Brita filterkanna

MrNoOne

Well-known member
Jag har kört Brita (Anna) kanna i evigheter (+10 år). Det som brukar skilja på olika kannor är design, då man köper nya kolfilter i närmsta hälsokostbutik och de har i princip bara en modell numera (passar så gott som alla kannor och modeller). Filtret tar bort allt skit du kan tänka dig inklusive kalk. Efter att ha använt min vattenkokare till te med mera i åratal och ALDRIG behövt köra en avkalkning, skvallrar om hur effektiva de är. Bor i Ängelholm där bilen och eller diskbänken blir vitfläckig av kalk efter EN tvätt/disk om man inte torkar torrt.

Sedan "smakar" vattnet mer neutralt och håller sig längre om man blandar det i juice eller saft som står i kylen. Det får inte den där "kylskåpssmaken" när det står över natten.

Rättelse, kollade costodias länk och såg Britas "Maxtra" filter. Dessa är för mig nya och passar förmodligen bara i dessa nya kannor. Jag har en äldre modell där filtren är helt runda, de hade tidigare ett litet "spår" som gjorde att de bara passade i Britas kannor och inte i Anna. Numera är detta "spår" borta och fungerar således i båda varianter.
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Englands sydkust är i mångt och mycket byggt på kalkklippor. Vattnet där kan vara så kalkrikt att det blir en vit rand i kastrullen när man kokar ägg. Rören kan vara dåliga också så vattnet har en tendens att lukta badhus pga allt klor som pumpas i. Har själv provat brita-kanna där i några månader och det funkade hur fint som helst. Slapp kalka av vattenkokaren varje vecka, slapp skrubba kalkavlagringar efter att ha kokat frukostäggen, slapp badhuslukten. Slapp dessutom skinnet på te och kaffe!
 

FabianP

Well-known member
Då får det nog bli en sån! Två frågor till; Hur länge räcker en filterpatron, och hur länge behöver vattnet stå innan det är "färdigt"?

Tack för svaren!

/Fabian
 

PF013

Well-known member
Vattnet filtreras när man häller det i kannan, men det tar några minuter för det att rinna igenom. Sen är det färdigt.
 

FabianP

Well-known member
Strålande! Enda frågan som kvarstår är hur länge filterpatronen räcker?

Tråkigt om de förbrukas väldigt snabbt, då kanske det blir väl dyrt i längden, trots allt...

/Fabian
 

PF013

Well-known member
Enligt brita.net så varierar livslängden (givetvis) med vattenkvaliteten, men filtren ska bytas minst var 4:e vecka.
 

David

Member
Räcker enl tillverkarna 1 mån...men hag tycker de håller några veckor till.
Beror ju på hur mycket du änvänder den...
 

FabianP

Well-known member
Köpte en kanna i lördags, chockerande bra! Vattnet har gått från mögelton och lustiga bismaker, till rent och klart. Kaffet lyfte verkligen, så nu är frågan bara om jag skall vara glad över ökningen i kvalitet, eller förbanna mig för all förlorad potential tidigare... :)

Rekommenderar verkligen kannan varmt till alla som har tvivelaktig vattenkvalitet.

/Fabian
 

Mathias

Well-known member
Maxtra är bättre vad gäller neutralisera kalk. Livslängd är oftast mest styrd tid vid normal användning, dvs patronen ska bytas innan den är "slut" för att förhindra bakterietillväxt. Filtren tar bort det mesta av kloret och vattnet blir därför en trevlig plaskdamm för bakterier. Tänk på renhet och att desinfektera kannan regelbundet.
 

MrNoOne

Well-known member
Jag byter filter varje månad och passar på att köra kannan i diskmaskinen. Jag vet inte hur många kannor/liter de rekommenderar att man filtrerar innan byte. Köper 3-pack för cirka 140:- (inte maxtra), det är det väl värt och är en kvartalskostnad som inte ens kommer i närheten av vad jag spenderar på kaffe under en vecka.
 
Senast ändrad:

En slät kopp

Active member
Jag överväger ett köp av vattenfilterkanna. Frågan om det är värt besväret om man har innerstadsvatten i Sthlm? Det är inte det godaste vatten jag druckit från kran men det är heller inte äckligt på något sätt. Blir kaffet (brygg, fransk, aero) godare med en filterkanna tro? Mal själv och köper bönor hos J&N så jag gissar att de största "felparametrarna" är uppsäkrade.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp