Wilfa CGR-1

Lucifer

Well-known member
Jag är färsk inom den underbara kaffevärlden men här kommer mina erfarenheter om den här maskinen.
Efter att ha läst testet här på sidan Jag köpte denna kvarn för espressokaffe, med stor besvikelse insåg jag efter lite malande att det var ett felköp och att den inte kunde mala så fint som jag behövde.

Tjurskallig som jag är försökte jag göra det bästa av situationen medan jag spar ihop till en annan kvarn, En del bönor ger en betydligt bättre bryggtid än andra "någon som har ideer om orsaken får gärna berätta" jag använder 16 gram kaffe malt på finaste malningen bryggt genom ett dubbelfilter. Det skulle vara väldigt intressant att höra fler erfarenheter.

de jag provat är:

Lavazza Rossa färdigmalt.
Funkar inget vidare 16 sekunders bryggtid

Bio Caffe Espresso 100% ARABICA, EQUO E SOLIDALE
Jag har fått för mig att bönorna är mycket torrarane än de andra, deta kaffe är det som rinner igenom fortast, 14 sekunder och smakar hemsk med min bryggare.

Johan och Nyström Gatsinga
Här föddes hoppet och det här var det första kaffet jag lyckades få 23 sekunders bryggtid med, smaken är gudomlig jämfört med de tidigare erfarenheterna.

Espresso Blend från barista FAIR TRADE COFFE
Det här kaffet är det jag använder just nu, bryggtiden går att få upp till 25 sekunder och det har en god lite söt smak med väldigt lite beska.
 

martink78

Well-known member
Något som är avgörande för rinntid är hur färskt kaffet är, gissningsvis är det det som gör den stora skillnaden i de kaffen du har testat. Det kan nog löna sig rätt rejält för dig att försöka hitta pinfärska kaffen, sådana som bara är dagar gamla.

Om du vill få längre rinntid på fulkaffen så pröva att dosera mera kaffe, har man i tillräckligt mycket så tar det oftast stopp till slut oavsett hur gamla de är. Och kör med kortare extraktioner då för att få någorlunda uthärdlig smak. Men speciellt gott blir det ju aldrig...
 

osks

Well-known member
Det låter som du har upptäckt färskt vs gammalt kaffe, precis som martink78 skriver.
 

Lucifer

Well-known member
Tack martink78 och osks, set stämmer nog bra som ni säger, J&N och baristabönorna hade båda datummärkningar och var inte särskillt gammla, de andra däremot hittade jag inget alls om datum på och det är ju ett oroande tecken,, ska absolut prova försöka hitta helt nyrostat, ni kanske har några bra inköpsställen att rekommendera.

Det där med att fylla upp med mer kaffe fungerar men det blir ju inte alls samma klass som om allt går rätt till, jag är lite imponerad av vad min billiga maskin kan prestera det är en Exido Espressomaskin och ju mer ja får ut ju mer känner jag att jag vill försöka få det lite lite bättre till.
 

MrPlow

Well-known member
Tack martink78 och osks, set stämmer nog bra som ni säger, J&N och baristabönorna hade båda datummärkningar och var inte särskillt gammla, de andra däremot hittade jag inget alls om datum på och det är ju ett oroande tecken,, ska absolut prova försöka hitta helt nyrostat, ni kanske har några bra inköpsställen att rekommendera.

Hur gammalt är inte särskilt gamla?
 

Lucifer

Well-known member
Två veckor för brista kaffet, J&N kaffet är jag osäker på men har för mig att det var mer än 4 veckor.
 

martink78

Well-known member
Tack martink78 och osks, set stämmer nog bra som ni säger, J&N och baristabönorna hade båda datummärkningar och var inte särskillt gammla, de andra däremot hittade jag inget alls om datum på och det är ju ett oroande tecken,, ska absolut prova försöka hitta helt nyrostat, ni kanske har några bra inköpsställen att rekommendera.

Jag vet inte vad som finns i Södertälje men om du kan ta dig in till stan så skulle jag satsa på Drop coffe, J&N's konceptbutik eller Kaffecompagniet. Kolla bland det som är rostat för espresso och titta på påsarna efter det färskaste.
 

Turbo-Fredde

Well-known member
Har nu köpt mig en Wilfa jag med.
Har under ganska lång tid malt kaffe till espresso men aldrig till bryggaren.
SÅ vart på skalan börjar jag för att trimma in kvarnen?
Hur lång tid ska det ta för vattnet att rinna igenom?
Brygger med en Moccamaster.
 

Molarin

Well-known member
Till Moccamastern brukar jag köra några hack från mitten mot fine. Till Hario/Melitta några hack åt andra hållet.
 

Tanaris

Member
Någon vidare kvalitet verkar det ju inte vara i den här kvarnen. Jag köpte en, strömbrytaren var alldeles sladdrig och sprakade. Bytte den mot en ny, den startar inte alls...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp