Mörkrostat "Kenya AA" men svagt

joelholmquist

New member
Hej alla finsmakare.

Jag har gjort min 10:e rost i ugn efter konstens alla regler.
ca 250 grader, väntat till 2:a omgången knäpp 18 - 19 min, kylt så fort jag kan i dubbla durkslag, låtit kaffet vila i öppen skål 12 h sedan 3 dygn. Och även om kaffet inte badat i glans direkt efter rostning så har det börjat tränga ut lite olja efter 3 dagar.

Här på sommarstället finns bara bryggare så vi bryggmaler och fast jag mörkrostat
i sommar blir kaffet lite svagt i styrka och smak (mer svagt än färdigmalt köpkaffe:wacko:)....gör jag något uppenbart fel?
Hemma i min Gaggia Classic känndes kaffet inte så svagt (då mellanmörk rost) ?
attachment.php
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Bönorna ser fina ut. Det är nog inge fel på din rostning. Men jag skulle nog rosta lite mindre mörkt för att verkligen hitta frukttonerna.
Det du antagligen upplever är att extremt nyrostat kaffe är mycket mer poröst/fluffigt än kaffe som legat till sig ngn vecka i påse.
Doserar man med vanlig skopa lär man få lägga på någon eller några skopor extra. Doserar man med våg ska det dock vara skillnad.
Sen är det ju en diskussion om att gasen på vägen ut (den första tiden) hindrar vattnet på vägen in, och därmed inte tillåter full extraktion.
Sant eller falskt? Prova och skaffa en egen uppfattning.
Lycka till - du är på rätt väg i livet:)
 

David

Member
Ja lite väl mörkrostade...man ser tydligt "oljefläckar" på bönorna.
Testa att sänk temp på slutet...
Svårt att kontrollera rosting i ugn...rostade i ugn tidigare men gav upp.
Köpte en trumrost Behmor...kan verkligen rekomendera maskinen..vilket lyft från ugn :)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Oljefläckar i sig är inte fel alls. Men det beror ju på bönan. Personligen tycker jag Kenya gör sig definitivt bäst som mellanrost. Vissa andra drar jag till oljefläckar.
 

joelholmquist

New member
Tack för era svar

Ok tack för dessa svar! Kändes lite tungt när jag efter en ljusare mellan-mörk rost som jag var nöjd med (se bild nedan) kände så tunn smak efter brygg. Då tänkte jag att jag behövde kanske "brassa på" och gjorde den mörka Kenya AA ni såg i första inlägget. Då även denna blev tunn blev jag lite fundersam och tänkte ge upp. Nu doserade jag några skopor extra och ....yes! Du har rätt, vågen visade sanningen. yihhaa nu kommer hoppet tillbaka :coffee: Jag hade nämligen tänkt att rosta åt mina bryggande vänner i höst, förutom till min egen espresso, och man vill ju inte skämmas.
attachment.php



Jag tittade på en trumrost Behmor! Den ser ju jättetrevlig ut. Men det har inte ens gått ett år sedan jag lyckades övertala min kära hustru att vi behövde en espressomaskin med kvarn för massa tusenlappar....så tillsvidare vårdar jag vår relation genom att inte pressa gränsen ytterligare....tillsvidare alltså :p

Det där med HUR och HUR LÄNGE man ska låta kaffet vila verkar det vara mycket skillda meningar om ja :D

Förresten, detta är så gott och roligt att jag vill gå ett steg vidare; Blanda olika bönor!
Vet ni någon tråd här på forumet eller någon bra site där man kan lära sig grunderna samt hur man ska tänka när man vill få fram sin önskade smak i blandningar?
Eller ska man helt enkelt bara exprimentera vilt och följa näsan och tungan? :p
 

David

Member
Angående "vila" bönor...jag brukar försöka vänta 2 dygn innan jag brygger.
Har en förmåga att bli för syrligt och sött ibörjan...blir mer "kaffe" smak efter lite mognad (i min areopress iaf)
Men är ju som mycket annat relativt...böntyp rostningsgrad osv...
Jag använder zip påsar köpta på ICA eller återvänder ventilpåsar.
 

joelholmquist

New member
Hur återanvänder du ventilpåsar? Öppnar du dem försiktigt och sedan klämmer du ihop hålet???

Känner ni förresten till någon internetbutik som säljer typ ventilpåsar och/eller vanliga kaffe/te påsar samt etiketter att sätta på dem?
(Kul att ge bort nyrostat kaffe med fräsch påse också) ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp