Det här med storleken och olika handtag...

uttryck

Member
...på kaffet som bryggs i en espressomaskin alltså.

Det finns ju handtag med filter för malet enkel (liten) eller dubbel (stor).

Men sen finns ju begreppen Lungo, Espresso o Ristretto, (stor, mellan, liten?) där jag har fattat det som att det är samma sak men olika mängd vatten används vid bryggningen? Eller hur gör man?

Så hur gör man då t ex om man kör pods? Kan man styra storleken på kaffet alls då på en halvautomatisk maskin? T ex genom att köra bryggningen längre? Se klippet här:
http://www.youtube.com/watch?v=_yOEeiVxalM

Kör man längre bryggtid för att få en Lungo? Och tvärtom för en Ristretto? Eller är det trycket eller nåt annat som avgör? Typ hur hårt packat kaffet är eller hur finmalet?

Har funderat på en begagnad Francis Francis X1 som är gjord för malet kaffe. Men går det alls att köpa specialhandtag för pods filter (som på Youtube klippet ovan) till en sådan numera?

Jag vill ju kunna köra pods till vardags och malet när jag har tid o lust. Och är brygghuvudet i en maskin för malet kaffe alls anpassat för att köra pods? Även om pods är väl i o f s en kompromiss till förmån för bekvämlighet men kanske blir bättre med dedikerad utrustning?

De nya Francis Francis x1 verkar vara antingen eller maskiner. Se nedan.
http://www.wholelattelove.com/articles/francisfrancis_x1_spotlight.cfm
 

onyman

Well-known member
usch, det var ett hemskt youtube klipp du hade hittat? :) den espresson såg inte god ut och den halvt bisarra mjölkskumningen skapade "starbucks-skum"

du hade en hel massa frågor, sök på vart och en av dem på detta forum separat och jag tror du kommer att hitta de flesta svaren där. Gå också in i din närmsta butik och kolla på de olika maskinerna, handtagen, korgarna: ställ frågor, ta ur handtagen, kolla, jämför.

Jag tror de flesta här avråder från X1. Gaggia Classic är nog ett bättre alternativ som dessutom har stöd för pods. lycka till!
 

uttryck

Member
Har försökt

Inte så lätt att hitta svar på exakt dessa frågor, har försökt, tro mig. Inte bara på detta forum.
 

Bengan

Well-known member
Först vill jag bara säga att jag inte är i närheten av att vara expert, men tänkte ändå drista mig till att svara. Jag tror du börjar i fel ände. Börja med att göra espresso. Därefter kommer du att få känsla för hur du vill att kaffet ska smaka, extra starkt eller lite svagare. Då kan du börja laborera med vattenmängden vid bryggningen. Jag kan inte det här med pods men troligen är det ingen skillnad mellan pods och malet kaffe i det avseendet. Som jag tolkat det är skillnaden mellan kaffetyperna du nämner just vattenmängden.

Jag tror det kan vara ett problem att växla mellan pods till vardags och bönor/färdigmalet vid extra högtidliga tillfällen. När du väl öppnat kaffepåsen åldras kaffet rätt snabbt och det blir troligen godare att köra med pods hela tiden än att göra finkaffe på gamla bönor.

Jag gissar att billigaste starten är att köpa en begagnad podsmaskin och börja där. Då får du känslan för vad du vill ha och kan uppgradera därefter. Du kanske blir toknöjd med din Francis och pods. Då är det ju jättebra! Vill du gå vidare i utrustning och hantverk har du inte investerat för mycket i utrusningen samtidigt som du lättare vet vad du efterfrågar när du kört ett tag.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp