Små, söta skott med Europiccola. Hur gör man?

RTO

Active member
Är nyligen hemkommen från Tokyo där jag besökte en smått fantastisk espressobar vid namn Bear Pond Espresso. Blev där bjuden på extremt korta espressos (typ bara en skvätt i botten av koppen) med söt, rund, fyllig karaktär med antydning till sälta. Köpte med mig en påse av deras Flower Child-bönor och försöker nu efterlikna det jag drack där hemma med Europiccolan. Någon som har några tips på hur man får till små, söta skott? Bäst resultat hittills har jag fått genom att bara ha uppe handtaget en kort stund så att jag släpper in mindre vatten än normalt. Denna metod känns dock rätt slumpmässig. Någon som testat att göra på samma sätt eller har några andra tips?
 
Senast ändrad:

bodaniel

Well-known member
Ska du inte bara dra bort koppen när du har en liten mängd kaffe (ristretto?) i koppen? Det mindre smakrika kaffe som kommer därefter låter du rinna ner i en andra kopp. Eller? Hur gjorde de på Bear Pond Espresso?
 

RTO

Active member
Haha! Smart. Nu förstår jag varför jag inte läst om någon annan som gjort på samma sätt. Ska försöka maila och kolla med dem. Tack för bra tips!
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp