kafépriser

henrico

Well-known member
Är det inte överlag så att (OFTA!) en cappucino i Sverige är mer lik en latte och en cappucino är någon slags pseudo-macchiato med lite för mycket mjölk... Jag brukar beställa Cappu om jag inte är espressosugen och får då oftast något som jag och resten av världen skulle kalla en latte i kopp.

....fast det kanske bara är jag som är felkalibrerad.

Och ja, DÅLIGT kaffe är för dyrt i Sverige, bra kaffe ska premieras genom dricks! :)
 

onyman

Well-known member
på många BRA ställen i Sverige är oftast latten den mest prisvärda, starkare, godare? ofta skummas mjölk praktiskt taget likvärdigt för capo och latte, enkel shot 15cl capo ca25kr medan den dubbla 25cl latten går på ca30kr.
 

Jay

Well-known member
Är det inte överlag så att (OFTA!) en cappucino i Sverige är mer lik en latte och en cappucino är någon slags pseudo-macchiato med lite för mycket mjölk... Jag brukar beställa Cappu om jag inte är espressosugen och får då oftast något som jag och resten av världen skulle kalla en latte i kopp.
Intressant jämförelse med macchiaton ;)

En cappuccino skall traditionellt vara 1/3 kaffe, 1/3 mjölk och 1/3 skum, serverat i en tulpankopp helst (eller åtminstone den mängd vätska som får plats där).
Med den ration skulle man köra singel shots, eftersom man vill uppnå balans, alternativt en väldigt kort dubbel. En latte är en singel shot i glas, d v s mer vätska men samma ratio av kaffe. Latte i sverige verkar vara avhängigt av Take Away-storlekarna, och jag har svårt att se hur man kan kalla en halvliter mjölk smaksatt med en skvätt espresso för kaffe...
 

martink78

Well-known member
Jag tycker inte det är så konstigt att det drick mycket latte och med groteska mängder mjölk, jag gör så själv om jag är desperat nog att beställa på ett okänt ställe (vilket iofs inte händer speciellt ofta numera). Mjölk är i allmänhet svårare att misslyckas med och den döljer dessutom med lite tur en del av det bristfälliga hantverket... ;)
 

henrico

Well-known member
Jag tror det ligger något i det där med "avhängigt Take Away-storlekarna". - Ransonering med kaffe och sen bara fylla med mjölk.

Jag vet dock inte om jag håller med om svårare att misslyckas med mjölk. Jag tycker att 50% av gångerna så får man stekhet KOKT mjölk med något som liknande min sons skumbad i latte/cappu. Om man får en dålig espresso så är åtminstone lidandet kort. :)
 

chutzpah

Well-known member
Så typiskt svenskt att artikeln handlar enbart om priset. Man måste kunna se på helheten, och inte bara fokusera på hur dyrt/billigt något är. Vad får man för de pengarna? Äckelblask eller smakrikt? Halvdant, nonchalant personal eller kunni, trevlig personal som ser till att man trivs? Skön och ren miljö eller stressigt och smutsigt?

Det finns också faktorer som måste räknas in som många icke-egenföretagare aldrig skulle kunna ens fundera på, så som omkostnader:

hyra, försäkring (både anställda och lokalen/saker), el, telefon (mobil & fast), bredband, hemsidans kostnader, rengöringsartiklar (golvrent, glasputs, allrent, hushållspappr, handdiskmedel, svampar/wettex/diskborstar, handtvål, handdesinficeringsmedel, diskmedel/torkmedel för diskmaskin, toarent, toapapper, mopp, hink, sopborte/skyffel, tvättmedel, sopsäckar), uniformer/förkläden, kortläsare (hyra eller köp) och tillhörande avgifter, företagsbetalkortsavgifter samt alla andra bankavgifter, sopkvast/snöskyffel/sand-salt till tröttoaren utanför, larmkostnader, bokföringshjälp och revisor, sophantering, återvinningshantering, kontorsmaterial (papper båda vanligt och till skrivaren, pennor, gem, häftklämmor, post-it, saxar, kassarullar till kortläsaren plus kassan, tejp, kuvert, frimärken osv), emballage och engångsartiklar (pappersmuggar, rörpinnar, lock, papperspåsar och plastpåsar, plastbestick osv), årliga avfgifter till Livsmedelsverket, reklam/marknadsföring (visitkort, menyer, broschyrer, hemsidan, annonser på Eniro osv), avgifter till gatukontoret för tröttoarskyltar, glödlampor, lokalens underhåll och inte minst..... löner och sociala avgifterna.......

Ja... listan är okomplett, rätt så lång och blir ännu längre när man börjar räkna in råvarukostnader för kaffe, mackor, bakverk, ersättningsglas/tallrikar, svinn osv.
 

Jay

Well-known member
... listan är okomplett, rätt så lång och blir ännu längre när man börjar räkna in råvarukostnader för kaffe, mackor, bakverk, ersättningsglas/tallrikar, svinn osv.
DaMatteo skriver lite om allt detta och mer på sin blogg.

Förutsättningen är ju dock densamma för alla, oavsett om du levererar ett toppkaffe eller det smakar skit, så jag förstår inte heller varför det inte är smak som recenseras.. kanske för att människor inte är tillräckligt kunniga om vad bra kaffe är?
 

onyman

Well-known member
Jag tycker inte man kan klanka ned på dessa undersökningar för mycket, kom ihåg att detta är kvällstidnings/tabloid press, inte kända förobjektiv och bra journalistik. När DN, SVD eller Sydsvenskan gör liknande jämförelser, DÅ blir jag orolig.
 

Jay

Well-known member
Jag tror fortfarande att har att göra med utbildning av kunden. Det kommer naturligtvis aldrig ske på t ex 7 Eleven. Men som special kaffe bransch, har man nog en slags utbildningskrav på sig. Nu gled jag inte runt särskilt mycket på DaMatteo, men jag tycker att generellt så hade man mer diplom än infopampfletter på väggarna, medans man på t ex Muggen och Non Solo är noga med att ge ut Direct Trade lappar om sitt arbete med farmaren etc. vilket även om resultatet i själva koppen kanske når fram, så utbildar man publiken att förstå skillnaden mellan att köpa Maxwell House och att faktiskt besöka den plats där kaffet kommer ifrån.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp