Löst PF-handtag

AndersSt

Well-known member
Jag har en relativt ny Silvia. Själva plasthandtaget går att vrida lite i infästningen mot själva PF, dvs den delen som är av kromad mässing. Det stör mig lite och känns inte riktigt bra.

I änden på plasthandtaget verkar det nästan vara som ett lock där loggan sitter. Kan man kanske lossa det och på så sätt komma åt att spänna någon skruv eller liknande. Kan inte lista ut hur är handtaget egentligen fäst på själva PF, någon som vet? Det är alltså en v.3 av Silvia med det nyare handtaget.

En annan sak, jag hade isär brygghuvudet för rengöring nyligen och när jag satte ihop delarna blev jag lite osäker på hur den kragade lilla brickan skulle sitta, någon som har en sprängskiss eller liknande? Jag fick ihop det och det verkar fungera som det ska men ändå...
____________
edit: Hittade en bild som visar hur det ska sitta ihop och jag hade gjort rätt. http://www.jetblackespresso.com.au/equipment/rancilio-silvia/cleaning-the-rancilio-silvia/
 
Senast ändrad:

AndersSt

Well-known member
Google is your friend. Efter lite letande hittade jag en bild på v.3
Någon här som haft loss "ändpluggen" på handtaget?
 

Bilagor

  • delar.jpg
    delar.jpg
    54.4 KB · Visningar: 32

sjöbod

Well-known member
Inte just på Silvian men på Nuova Simonelli, verkar vara samma princip. Bänd ut pluggen med lämpligt verktyg som en trubbig kniv eller mejsel rakt ut
och dra åt sexkantsmuttern ordentligt.
Det verkar vara vanligt att den lossnar p.g.a allt knackande.
Tänkte själv köra med Locktite nästa gång mitt lossnar.
 

AndersSt

Well-known member
Jag kände lite på "pluggen" nu i kväll men den verkar sitta rätt bra fast... Använde en vanlig bestickskniv och vågade inte ta i pga risk för repor och annan åverkan. Ska prova med en bredare skruvmejsel eller liknande i morgon. Verkligen svårt att komma i säng i tid på kvällarna nu så här första arbetsveckan efter semestern (känns även lite overkligt att inte dricka vin eller öl till maten om dagarna...he he)
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp