaffe som används (och hur det smakar givetvis, vilket tycks irrelevant i sammanhanget för GP).

på Cupcake Sthlm betalade jag 25:- för en liten kaffe har jag för mig. Det tycker jag var ett perfekt pris för 8oz pappmugg som var bland det bästa jag smakat i bryggväg. 10:- är ju superbilligt för en enkel espresso på Coffice, och kan ju vara ett sätt att få folk att dricka espresso, eller åtminstone få dem genom dörren.

I Perth när jag jobbade så kostade en espresso 3.50 oavsett om du ville ha en singel eller dubbel. Vi gick inte på volym utan på smak. En liten latte kostade också 3.50, så man kan säga att i stort sett bjöd vi på mjölken.

Men för mig spelar det egentligen ingen roll om kaffet kostar 10:- om det smakar skit, eller 35:- och smakar toppen. Det är när man får ett kaffe som kostar 10:- som smakar bra, som det är prisvärt. Inte annars.
 

Mayhem

Well-known member
Meh. Ett kronor per volym jämförelsepris är ju helt meningslöst när produkten inte är identisk.
 

martink78

Well-known member
Det var det sorgligaste jag läst på länge i kaffeväg, och på så många olika sätt dessutom. Även om det kanske vore väl optimistiskt att de skulle bry sig om smaken så borde de åtminstånde kolla upp om det är rättvisekaffe eller inte.. Nån skrev i kommentarerna att det luktade skoltidningsreportage, och det är väl bara att hålla med..
 

onyman

Well-known member
10spänn på coffice är ju för billigt? :) samma blandning som da matteo kör i göteborg och där kostar 25 som single, skeppas till dyra stockholm och blir....10kronor? de måste ha glömt räkna, idiotiskt. Nästan lika dumt som att Mellqvist Söder serverar sin 26grams Haugaard Portland för 20spänn.

intressant prissättning på Ristretto, Joe & the Juice i Danmark är inne lite på samma linje, 1 eller 2 shots är samma pris, sen betalar man lite mer för varje steg uppåt i mjölk volym man vill ha. de använder färger på de olika storlekarna och ounce istället för cl eller Stor/liten för att slippa prisjämförelser med sina konkurrenter.
 

Sir Anselm

Well-known member
De 2 senaste gångerna jag varit på Espresso House och beställt Cappucino så har "baristan" tagit en kanna, hällt i mjölk, kört ner ång-munstycket i kannan och sedan ställt kannan där, dragit på ångan och sedan gått och gjort andra saker medan mjölken fått stå där och klara sig själv tills han/hon blivit klar med det andra. Detta var på två olika etableringar i olika städer. Behöver jag säga att resultatet inte var så bra?

Det jag vill komma till är att om det blir ett högre literpris på da matteo skulle jag gladeligen betala det om möjligheten fanns här i Norrköping.
 

Tamper

Well-known member
Meh. Ett kronor per volym jämförelsepris är ju helt meningslöst när produkten inte är identisk.

Håller helt med. En usel jämförelse. Lika dålig som att jämföra Euroshopperchoklad med Vahlrona och sen hävda att båda innehåller 40% kakao.
Inte ett ord om kvaliteten på den färdiga produkten. .
Man kan dessutom undra om testpanelen noterade vilken mjölk som användes? Arla eller UHT-behandlad tysk lågprismjölk? Det är inte bara kaffebönorna som påverkar priset.

Jag betalar med glädje 25 spänn för en dubbel macchiato så länge som den är gjort på Haugaard, Da matteo, J&N eller liknande färskrostat kaffe, samt att en kunnig barista gör en bra kopp kaffe åt mig. Om man inte tycker det är värt nåt så kan man gå till seveneleven och be vemsomhelst med guldfiskkompetens att trycka på knappen på kaffemaskinen.
 

Jay

Well-known member
De 2 senaste gångerna jag varit på Espresso House och beställt Cappucino så har "baristan" tagit en kanna, hällt i mjölk, kört ner ång-munstycket i kannan och sedan ställt kannan där, dragit på ångan och sedan gått och gjort andra saker medan mjölken fått stå där och klara sig själv tills han/hon blivit klar med det andra.
Vill bara understryka att så kallad "ledging" är helt ok om det sker under kontrollerade former, det blir faktiskt mer likartat resultat om man "ledgar" än om man gör det för hand varje gång. Därmed inte sagt att man på Espresso House när du gjorde det, faktiskt behöll kontrollen..
 

Jay

Well-known member
10spänn på coffice är ju för billigt? :)
Jo, det är för billigt, men jag tror att det är en dörrlöppnare för kunden, och för att få folk att dricka single shots så är det en uppoffring man kan tänkas göra. Om du beställer en Long Black på en singel vet jag inte vad det kostar, men jag kan tänka mig att det då blir en "helt ny drink"...
Men visst är det självmord för vissa att ta 20:- för Portland eller motsvarande, och ta 22:- för en ristretto, hur tänker man då? ;)
 

onyman

Well-known member
"ledging" är helt ok om det sker under kontrollerade former

hmmm, kan du utveckla? hur kan du ha kontroll över skumningen när du inte håller i kannan och vad behöver/hinner du göra under den korta tiden? måste vara jätterisk för att mjölken blir för varm? kan bara funka Ok med JÄTTEkanna?
 

Jay

Well-known member
nja, med Synesso toppar på mjölkskummaren så tar det längre tid. Får att få en jämn virvel så är det faktiskt bättre att ställa den och göra minimala rörelser med kannan, samtidigt som du t ex langar in en bulle i en påse. Synessons ergonomi är bra för det. Jag förstår att du är skeptisk, det var jag med, men vi använde oss av ledging de sista månaderna på mitt gamla jobb för att vi såg att det gav oss fria händer, och vi rörde kannan mycket mindre så risken för att få en ojämn virvel minskade. Värmen kan man ju känna ändå. Tricket är att ha något bra under att få till rätt lutning på kannan bara ;) Lycka till!!
 

onyman

Well-known member
Jay: intressant: men jag tror jag först ska bemästra traditionell skumning innan jag börjar med "ledging", jag gillar termen dock, låter tufft! :)

duenorth: skämt åsido så tycker jag man borde ge dricks åt de bra baristorna istället, de etablerade microrosterierna och de stora kaffebarerna klarar sig bra och behöver inget stöd, men baristor jobbar för struntsummor och de som gör ett bra jobb borde premieras.
 

Bengan

Well-known member
skämt åsido så tycker jag man borde ge dricks åt de bra baristorna istället, de etablerade microrosterierna och de stora kaffebarerna klarar sig bra och behöver inget stöd, men baristor jobbar för struntsummor och de som gör ett bra jobb borde premieras.

Jag håller med om att folk som gör bra jobb ska premieras, men är skeptisk till dricksmetoden. Dricks på en kopp kaffe som kostar 20-30 kr. Hur mycket dricks skulle man ge? En femma? Skulle mest bara kännas obekvämt och det kvittar förmodligen (ekonomiskt) för baristan om han får några kr här och några kr där. Jag har generellt svårt för det där med dricksande. Säg hur mycket det kostar så betalar jag det. Tycker jag det är prisvärt återkommer jag annars inte. Jag tycker det är upp till arbetsgivaren att betala ersättning till personalen.
 

onyman

Well-known member
ja, jag tror aldrig dricks slår genom i detta landet, folk känner sig inte bekväma att dricksa, man tycker att bra service "ska ingå", jag är delvis sån själv. Men i USA kan en bra barista på ett busy ställe dra in 60 dollar extra per skift på dricks, skattefritt, de kan nästan dubblera sin lön. Det gör ju att de bryr sig om dig och din dryck lite extra....
 

robbowan

Well-known member
Litet sidospår: Även om jag inte dricker latte generellt så är de alldeles för dyra på många ställen. Däremot så bör ställen som servera icke-mjölkbomber premieras - Dvs om storleken på koppen innebär att mängden mjölk i förhållande till kaffet blir mindre så kanske t om en ann' kan ta en latte ibland.
 

Jay

Well-known member
Ja, de som är överpris på i förhållande till hantverk/ration kaffe-mjölk är ju just mjölkbomberna. Jag fattar inte hur de tänkte i det här GP-testet? Häromveckan blev jag bjuden på en latte av min svärfar, han ville vara snäll, och det var på ett ganska sött litet ställe på Stora Essingen med en skylt som stod något om "fantastiskt kaffe". Caffe Molinari eller vad det heter. Bland det groteskaste jag druckit ärligt talat. Och pris p g a läge och inte kaffekvalitet, samt i stort sett monopol på kaffe på torget.
 
Topp