Melitta

TTobbe

Well-known member
Har varit på tradera och kollat på gamla melitta filterhållare i porslin. Har sökt efter storlek 1*4 men det verkar ej finnas storlek 102 är vanlig. Det fins även andra storlekar jag ej sett tidigare. Någon som vet nått om storlekarna? Vad är skillnaden mellan 102 och 1*4? :unsure:
 

GLC

Well-known member
Ja, jag har också letat lite efter större porslinsfilterhållare än just 102. Nån Melittaexpert får komma in och styra upp tråden :)
 

GLC

Well-known member
Melitta 103 är större, jag kommer att buda på ett sånt på tradera, så lämna det åt mig är du snäll :)
 

onyman

Well-known member
Jag har 101, 102 och 103or. 102 är klart vanligast och billigast på tradera. 101 är näst vanligast. Det finns filter att köpa åt dessa i alla affärer, därför de smartaste köpen. IBland ser man ett 103a och 123a men jag TROR inte man kan hitta filter åt dessa?

101/102/103 har alla samma samma vinkel och mått därnere så det GÅR att använda ett 101 filter på en 102a och tvärt om. 1*2 och 1*4 har andra vinklar och man kan ej använda dessa på 101, 102 eller 103.

GLC: hade du tänkt använda 102 filter till 103an?
 

GLC

Well-known member
Jag tror 1x6 passar till 103:an, har jag fel får jag väl lösa det på nåt annat sätt :)
 

GLC

Well-known member
Målet är helt enkelt att brygga en stor kanna med porslinsfilter, säg en 8 koppar eller liknande.
 

onyman

Well-known member
75 spänn för en 103a med kartong och broshyr är väl överkomligt! ;-) men jag TROR du kommer bli besviken vad gäller att använda 1*6, det passor nog NÄSTAN men det nästanet gör det i praktiken obrukbart... jag hoppas jag har fel dock. testa och berätta hur det funkar. Får jag fråga varför vill du brygga så stor volym? Jag tycker manuella filter passar bra för småvolymer (1 kopp, möjligen 2) men det blir jobbigt med större hällningar, runt 8koppar är ju en elbryggare oslagbar.
 

TTobbe

Well-known member
Sprang in på en loppis här i uppsala och hittade en melitta 102 i fint skick för 120 kr som nu är provkörd med gott resultat. Använde ett 1*4 filter som jag vek in sidan lite mera på.
 

liturgius

Well-known member
Här finns en massa info om Melittas filter. Klickar man på ”Elkes Filter Liste” till vänster kommer en katalog med en bra översikt också upp.

En fråga jag emellrtid själv har är vad tanken med de olika antalen hål är. Flera filterstorlekar finns med antingen ett, tre eller fyra hål. Är det helt enkelt flödeshastigheten, och i slutändan alltså så att ju färre hål, desto starkare/fylligare kaffe? I sådana fall borde man väl i Sverige kanske föredra färre antal hål.

Finns det några hällöver-experter som kan upplysa mig?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp