Rekommendationer av en första espressomaskin

Fredrik-S

New member
Hej,

Jag är ny här på forumet, men har trots detta läst igenom en del trådar. Intressant läsning helt klart!

Jag tänkte ta steget att köpa min första espressomaskin. Beskrivning av mitt drickande kanske kan underlätta att rekommendera en första maskin till mig. Jag dricker kaffe för att det är gott och inte för att jag är i behov av någon daglig dos koffein. Ibland några koppar om dagen, andra dagar inget alls.

Idag har jag en enkel presskanna som jag använder. Kokar upp vattnet i en vattenkokare. Jag häller på vattnet direkt efter det kokat upp. Hoppas ni inte smäller av och lämnar tråden bara för detta :). Jag har förstått att för hög temperatur inte är det bästa.

Därför tänkte jag investera i min första espressomaskin. Dock har jag lite krav på hur den ska vara. Jag har inte allt för stort plats i mitt kök att ha en vräkig espressomaskin, även fast jag skulle vilja, där av valet av presskanna innan. Så det jag är ute efter är en liten smidig espressomaskin och helst inte för dyr.

Jag hittade denna och undrar om den kan vara något att börja med? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=315063

Vad finns det för andra espressomaskiner att rekommenderar? Helst relativt smidiga som sagt, men mellanklassmodell kan vara förhållandevis intressant trots allt.

/Fredrik-S
 

dan nilsson

Well-known member
den ska vara; liten, billlig och bra....?
Omöjligt om du vill ha ok espresso, du måste ha en kvarn åxo, o den är viktigare än maskinen,
kolla blocket/tradera efter Rancilio Silvia eller Gaggia Classic, Kvarn; Rancilio Rocky, Ascaso i1, monteriva 203 el liknande..
 

Fredrik-S

New member
Tack för tipsen!

dan frithiof: Det låter som bra grejer du rekommenderar. Men jag tror det är lite "overkill" för mig i detta skedet av min "kaffedrickar karriär".

TTobbe: Det låter som ett bra alternativ! Visste inte att kaffekvarnen spelade in så pass mycket. Men du länkar till en samlingssida över kaffekvarnar, vilken mer exakt utav dessa är det du rekommenderar?
 

jonasy

Well-known member
Vill du ha en espressomaskin för att få godare kaffe eller för att du faktiskt vill ha en äkta espresso/cappucino?

Om det är det förstnämda har du massvis på att vinna på att experimentera dels med din presskanna (utgår från att du har en kvarn!? annars är det betydligt viktigare än maskinen) eller med en aeropress, som i min värld är lika gott som en cappu men naturligtvis en helt annan [smak]upplevelse.
 

Fredrik-S

New member
Tack för svar!

Har som sagt ingen kaffekvarn. Låter som ett vettigare alternativ att satsa på en bra sådan och sedan köra vidare på min presskanna.

jonasy: Får du bättre smak med en aeropress än med en presskanna? Läste lite snabbt om den och verkar vara bra finurlig!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Den egentliga skillnaden mellan en Aeropress och en Bistrokanna (press) är att man använder ett filter i den försnämnda. Utifrån de koppar jag provat från en Aeropress står det mig klart att kaffet blir renare i smaken. Där det kan finnas en aningens beska i Bistron finns ingen i Aeropressen. Detta har, så vitt jag kan utröna, med att filtret tar bort mer av oljorna i kaffet och dessa kan skapa en viss bitterhet. Observera att jag med bitterhet inte avser ett odrickbart kaffe utan snarare enbart en liten touch...

:coffee:

//Stefan (som upplevde Ididon från Aeron som tvättad frukt där Bistron lämnade lite "smuts" kvar på frukterna)
 

jonasy

Well-known member
jonasy: Får du bättre smak med en aeropress än med en presskanna? Läste lite snabbt om den och verkar vara bra finurlig!

Ja det tycker jag förvisso, men framför allt menade jag att det krävs en del experimenterande med presskanna innan man får till det. Jag minns att det var löjligt viktigt att få till balansen mellan malgrad, mängd och extraktionstid för att få ett bra resultat. Ett perfekt presskaffe kan bli hur bra som helst. Med Aeropressen blir det dock alltid bra, även om man knasar till någon parameter. Men börja med att skaffa en kvarn som du kan använda till både press och espresso!
 

Mayhem

Well-known member
Man behöver inte investera en mindre förmögenhet för att kunna göra bra espresso, även om en del av oss här valt att göra det (hehe). Dock krävs det definitivt en viss lägsta nivå på utrustningen. Rancilio Silvia och Gaggia Classic är båda bra instegsmaskiner men att köpa något sämre än dem är i mina ögon att kasta pengarna i sjön. Sedan så krävs som sagt en vettig kvarn också, minst en Rancilio Rocky eller Monteriva/Demoka. På Blocket brukar det finnas begagnade Gaggia Classic till fyndpris och har man bara tillräckligt med plats i köket kan man ofta hitta mycket prisvärda cafékvarnar.
 

rotlas

Well-known member
Den egentliga skillnaden mellan en Aeropress och en Bistrokanna (press) är att man använder ett filter i den försnämnda. Utifrån de koppar jag provat från en Aeropress står det mig klart att kaffet blir renare i smaken. Där det kan finnas en aningens beska i Bistron finns ingen i Aeropressen. Detta har, så vitt jag kan utröna, med att filtret tar bort mer av oljorna i kaffet och dessa kan skapa en viss bitterhet. Observera att jag med bitterhet inte avser ett odrickbart kaffe utan snarare enbart en liten touch...

:coffee:

//Stefan (som upplevde Ididon från Aeron som tvättad frukt där Bistron lämnade lite "smuts" kvar på frukterna)

Har inte det faktum att man överdoserar med kortare extraktionstid betydelse för avsaknaden av bitterhet också?
 

martink78

Well-known member
Jag tror bitterheter i vanligt presskanna kommer av att filtret är mycket grövre än i AP'n, så i presskannekaffet får man med en del kaffesump som dels fortsätter extrahera och ger bitterhet men också ger en del kropp, som man kan sakna om man är van vid det. AP'n filtrerar bort även de finaste(?) partiklarna och det ger ju en renare kopp.
 

rotlas

Well-known member
Jag tror bitterheter i vanligt presskanna kommer av att filtret är mycket grövre än i AP'n, så i presskannekaffet får man med en del kaffesump som dels fortsätter extrahera och ger bitterhet men också ger en del kropp, som man kan sakna om man är van vid det. AP'n filtrerar bort även de finaste(?) partiklarna och det ger ju en renare kopp.

Jo kaffe från presskanna måste man ju dricka med en gång. Men jag trodde man överdoserade och underextraherade med AP'n för att undvika att vissa korn som kvarnen råkar mala alltför smått överextraheras och skapar bitterhet. Men det är bara mina egna spekulationer.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp