Dalla corte portafilter

djneo

Well-known member
Någon som vet vad det är för grundmaterial i dalla corte minis portafilter. Ska nämligen fixa till kromet och beläga troligen sen med teflon men behöver veta vad det är för grund material innan jag börjar beta bort det gamla kromet.
 

kellogs

Well-known member
kan du inte slipa bort kromet på ngt ställe på insidan av pf:et för att se vad det är. Vanligtvis är det väl mässing som gäller?
 

FabianP

Well-known member
Finns det bättre maskiner som inte har PF i mässing? Trodde det var standard issue när man lämnat budgetträsket :)

Teflonbelagda PF är grymt trevligt.

/Fabian
 

onyman

Well-known member
Hej DJ Neo, jag blir nyfiken..... berätta gärna mer om din plan, är det praktiskt möjligt och ekonomiskt försvarbart (billigare än att köpa nytt) att teflonbehandla själv? vem gör sånt åt en?
 

djneo

Well-known member
Jo jag jobbar ju med skruv till vardag och olika typer av ytbehandlingar så jag fråga en av våra ytbehandlare om han kunde fixa mina gamla tråkiga filter som ser bedrövliga ut inuti pga av tidigare ägare. Ska börja med 1 portafilter i guld krom tänkte jag. Ekonomin tror jag inte håller alls men jag har ju fixat lite tjänster så det löste sig bra.

Återkommer med hur det blev.
 

PF013

Well-known member
Det jag svarvade ur till danwi (som kom från samma auktion som din maskin) var definitivt någon form av mässing.
 

Sir Anselm

Well-known member
Det jag svarvade ur till danwi (som kom från samma auktion som din maskin) var definitivt någon form av mässing.

Om du någon gång har tid/lust/ork att svarva ur mitt enkelfilter till ett naket hur mycket skulle du vilja ha för besväret? Har länge varit sugen på att konvertera det, men vet inte vart i Norrköping man kan få sånt gjort...
 

PF013

Well-known member
Om du någon gång har tid/lust/ork att svarva ur mitt enkelfilter till ett naket hur mycket skulle du vilja ha för besväret? Har länge varit sugen på att konvertera det, men vet inte vart i Norrköping man kan få sånt gjort...

Det beror på hur långt skaftstumpen sticker ut när man tagit av handtaget om jag får plats med det i svarven. Tid är definitivt en bristvara, men för 200 så tar jag mig tid. :)

Du kanske har sett bilderna på ursvarvningen?
 

Sir Anselm

Well-known member
Det beror på hur långt skaftstumpen sticker ut när man tagit av handtaget om jag får plats med det i svarven. Tid är definitivt en bristvara, men för 200 så tar jag mig tid. :)

Du kanske har sett bilderna på ursvarvningen?

Så här ser det ut:

2010-08-23%2021.51.23-1-picsay.jpg


Standard 58mm Vibiemme PF...

Det där såg riktigt schysst ut!

200 kan du utan problem få! Om jag inte visste att du rostar själv hade jag slängt med en påse kaffe också! :lol:
 

lolgun

Well-known member
Någon som vet vad det är för grundmaterial i dalla corte minis portafilter. Ska nämligen fixa till kromet och beläga troligen sen med teflon men behöver veta vad det är för grund material innan jag börjar beta bort det gamla kromet.

Jag har varit jätte nyfiken om teflon, men se inte poangen om man kör naken xD .

Out of curiosity, vad kommer det att kosta att kroma + teflon dina PF?
 

djneo

Well-known member
Jag har varit jätte nyfiken om teflon, men se inte poangen om man kör naken xD .

Out of curiosity, vad kommer det att kosta att kroma + teflon dina PF?

Då ska vi se efter lite överslag. Kromet är grattis men de har normalt mindebitering på 2000kr vid körning. Vad det gäller teflonet har jag fått tag på ett företag i västerås som kommer fixa det och det kostar 1200kr i mindebitering men kommer nog kör lite mer än bara mina portafilter. Några bakgrejor, ångrör, spout, skummkanna.... Nu har jag nog täckt in din fråga va :D
 

Mayhem

Well-known member
1200:- mindebitering? Då är det väl bara att köra på en hel massa grejer! Jag har två oanvända LM portafilter som det inte vore helt dumt att belägga... :p
 

djneo

Well-known member
Då har jag varit en tripp till v-ås på morgonen och hämtat mina filter och rör och grejor. Vid en första titt ser det grymt bra ut måste jag säga. Lite bilder kommer senare då jag måste jobba nu eftersom jag hade ett tveksamt leverantörs besök i morse :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp