Sthlmroast Dark Blend

martink78

Well-known member
Tråden om svenska rosterier http://www.riktigtkaffe.se/showthre...kafferosterier&p=438313&viewfull=1#post438313 ledde ju till att några av oss fick en påse av Sthlmroast Dark Blend så jag tyckte det vore kul att utbyta lite erfareneheter om det i en egen tråd..

Jag fick min påse idag (så är jag ju nästan granne) med posten direkt i min brevlåda, generösa (tycker jag) 500g. Påsen är märkt med en handskriven lapp där det står Erik och 3/8 vilket väl är rostaren och när det är rostat.
Mina åsikter skall ses i ljuset av att det mesta jag dricker är bönor jag rostat hemma och då oftast åt det ljusa hållet och dessutom oftast som singlar. Det gör att jag är van vid kaffen som spretar ganska mycket, både i sig själva och i rostninggrad (jag är den experimentella typen).

Jag började med en kopp bryggd i en uppochnedvänd Aeropress. Enligt mina vanliga preferenser, dvs ca 7g/dl och vatten som är ca 97-98. Jag måttar faktiskt med skopa så speciellt noga är jag inte..
Bönorna var ljusare än jag hade förväntat mig, ingen olja alls så vitt jag kunde se, jag gissar att rosten stoppades strax innan 2:a crack.. (men jag kan ju ha helt fel.. ).
I koppen var det ett ganska murrigt kaffe men med trevlig kropp och nästan ingen syra. Jag tror man skulle kunna servera det här till moster agda utan att få konstiga miner. För min smak så slog robustan igenom aningen för mycket för att det skulle bli en återkommande gäst i AP'n. Men det är väl en smaksak, de skriver ju själva att det är åt det italienska håller och det är bara att hålla med.

Sedan testade jag en cappu på den och den var angenäm, mjuk och välavägd, robustan kommer mer till sin rätt med mjölk och extraktionen var något av den bästa jag fått till i min maskin.. en fröjd att skåda!

Tänkte testa blandningen som en ren espresso också, det borde den funka bra som tror jag.. Kanske kan man locka fram lite syra också.
 

GLC

Well-known member
Kul! Mitt kommer nog imorrn hoppas jag så då fyller jag på med erfarenheter i den här tråden.

Bra initiativ!
 

PF013

Well-known member
Jag fick min påse idag, och det kunde inte passa bättre. Fick slut på nyrostat och ska ha gäster. Det enda jag hade hemma är 10 veckor gammalt, så det vill man inte bjuda på. Får ta och köra in det under eftermiddagen.

Jag skulle inte riktigt kalla det "specialutformade förpackningar", men att packa ett halvkilo i en kilopåse är ganska smart för att det ska gå in inom postens måttgränser för att garanterat bäras ut. Att sen ha utskrivna etiketter med adress, avsändare och porto-betalt-märke klistrat direkt på påsen håller hanteringskostnaderna till ett minimum.
 

PF013

Well-known member
Jag kunde inte hålla mig. Först ett skott som gick alldeles för snabbt (13 sekunder), men blev rätt OK i alla fall. Sen ett med lite mer rätt malgrad, fortfarande inget spektakulärt. En nyrostad italienare helt enkelt (även om det inte är ofta man hittar en sån). Tredje skottet ställde jag ner malgraden ett steg till, och lät det rinna på lite mer än jag brukar. 20 gram, 60 ml på 25 sekunder, någonstans 95-96ºC (kokartemp 105ºC på Silvia), och då utvecklades den. Eftersom jag har så svårt att sätta ord på smaker så gladdes jag åt att detta i alla fall var en smak jag kan. Amaretto mandellikör i massor! Det här kan nog bli en trevlig bekantskap!

Det ska bli intressant och se vad som händer när det mognar. För tillfället är det alldeles för nyrostat (tre dagar). Creman blir ordentligt bubblig och kaffet nästan spritter på tungan. Men det duger definitivt att bjuda på!
 

attis

Well-known member
Provade idag och resultatet var väl så där. Mest pga att malgraden var för fin, så första skottet tog VÄLDIGT lång tid (uppåt 1 min). Andra skottet med justerad malgrad gick bättre, även om den också led av beska. Andra skottet brukar bli sämre än första på min Pavoni (trots att den får svalna). Dock så blev det crema till 1000.

En annan reflektion som jag gjorde:
Jag brukar ha svårt att hinna dricka upp 500g kaffe innan det blir dåligt. Eftersom påsen är så stor borde man kunna hälla i 250g och sen göra en förslutning mitt på påsen, för att sen fylla med 250g till och försluta igen. Nu vet jag inte exakt hur förslutningsmaskinerna fungerar men det borde det vara genomförbart. Alternativt kan man ju bara skicka två 500g påsar med 250g i varje. Men då kanske portot blir högre?
 

GLC

Well-known member
Jag brukar hälla över 250g till någon annan förpackning och sedan försluta den ursprungliga påsen, för att öppna den när jag använt upp det första.
 

attis

Well-known member
Jag brukar hälla över 250g till någon annan förpackning och sedan försluta den ursprungliga påsen, för att öppna den när jag använt upp det första.

Jo så gör jag med, men kaffe från en nyöppnad klassiskt vakumförpackad påse brukar smaka bättre. Så om möjligheten finns väljer jag 250g mot 500g.
 

Sthlmroast

Member
Hej mina Vänner!

Kul att några av er fått kaffet och att man fått lite feedback. Det är ett Robusta blandning, det är det inget snack om. Men det är också tänkt till den målgruppen som vill ha lite mer beska osv. Men nästa utskick kommer bli på vår härlig Smooth Blend som är en betydligt syrligare och sötare blend.

För att berätta lite hur vi tänkt angående 500g så är det av den enkla anledning att det skulle kosta kunden för mycket om vi skickar ut i 250g förpackningar. Vi vill att kunden ska få så mycket kaffe som möjligt för sina pengar och så lite av Leverans och förpackningskostnader. Men om det finns någon som prompt vill ha i 250gr så självklart fixar vi det!

Nu till det olyckliga, under måndagen så fick vi in lite uppgifter om folk som ej mottagit sitt kaffe. Efter lite spårande så kom vi till slutsatsen är att en "back" inte blivit utskickad från posten... Vi är inte 100% säkra men så verkar vara fallet. Eftersom det lovades kaffe så ska det också hållas så vi drog igång rosten under dagen och hann precis skicka ut 20st påsar till de vi misstänker inte har fått.

Om vi har fel så kommer några av er få 2 påsar men om så är fallet så säg gärna till, självklart bjuder vi på båda men det är bra att få feedback eftersom vi just i denna stund utvärderar posten. Det var som sagt vårt första utskick så vi ber er ha lite överseende. Bättre att sådana här saker kommer fram nu än om 6 månader.

Är det något mer ni undrar över så bara skicka ett mail. Vi svarar oftast omgående.


Mvh
Erik Strandberg
 
Senast ändrad:

onyman

Well-known member
Jag har fått mitt kaffe (STORT TACK) så skicka inte mer till mig! :)

Jag tycker 500g är helt rätt för espressoblends, snygg förpackning. Jag gillar att en rostare rostar Robustablandning pga att han/hon GILLAR det och inte för att det säljer. Jag gillar att det går att få tag på en lokalt micro rostat Robustablend. Kvaliteten på bönorna är ju hög vid visuell inspektion, mycket bättre än de flesta robustablandningar jag sett tidigare. Smaken: för mig funkar den bra med mjölk, tom så starkt som cortado. Men då jag inte är ett robustafan kan/vill jag inte säga mycket mer än det.... :) Jag ska ta med det till min lokala robustabar i Malmö + min polare som gillar sånahära starka grejor, jag hoppas att de ska börja köpa detta istället för Italienska blandningar med okänt ursprung och rostdatum.
 

FabianP

Well-known member
Fick mitt kaffe precis i slutet av förra veckan, precis lagom till bortresa. Tillbaka nu, och har testat samt svarat på undersökningen. Bästa espressoblenden jag druckit med så stor andel robusta! Påsen känns bra, clean och smidig att få direkt i brevlådan. Var tveksam till att den inte låg i vadderat kuvert när den kom, men det var absolut inga problem med trasig påse eller bönor.

Stort tack, och mycket kul att testa! Håller med onymans åsikter ovan :)

/Fabian
 

Sthlmroast

Member
Kul att höra! Har fått mycket ros men samtidigt lite ris i undersökningen vilket varit kanon! Redan nu kikar vi på en ny påse/förpackning som kommer tas fram under hösten som kommer vara gjord just för dessa utskick/leveranser. Dessutom så har vi fått skriftligt från posten att ALLA påsar ska delas ut till kundens hemadress. I dagsläget så vart det 8% som ej fick det i brevlådan och i nästan samtliga fall så har påsen blivit bortsorterad redan innan den kommer till brevbäraren.

Det kommer att användas EDI-koder i framtiden med bra spårning. Dessutom utskick via SMS vid rostningen samt SMS från posten dagen då påsen ska lämnas ut.

Men det viktigaste för oss var att kaffet kom fram!

Vill passa på att tacka er för era omdömen och om ni tyckte det var ett intressant påfund så kommer det snart en liknande undersökning i början på september. Samma tänk, 500gr kaffe för att svara på frågor. Denna gång kommer vi använda vår Smooth Blend. Ingen gömd robusta i den ;) bara härlig söt Arabica.

Mvh
Erik Strandberg
Sthlmroast AB
 

Mayhem

Well-known member
För ett drygt år sedan införskaffade jag riktig utrustning och började dricka bättre/dyrare kaffen. Sedan dess har min smak gått mer och mer ifrån robusta och nu dricker jag helst fruktiga, balanserade kaffen utan varken överväldigande syra eller bitterhet.

Den här blandningen kan knappast beskrivas som fruktig men för att vara en robusta-blend var den ändå förvånansvärt balanserad, inte alls så "rivig" som många italienska blandningar kan vara. Som rent skott går tankarna lite åt likörhållet (amaretto? cointreau?), i mjölk (cappu på dubbelskott) mot riktigt mörk osötad choklad.

För mig fungerar denna blend som bäst på morgonen när man behöver en käftsmäll för att vakna ur sömngången. Men till kvällskaffet vill jag nog helst ha en något subtilare upplevelse.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp