Behöver lite råd och tips angående inköp.

Tjenare alla.

Som sagt står i groparna att äntligen skaffa en ordentlig espressomaskin och kvarn.

Men nu e frågan vilken???

Har suttit och läst här på forumen 5 kvällar i rad och är fortfarande förvirrad.

Vill ha en maskin med kvalitè som kan ge mig en god shot kaffe men som även kan skumma mjölk när det behövs.

Har en budget på ca 10000:-.

Kvarnen jag fastnat för är Rancilio Rocky (något annat förslag?).

Maskiner jag tittat på.

Isomac Giada, Isomac Maverick, Quick Mill Orione, Quick Mill Cassiopea och Rancilio Silvia.
Och just nu leder Maverick av den anledningen att designen tilltalar mig.

SÅ, ni som är lite mer insatta kanske kan ge mig lite vägledning vilken ni rekommenderar och varför.

Tack på förhand från en förvirrad och kaffesugen person.
 

sjöbod

Well-known member
Skippa allt som det står Isomac på !!!!!!!!!!!!!
Kända för sin dåliga kvalitet.
Satsa på Rancilio Silvia

Eller begagnat, för 10 000:- kan du få riktigt bra utrustning.

Kolla Blocket dagligen och ställ frågor här på forumet.

Lycka till !
 
Senast ändrad:

Mayhem

Well-known member
Rocky är jag inget större fan av, saknar steglös inställning av malgrad, klumpar något förskräckligt och är väl långsam. Men det kan också ha något att göra med att jag är bortskämd med en monsterkvarn för cafébruk. Personligen hade jag satsat lite mer av pengarna på kvarnen, förslagvis en Mahlkönig Vario Home som just nu hyllas mycket runtom i världen (skrivs inte mycket om den här ännu). Kvarnen gör kaffet, espressomaskinen pressar bara igenom vatten!

Isomac Giada är en ren leksaksmaskin; liten kokare, ingen trevägsventil, ingen OPV, etc. Isomac Maverick kan mycket väl vara helt okej men har en skum storlek på bryggruppen (56 mm) vilket gör dig väldigt låst vad gäller tillbehör. Quick Mill gör bra maskiner i högre prisklass men om jag tolkar deras knaggliga engelska rätt så har varken Orione eller Cassiopea riktiga kokare utan använder termoblock.

Återstår då endast Rancilio Silvia vilket absolut är en bra instegsmaskin. Dess antagligen främsta konkurrent Gaggia Classic är också kompetent men i mina ögon inte riktigt i klass med Silvia, framförallt har den mycket mindre kokare. Vill du köpa nytt tycker jag prisskillnaden är så pass liten att Silvia är ett bättre val men om du är bekväm med att köpa begagnat brukar man ofta kunna hitta Classic till riktiga fyndpriser. Med lite tur skulle du rentav kunna klämma in en begagnad värmeväxlare inom din budget men då gäller det verkligen att ha stenkoll på Blocket och hugga direkt när det dyker upp en maskin till rätt pris!
 
Senast ändrad:

PF013

Well-known member
Om du har plats och kaffet är viktigare än utseendet så skulle jag definitivt rekommendera en begagnad kafékvarn. Om du kan tänka dig att lägga samma pengar som för en Rocky (ny eller begagnad!) på till exempel en begagnad Compak K6 eller liknande så har du en mycket kompetent kvarn. De har dykt upp ganska ofta på blocket från 1000, många för 1500 det senaste halvåret. Ofta kan det behövas en del fix innan de blir snygga, bara. Att få kaffe i toppklass handlar bara om att byta malskivorna, men kvarnar som gått i kommersiell tjänst är ofta rätt misshandlade i lacken. Hank har en tråd med lite bilder på hur snyggt det kan bli om man lämnar in på blästring och lackering.
 
Tackar för svaren.

Kollade blocket och hittade en isomac tea med en compak kaffekvarn för 10000 kanske värt att kolla???

Hmm ingen som har någon åsikt om dessa grejer?
 
Senast ändrad:
Så då har man spenderat sina surt förvärvade stålar.
Det blev en Isomac Tea och en Compak kvarn (vet dock inte modell).

Isomac%20Tea.jpg


1243234981-142.jpg
( min liknar den modellen fast röd).

Så nu ska det drickas GOTT Kaffe.

Tackar för svaren.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,659
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp