Skumma mjölk....hur svårt får det bli...?

Pacanin

Active member
Jag vet att det finns många inlägg om hur man skummar mjölk och jag har verkligen försökt läsa mig till så mycket som möjligt. Skrivit ut DC´s utmärkta guide men ändå får jag inte till det. Man(JAG) känner mig verkligen hjälplös när jag inte får till skumningen. Vi pratar alltså noll skum. Nada, niente, nothing at all!

Är det normalt att maskinen behöver bygga upp ångtrycket i över 1,5 minut när manualen till min Isomac Maverick säger 30 sekunder?

Gör ni kaffet först innan ni skummar eller tvärtom?

Skall man vara behöva vara hjärnkirurg för att göra en cappucino?

:mad:
 
Senast ändrad:

jrylander

Well-known member
Kort bara (borde ändå inte göra det här på jobbet ;) ):
- Jag tycker det är ganska mycket lättare med baristamjölk, när jag använder laktosfri vanlig mjölk får jag till ganska dålig konsistens.
- Det tar längre tid att gå ner i temp än tvärtom vilket gör att jag helst skummar mjölk sist. Man kan flusha igenom massor av vatten för att gå ner i temp men det är slaskigt.
- Det gör för mig rätt stor skillnad hur mycket ånga jag låter komma ut. Det tillsammans med att om ångan kommer precis i ytan blir det (ganska hårt) skum medan längre ner så rör den runt i mjölken och fördelar skummet/förtjockar mjölken.

Det känns som jag gör skum och sedan skickar ner det i mjölken för att så göra en tjockare blandning.

Hoppas det kan hjälpa ngt, lycka till!
/Johan
 

GLC

Well-known member
När du slagit över till ångläge, har du tömt den på vatten då så du bara har ren ånga som kommer ut?
 

Pacanin

Active member
Har testat med vanlig standardmjölk, laktosfri mellanmjökl, vanlig mellanmjölk och igår köpte jag Skånemejeriers baristamjölk 3,2%, men jag får inte till det.
GLC- ang att tömma ångröret?- Jag öppnar ångvredet innan och låter vattnet spruta ut tills det kommer ånga, men det kanske är så att det inte blir tillräckligt?
Skall testa ikväll att se om det kommer mer vatten än jag tror när jag tömmer röret.
På min maskin så skall "kaffelampan" slockna när ångan är redo och det tar alltså 1,5 minut- känns länge, men när jag sedan skummar och det kanske jag gör för länge eftersom jag inte får något skum så tänds den lampan igen och innebär det kanske då att rätt tryck saknas? Har inte tänkt på att kolla barmätaren hur den står dock.

Är baristamjölk "fixad" på något sätt förutom att den är lite fetare? Har även sett att Arla har en baristamjölk men den är 2,6% eller liknande, alltså lite mindre än vanlig standardmjölk.
 
Senast ändrad:

GLC

Well-known member
Fortsätt kör med vanlig mjölk, mellanmjölk ska inte vara några problem.

Ångan skall vara helt torr, alltså inget vatten skall finnas kvar att tömma. Jag vet inte hur det är på din maskin men jag tror du kan börja skumma så fort ångan är tom. När lampan har slocknat har du nog redan tappat det ångtryck du hade och det blir svårt att skumma. Börja skumma tidigare mao.

All mjölk beter sig olika, men det är inte där problemet sitter nu, det går att skumma all mjölk, så fokusera på att lära dig skumma först, sedan kan du prova olika mjölksorter.
 

martink78

Well-known member
En ekonomiskt förslag är att öva med diskvatten. istället för mjölk har du vatten i kannan och en droppe diskmedel. Det blir som att skumma mjölk..

Baristamjölk vill jag minnas har mer protein i sig och högr proteinhalt gör det lättare att skumma, eller om det gav fastare skum.. sak samma kanske..
 

Pacanin

Active member
OK, skall testa att påbörja skumningen innan lampan slocknat och se till att ångan är riktigt torr innan.
Har sett nån film på youtube om att skumma med såpavatten, skall testa det med så blir det roligare för plånboken, och gör man rätt så skall det alltså bli likt mjölk i konsistensen?

Då kör jag på laktosfri mellanmjölk (blir roligare för min mage helt enkelt) och när jag lärt med skumma med en sorts mjölk så kan jag testa andra sorter.
Det här skall bli skoj. Nu har jag humöret uppe igen. Det här forumet är bara så bra det kan bli! Alltid bra tips och trevliga människor. :)
 
Senast ändrad:

martink78

Well-known member
Ja, såpavatten är faktiskt bra, då kan man träna ordentligt på det utan att ha dåligt samvete över att slänga en massa mjölk.. Det blir rätt likt faktiskt, speciellt när det gäller det grundläggande skummandet.
 

Pjersan

Active member
Hur går skummandet? På min maskin (Silvia) tror jag egentligen oxå att det står att man ska vänta tills lampan slocknar, men jag har otroligt mycket bättre tryck om jag børjar skumma innan lampan slocknar. När lampan slocknar slutar värmeelementet att värma och trycket blir sämmre, sen när det har blivit tillräckligt kallt och elementet går på igen (lampan børjar lysa), då børjar trycket komma tillbaka igen. Alltså försøk børja skumma innan lampan sloknar och förhoppningsvis lyser den och fortsätter produsera bra ånga genom hela skummningen!
Lyck till!
 

Pacanin

Active member
Hej, har inte haft tid stt testa mer skumning, men skall testa mer ikväll igen. Igår blev det bara ett par shots. Har förmånen att cykla hem på lunchen, frun är mammaledig så hon sätter på maskinen så den är varm och go när jag kommer hem och så blev det två på kvällen, men alltså inget skumförsök än. Återkommer med mer info hur det fortlöper, man jag skall absolut testa att börja innan lampan slocknar, det verkar vara ett bra tips.
 

hne

Well-known member
Man är ute efter så mycket tryck som möjligt, så länge som möjligt.

På min silvia brukar jag ha det omvända problemet: det är så mycket tryck så mjölken vill mest bara hoppa upp ur mjölkkannan, även innan jag (mycket försiktigt) vridit upp kranen i närheten av fullt.

Måste man verkligen ha så mycket flås? Tillräckligt för att verkligen röra om i mjölken borde väl räcka egentligen?

...och som svar på trådskaparens orginalfråga, "Skumma mjölk....hur svårt får det bli...?": VÄLDIGT svårt. :)
 

MrNoOne

Well-known member
På min Isomac Venus så skulle man slå om från brygg till ånga med en spak. Extra värme i brygghuset byggde upp större tryck och ånga, det stod 30 sek i manualen men lampan slocknade efter cirka 1 minut. Detta var dock aldrig något problem, att vänta 20-35 sekunder räckte mer än väl innan jag började skumma.
Däremot hade min orginalpip bättre hål än den som jag senare köpte som ersättning vilket gjorde det hela lite mer besvärligt

Angående mjölk, jag har skummat allt utom lättmjölk men tycker det är absolut lättast med Arla Latte Art 2,6%. (Den är godast med) Körde tidigare med Skånemejeriers Baristamjölk, men, med tanke på att Latte Art har en hållbarhet på sisådär cirka 20 dagar är det lätt att köpa 4-5 liter åt gången och inte behöva oroa sig att den blir gammal.
 

GLC

Well-known member
På min silvia brukar jag ha det omvända problemet: det är så mycket tryck så mjölken vill mest bara hoppa upp ur mjölkkannan, även innan jag (mycket försiktigt) vridit upp kranen i närheten av fullt.

Måste man verkligen ha så mycket flås? Tillräckligt för att verkligen röra om i mjölken borde väl räcka egentligen?

...och som svar på trådskaparens orginalfråga, "Skumma mjölk....hur svårt får det bli...?": VÄLDIGT svårt. :)

I en liten kanna behöver man inte vrida på för fullt blås på Silvian, en stor kanna kan det däremot vara användbart.
 

Judoka

Member
Jag har en ny Silvia och kämpade ett bra tag med att få till skummandet.

Mitt problem var att mikroskummet blev jättebra halva kannan, men saknades i botten.

Lösningen är ganska enkel, jag tror det beror på att trycket tappas...

Så här gör jag nu, vilket ger ett bra resultat:

Sätt på Silvian 30 min före så den är varm.

Jag pyser ut ordentligt med ånga så den blir torr.

Jag börjar som du ser på många videos med pipen precis under ytan kl 9 i kannan, nära centrum så en bra virvel uppstår.

När sedan temperaturen på mjölken hunnit bli 30 grader, då stänger jag snabbt av ångan, och tar en 15 sek paus!

Då hinner maskinen få upp ett bättre tryck och jag fläskar på med ångan igen! Denna gång bara snabbt vid ytan, för att sedan sjunka ner till
kannans botten.

Efter runt 20 sek senare är det dax att sluta när temperaturen närmar sig +60, var beredd så du inte överstiger +65!

Jag brukar skumma cirka 3 dl mjölk och använder vanlig 3% fet standardmjölk :)

Lycka till!
 

jrylander

Well-known member
Jag har testat att ha mindre flås på ångan för att kunna skumma längre men då får jag inte till bubblor i stället. (inser att det är många kommentarer här, hoppas det bidrar o inte stjälper). Kannan (o gärna mjölken också en stund) i frysen hjälper dock.
 

Pacanin

Active member
Jag har testat att ha mindre flås på ångan för att kunna skumma längre men då får jag inte till bubblor i stället. (inser att det är många kommentarer här, hoppas det bidrar o inte stjälper). Kannan (o gärna mjölken också en stund) i frysen hjälper dock.

Inga problem, jag tycker det är väldigt intressant att läsa hur alla gör. Stjälper absolut inte. :)
 

Musikarfelix

Well-known member
I en liten kanna behöver man inte vrida på för fullt blås på Silvian, en stor kanna kan det däremot vara användbart.

Jag skummar nästan alltid med liten kanna till Silvian då jag vill ha så mycket blås som möjligt, men det är för jag vant mig lite med maskiner såsom Synesso och La Marzocco där trycket är högre och tekniken lite annorlunda. Gör det du känner dig bekväm i såklart, men jag tycker det är enklare med mer blås och därför håller jag mig till det.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp