Vad fasiken är Portland?

RTO

Active member
Tack! Vet inte om jag blev mycket smartare av artikeln bara.
Får försöka ta en sväng förbi Mellqvist imorgonbitti och beställa en och se vad jag får.
När jag var på Johan & Nyström för ett tag sedan frågade killen bakom disken om han skulle köra den Portland style. Jag sa ja och vågade inte fråga vad han menade. Vad kan han ha menat?
 

martink78

Well-known member
Jag sa ja och vågade inte fråga vad han menade. Vad kan han ha menat?

Haha.. skön ärlighet... Jag tror dock de bara hade blivit glada om du frågar. J&N's
folk brukar vara rätt opretentiösa, det ligger väl i sakens natur eftersom konceptbutiken först och främst handlar om att marknadsföra och informera så de anställer väl folk som är duktiga på det. (Därmed inte sagt att andra ställen är sämre, de flesta kaffennördar brukar gilla att förklara intrikata detaljer är min erfarenhet)
 

robbowan

Well-known member
Har bara läst om Portland men med tanke på vad jag läst verkar det inte alls vara min cup of tea... Förlåt den taskiga vitsen... Coffee.
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Förstår inte riktigt absolutismen med detta. Det är gott med fruktigt espresso, men njuter även av Tung espresso. Det är väl fint att det finns ett spektra av smaker, men man behöver inte välja sida när man kan pendla hur man vill ;-)
 

demo

Well-known member
Så en Portland är ett namn på en espresso som smakar bara frukt och inte kaffe alls draget i ett nakenfilter och serveras på mellqvist?

Har ja förstått de rätt? Endas mellqvist som har denna blandning? och det är BLANDNINGEN som kallas Portland, och den BLANDNINGEN ska hanteras på ett visst sätt för att få ut sin "rätta" smak som den är skapt för?
 

Musikarfelix

Well-known member
Vad som definierar själva Portland (kaffe) i sig är ju det som serveras på Mellqvist, men Portland är troligtvis synonymt med den skandinaviska espressostilen. Jag tycker att det kan vara en oerhörd smakupplevelse att behandla kaffen på det här sättet, med det sagt betyder det inte att jag alltid gör det.
 

Jay

Well-known member
vad jag läst om beskrivningen hur den tillreds dock, så verkar den inte ha per definition så mycket med DNSS, utan med dosering, längd och nakenfilter, vilket påminner en hel del om hur det serveras i London eller på många ställen i Australien (typ Campos Style). Detta kan naturligtvis appliceras på många sorts kaffe, men DNSS verkar vara den som krävs en "portland" för att överhuvudtaget vara värd att drickas...
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,718
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp