Vilket påverkar smaken mest?

uttryck

Member
När man ska göra en god espresso (eller cappucino) vad är det egentligen som påverkar smaken mest?

Kaffet antar jag är den viktigaste faktorn så klart, men är det vilken sort/kvalitet eller snarare hur grovt/fint det är malet och hur nyrostat/nymalet)?

Och hur mycket har bryggningen med smaken att göra?
 

rotlas

Well-known member
Jag dricker gör mest bryggkaffe men jag tror jag kan svara för espresso också. Det är väldigt svårt att bestämma sig för vilken den viktigaste faktor är. Vilken böna, hur pass nyrostat det är, hur pass nybryggt det är, hur det är bryggt, hur det är malet, hur bönorna är förvarade osv. Alla faktorer kan ensamma förstöra smaken hos det slutgiltiga kaffet. Det är ungefär som sin ljudlösning hemma; det är flaskhalsen som avgör hur pass bra resultatet blir. Om högtalaren är kass så spelar det ingen roll hur pass bra ljudinspelningen är eller hur bra cd-spelare eller kabel man har. På samma sätt är det med kaffe. Om man låter kaffe dra för länge eller brygger det med för låg temperatur, spelar det ingen roll hur bra böna man har, hur färskrostad den är eller hur pass bra kvarn man har och vice versa.
 

Jay

Well-known member
vattnets temperatur samt ration malning över tidsspann 25 ml på 25 sekunder (ge och ta 5 sekunder åt vardera håll)
alla faktorer är lika viktiga förstås.
för själva kaffets inneboende karaktärer är naturligtvis rostningen avgörande.

men rätt vatten och rätt temperatur är avgörande!
 

uttryck

Member
Ja det har du säkert rätt i. Ett nymalet kaffe i hög kvalitet kan förstöras av helt andra faktorer.

Kör enbart m en mockabryggare just nu i väntan på en riktig espressomaskin. Och där har jag testat med eget nymalet (halvhyffsad kvarn) och hemmamalet som stått några dagar. Men alldeles nymalet blir inte alltid godast automatiskt har jag märkt för råkar det vara för hög temp i bryggaren eller kokar upp för fort så blir det liksom mer bränd o frän smak = inte gott.

Står inför inköp av en halvautomatisk maskin som både ska gå att köra malet + pods i (för makens bekvämlighet) och det blir intressant att se skillnaden där. Skulle vara kul att testa samma kaffesort i pods o egenmalet att jämföra mellan.
 

Jay

Well-known member
mokabryggare dödar kaffet, och där spelar nog mer malningsgrad och hur mycket du packar i mer roll än om du har färskmalet eller ej.

pods är skit, eftersom du inte har någon som helst möjlighet att påverka mängd eller malningsgrad. dessutom tycks podsmaskiner ha ett bartryck på 15, vilket gör att det fullkomligt fräser ut kaffet och misshandlar det fullständigt. samt att det är en miljöskurk med sina förpackningar.
 

AndersSt

Well-known member
pods är skit...
...samt att det är en miljöskurk med sina förpackningar.

Fast det finns ju pods-varianter som mest liknar en the-påse, de måste ju ändå vara rimligt miljövänliga om man jämför med aluminiumkapslar som Martello eller Nespresso? Sedan vet jag inte så mycket om smaken men som du skriver har man ju ingen möjlighet att påverka dosering eller tampning med pods.
 

rotlas

Well-known member
mokabryggare dödar kaffet, och där spelar nog mer malningsgrad och hur mycket du packar i mer roll än om du har färskmalet eller ej.

Går det inte att få till ett bra mokakaffe om man förvärmer vattnet? Jag har fått det intrycket av andra trådar här på forumet.
 

AndersSt

Well-known member
Går det inte att få till ett bra mokakaffe om man förvärmer vattnet? Jag har fått det intrycket av andra trådar här på forumet.

Jag har aldrig använt en mokabryggare men är det inte så att det kokande vattnets tryck pressar det upp genom kaffet? Så hur det än är så måste det väl upp i 100 grader? Vad hjälper det att förvärma det då eller har jag missförstått något?
 

PF013

Well-known member
Jag har för mig att teorin var att om vattnet är förvärmt så kokar det snabbare, så att värmen från plattan hinner påverka kaffet i filtret mindre innan bryggningen.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp