Har någon testat Genecafe Coffee Roaster 230V för 299 pund?

Mayhem

Well-known member
Jag köpte en sådan begagnad förra hösten. Verkar vara en någorlunda kompetent maskin, men har egentligen använt den alldeles för lite för att kunna lämna något riktigt omdöme. Kanske får den hitta en ny ägare snart om jag inte kommer igång med rostandet.
 

knasper

Well-known member
Jo, det är en bra rost för hemmabruk. Det verkar som alla mindre rostare - CR-100, iRoast2, GeneCafé och Behmor - har sina pros and cons. Det verkar inte vara en som slår alla andra på fingrarna. Bra med GeneCafé kan vara att du styr temperatur och tid själv via två rattar. Inga förprogrammerade kurvor här inte, det är du som bestämmer. Tacksamt tyst är den också för en kille som tidigare hade iRoast2. Konstigt nog tycker jag inte att det alltid är så mycket lättare att detektera cracksen, beror lite på bönorna. Allmänt minus är väl den knapphändiga kylningen, det tar ca 10 min för att få ned böntempen till 50-60 grader. Minus jmf Behmor kan vara priset och även möjligheten med större batcher med Behmor. Jag såg fram emot europalanseringen av Behmor och stod väl egentligen i köpkön med pengarna i näven när jag ombestämde mig. Varför då GeneCafé? Troligen för att jag vill ratta själv och kontrollerat kunna köra långa (20-23 min) mörkrostningar back-to-back. Det är ju heller inget negativt i att "behöva" ta fram den några gånger i veckan då rostningen i sig blir en hobby som man gärna sysslar med. Köpte från bellabarista och de kan verkligen rekommenderas.
 

puttec

Well-known member
Jag har båda rostarna och tycker trots att Behmorns begränsningar i självstryningen av tid o temp är bättre o enklare att avända. Eftersom jag har erfraenhet av service av båda då jag rostat på gränsen så att det brunnit så kan jag bara säga att servicen på Gene är helt kass. Behmor USA o UK har däremot ställt upp på ett föredömligt sätt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Genecafé är inte byggd för back-to-back rostningar, den kommer att dö i förtid om den inte får kyla sig mellan rostningarna. Har också härt att det är riktigbt illa ställt med servicenivån hos Genecafé tillverkare. Många återförsäljare har av den anledningen slutat sälja denna rostare.

Min Genecafé slängde jag till slut. Den fick var och varannan rostning problem med att ett kugghjul i plast gled av. Jag borrade till slut ett hål i chassit, så jag bara kunde peta in en skruvmejsel för en "quick fix" för att peta tillbaka kugghjulet. Kretskortet, j ai princip hela innandömet var täckt av vitmögel av något slag, för övrigt. Blä, den fick smaka på soptunnan.

Har numera en Behmor. Saknar kontrollen, men är nöjd med att kunna rosta mer åt gången. Skulle vilja ha en som rostar ännu mer per batch...
 
Har haft en Gene utan problem

Hej
Jag hade en Gene cafe i over ett ar utan problem. Jag var tvungen att salja den nar jag flyttade men annars hade jag haft kvar den. Den ar bra da den tillater manuell rostning vilket jag rekomenderar om man haller pa att lara sig, man far ut sa mycket mer av det och forstar rostningsprocessen battre. Jag har aven anvant en Hottop vilket jag inte skulle rekomendera. Den ar jattedyr och ryker nagot otroligt. De sager att man kan kora den manuellt men forr eller senare sa tar automatiken over och da kan den borja kyla eller droppa bonorna utan forvarning, mycket konstigt koncept tycker jag.

Kylningen ar ju som diskuterat ett problem med Gene men jag har sett massor med hembyggda varianter for att rada bot pa det. Vissa forslag innehaller en plastbunke, ett durkslag och en damsugare! Jag tror du kan hitta nagra av dessa pa coffeegeek.com.

Vad du an valjer sa kommer du att fa farskrostat kaffe varje morgon vilket slar allt industrikaffe :) Lycka till och sag till om du behover fler tips eller mer hjalp!

Anna
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp