Gaggia baby twin stängs av när den blir för varm?

Hej!
Min far har fått problem med sin gaggia baby twin. Den stängs av när den blir för varm. Man hinner göra en espresso och sedan stängs den av. Efter det måste man vänta i 1-2 timmar innan man kan göra en till. Någon som vet vad det beror på? Vanligt problem hos maskinen?
 

Nyväckt

Member
Ser att du inte fått svar på denna, lyckats lösa problemet?
Har fått samma problem och har det sedan kanske 6 månader. Väldigt frustrerande. Maskinen fungerar kanske i 15 minuter efter att den startats sen slår den av, även för mig kan det ta upp till 2 timmar innan jag kan starta den igen. Glömmer jag att stänga av den manuellt på baksidan så startar den igen för att på nytt vara påslagen kanske 15 minuter och sen slå ifrån. Upplever inte att maskinen blir för varm innan detta inträffar men det känns som det borde vara ngn form av termostat eller eller överhettningsskydd som fått spatt?
 

ljungberg

Member
Precis som ovan så låter det som att överhettningsskyddet gjort sitt. Är det manuella på dessa eller automatiska? Om det löst ut för många gånger är det bara att byta. Alternativt termostatproben.
 

Nyväckt

Member
Fått svar på denna. Haft detta problem själv minst ett år. Efter att ha läst ngt tyska trådar hade tänkt testa att byta termosäkring eller termostater men efter kontakt med lagamati så har jag kommit på andra tankar. Enligt dem är det en svag komponent på kretskortet som i längden inte klarar av värmen. Lösningen är att bya hela kortet. Ca 1500kr, skall dubbelkolla priset med dem på måndag. Nya maskinerna och ersättningskortet har inte detta problem.

/Patrik
 

Gringubben

Well-known member
Fått svar på denna. Haft detta problem själv minst ett år. Efter att ha läst ngt tyska trådar hade tänkt testa att byta termosäkring eller termostater men efter kontakt med lagamati så har jag kommit på andra tankar. Enligt dem är det en svag komponent på kretskortet som i längden inte klarar av värmen. Lösningen är att bya hela kortet. Ca 1500kr, skall dubbelkolla priset med dem på måndag. Nya maskinerna och ersättningskortet har inte detta problem.

/Patrik
Hade en BT för ett par år sedan.
Kretskortet sitter riktigt skrynkligt till nära värmen från kokaren. Mitt tips är att stänga av maskinen då den inte används. Alternativt någon mod med fläkteri eller dylikt. En cpu-fläkt strategiskt placerad kanske funkar med ett par små hål i chassit? För att dra ut värmen/fukten.

Allvarligt så är det ohållbart med den designen på en high end instegsmaskin om man vill behålla ryktet. Gaggia bör för övrigt ersätta kunder som råkat ut för att ha behövt byta kort på denna maskin.
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp