För hög temperatur :S

PojkenMedTur

Active member
Jag har nu äntligen börjat få till mitt kaffe-makande med en giotto rocket och en compak k6 med nya fina malskivor, spontant känns det som jag har för hög vattentemperatur dock. Espresson blir verklgen helt skollhet, kan väl inte vara helt rätt? Någonting som går att justera på något sätt?

Manometern står på 11bar för övrigt, är det rätt?
 

Musikarfelix

Well-known member
Espresson blir verklgen helt skollhet, kan väl inte vara helt rätt?

Det kan bero på att kontakttiden mellan kaffet och vattnet blir för kort och skotten blir för långa, alltså det blir för mycket vatten, vilket resulterar i att det blir alldeles för varmt. Kolla på creman, ju rödare och ju mörkare den är, desto högre temperatur och kontakttid mellan kaffe och vatten är det. Se till att flusha bryggruppen innan du påbörjar bryggning, så länge det inte ryker och har sig från vattnet så ska det vara nere i någorlunda bryggbar temperatur.
 

PojkenMedTur

Active member
Behöver flusha fem sex gånger innan det slutar fräsa, men körde en shot nu med en helt lugn vattenstråle och det var min hittils bästa espresso =)
 

Kaktus

Well-known member
Härligt! :)

Du kan ju även kolla lite på home-barista.com - finns en tråd någonstans om naken extrahering som nog kan vara riktigt bra att läsa igenom. om du inte hittar den kan jag kolla om jag hittar den. :)
 

Kaktus

Well-known member
Behöver flusha fem sex gånger innan det slutar fräsa

Hur "lång" är en av dina flushningar?.. det är väl bara att dra upp spaken och låta maskinen pumpa tills det slutar fräsa? :D


Manometern står på 11bar för övrigt, är det rätt?

Borde inte stå på 11 bar, lär nog vara 1.1?

Det låter hyfsat bra, om du skummar mjölk med en liten kanna behöver du inte ha så mycket ös i ångan - eventuellt kan du dra ner trycket i ångkokaren, detta kommer även att sänka temperaturen på vattnet du brygger med.
 
Senast ändrad:

PojkenMedTur

Active member
brukar flusha två tre sekunder innan jag brygger normalt, kändes inte "rätt" att flusha en lång flushning =P. Gjorde det nu och det tar väl säkert 15sek innan vattnet rinner ner lugnt o fint...
 

Kaktus

Well-known member
Polarn har en Giotto också, och det är nånstans där det ligger.. troligen lite kortare, för hans kokartryck ligger inte riktigt lika högt som din.. tror han ligger som varmast kring 1.0 bar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp