caffe americano

PojkenMedTur

Active member
på hogaaard underdog var verkligen ytterst gott =D


Edit: Var inte lika gott på vaxholm krut =/ Nåt magiskt med det där underdog tror jag...
 
Senast ändrad:

FabianP

Well-known member
Inte jättekonstigt, tycker jag. Krut har en rejäl dos robusta, som ger en besk/bitter americano, i mina ögon. Bra arabicablends kan bli riktigt bra americanos, även om jag generellt tycker bättre om dito kaffen som brygg. Blir inte lika sött när man kör americano jämfört med brygg, i min gom.

/Fabian
 

AndersSt

Well-known member
Korkad fråga:
vad avses med Americano? Espresso ovanpå vatten?

Nja, "americano" är när man tillsätter hett vatten till en espresso för att få något som mer liknar en vanlig kopp kaffe. Det sätt du beskriver att brygga en espresso ner i en kopp med lite hett vatten för att inte förstöra creman, brukar kallas "long black". Har för mig att det senare kommer från Australien?
 

Jay

Well-known member
Nja, "americano" är när man tillsätter hett vatten till en espresso för att få något som mer liknar en vanlig kopp kaffe. Det sätt du beskriver att brygga en espresso ner i en kopp med lite hett vatten för att inte förstöra creman, brukar kallas "long black". Har för mig att det senare kommer från Australien?
Australien eller Nya Zeeland beroende på vem du frågar. Vad är vinsten med "americano" smakmässigt?
 

rotlas

Well-known member
Jag kan bara svara för mig själv och jag dricker ibland americano för att det på caféer har högre lägstanivå än vanligt bryggkaffe. Dvs jag hade hellre tagit ett gott bryggkaffe men vet att jag bara kommer bli besviken och tar därför en americano. Anledningen till att jag inte i sådana fall tar en espresso är framför allt att jag får dricka fler klunkar och koppen tar längre tid att slutföra, men också att smaken blir mindre intensiv och ibland vill jag ha det så.
 

robbowan

Well-known member
I ärlighetens namn brukade vi (oftast) köra Long Black/Americano på samma sätt på de ställen jag jobbade på. Espresson på sist för det ger ju ett snyggare kaffe.

Javisst, ironiskt med tanke på vad som står längst ned under mina inlägg.

Sedan så verkade vissa amerikaner inte uppskatta förklaringen på "Americano". ;-D
 
Senast ändrad:

FabianP

Well-known member
Vad jag har hört, häller man på vattnet över espresson för att få "ner" smaken från creman i resten av kaffet.

/Fabian
 

onyman

Well-known member
ja, americano är ju från början skapat som ett substitut för bryggkaffe i miljöer där det endast finns espressomaskin. Fyller ju fortfarande oftast en sån funktion: på de flesta ställen har man ju inte särskilt färskbryggt bryggkaffe. Men nu när en hel massa roliga bryggmetoder blir allt populärare och rosterierna har så många intressanta bryggrostade kaffen så borde väl americanodrickandet minska? Jag dricker själv alrdig americano men blir oftast överaskad att kaffebarer prissätter americanon så lågt, samma pris som motsvarande espresso. Man tar alltså inget betalt för hetvattnet eller jobbet att handskas med hetvattnet.
 

GLC

Well-known member
Finns det någon rekommenderad ratio mellan mängden kaffe och vatten för americano eller long black?
 

FabianP

Well-known member
crema har väl dock egentligen ingen egen smak? vi får helt enkelt testa blint och redovisa resultaten ;)

Samtidigt så tar t.ex. The Coffee Collective i Köpenhamn, där jag var idag, bort creman på americanon, och jag tror inte det är utan smakmässig anledning... :)

Renare kopp, enligt dem. Egen smak och smakpåverkan är olika sak?

/Fabian
 

onyman

Well-known member
konstigt att de inte tar bort den från espresson då? jag tror mig minnas nåt kvasivetenskapligt experiment på jimseven eller nån annan elitkaffenerd blog där de kom fram till att creman är den portion av espresson som smakar sämst och att man därför ska ta bort den så gott man kan.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp