Skumma mjölk....hur svårt får det bli...?

Jakerlund

Active member
Halloj,

Jag hade också stora problem i början, antingen fick jag inget skum alls eller så fick jag ett lager nästan torrt microskum och resten vanlig varm mjölk, jag körde på tok för länge i kompensation för uteblivet skum vilket inte funkar.
Det var inget skoj att ha i kaffet... microskummet fick man skeda ut och lägga som en trist dekoration och bevis på att man fortfarande inte lärt sig... men det såg i alla fall lite bättre ut än enbart den varma mjölken.

Efter mer testande, pipen nere, uppe, uppe och nere osv började det funka, och nu är jag riktigt nöjd med mitt skum.

Jag brukar hälla i mjölken (vanlig mellanmjölk) i kannan och ställa in i frysen 1-2 minuter innan jag kör igång, ingen aning om det kan anses som rätt men jag får lite extra tid vid skumningen på det viset innan mjölken blir varm.
Jag kör pipen uppe vid ytan hela tiden och jobbar kannan aningen upp o ner så att jag hör ett vasst fräsljud då luft går ner i mjölken samtidigt som det blir en ordentlig rotation på mjölken, pipen får dock köras lite längre ner när mjölken ökar i volym och roterar kraftigt.
Mjölken mer än dubbleras i volym snabbt, samtidigt har jag botten av kannan i handflatan och känner när det blir så varmt att man inte tycker det är kul längre, då tar jag bort den oavsett om den verkar klar eller inte och sen roterar kannan och dunkar den någon gång i bänken för att ta bort eventuella större luftbubblor.

Oftast blir resultatet perfekt, krämigt tjock, nästan gräddig karaktär, och viktigast av allt... den är så i hela kannan, inte i två lager.

Jag kör senaste Silvian och är jättenöjd med skumningen nu, jag tror att det är som att lära sig cykla, man bara känner när det börjar funka. :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag vet precis hur det känns, Jakerlund! Hade exakt samma problematik själv... Jag löste mitt problem genom att ge mjölken lite luft i början (yta) för att sedan låta den virvla i vertikalled tills den var färdig. Sedan bytte jag maskin och var tillbaks på ruta ett igen...

Jag tror att man ska ta med sig principen för mjölkskumning till den nya maskinen för att försöka applicera tekniken där. Det är inte lätt att skumma mjölk, men det går att lära sig och - som ovan skribent säger - har man en gång lärt sig är det som att cykla...

Tills man byter maskin... ;)

//Stefan (som oftare och oftare faktiskt får till mjölken nu; får fortfarande skumlock då och då dock)
 

Agathorn

Well-known member
Kan hålla med om att när man byter maskin är man tillbaka på ruta 1 igen. Kunde skumma till jättefint microskum på gaggian innan. Med duetton nu får jag ibland till jättegott skum men inte något man kan arta med direkt. Alldeles för tjockt. Men guud vad gott å andra sidan :)

I alla fall tekniken är rätt "enkel". I med luft på ytan ibörjan och försök så snabbt som möjligt sedan antingen skapa virvel (små maskiner) eller stående våg (större maskiner), för att fördela luften jämnt i mjölken! Enkelt i teorin, svårt i praktiken
 

Pacanin

Active member
Trådskaparen tillbaka efter helgen igen........nej, det gick inget vidare. Resultatet blir fortfarande bara varm mjölk. Får fortsätta att testa i veckan om orken och lusten finns. Återkommer då. Annars många bra tips och idéer här, synd bara att jag inte får till det.
 

GLC

Well-known member
Ett bra tips är att kolla på youtube etc och både se och lyssna hur mjölken beter sig.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Skrivit ut DC´s utmärkta guide men ändå får jag inte till det.

När jag körde Silvian försökte jag också med DCs guide. Funkade inte alls. Däremot funkar denna guide bättre med min nuvarande maskin (dubbelkokare med betydligt större kokare än Silvian och således större ångkapacitet).

Hur många hål är det i munstycket? När jag hade Silvian (ett hål i munstycket) upptäckte jag att det bästa var att börja med att ge mjölken lite luft en stund och att få virveln i ett horisontalt läge. Precis när mjölken sedan började ändra temperatur förde jag ned munstycket i kannan för att få virveln i vertikalled. Här höll jag sedan tills mjölken var klar. Det funkade för mig då. Idag gör jag inte alls så, men så har jag numera fyra hål och en helt annan maskin... ;)

//Stefan (som slet likt ett djur innan det släppte med mjölken; får dock fortfarande ibland skiktningar i kannan)
 

Eugene Tooms

Well-known member
Nu har jag gått på semester och tänkte också försöka få ordning på skummandet.
Tycker att jag får till snyggt skum men lyckas inget vidare med lattearten. Vilket bevisades tidigare ikväll när jag elegant serverade hustrun en latte och hon tittade på skummet och konstaterade: "En vulva".

När man häller den skummade mjölken i koppen, ungefär hur högt ifrån skall man hälla? Jag börjar misstänka att jag har för hög fallhöjd för det blir bara kaos under ytan (och jag har inga bra koppar).
 

GLC

Well-known member
Håll nära ytan när du vill få mjölken att framträda i koppen, riktigt nära ytan. Häll normalt först och närma dig ytan när halva koppen är hälld så skall det nog hända något.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
...och sedan i långsamma och taktfasta rörelser i sidled. Har sett många som wigglar kannan fram och till baka så många gånger de hinner. Vill man ha öglor får det inte vara för tätt. I slutet höjer du kannan igen för genomdraget! :)

//Stefan (som emellanåt faktiskt får till ganska fina öglor; om mjölken blir bra)
 

cccm

New member
jag brukar skumma med 3% mjölk, blir bäst 'smak' samt ett fluffigare skum än med 1.5%, går ju dock utmärkt att skumma nästan all typ av mjölk.
när det gäller baristamjölk tycker jag att den är väldigt överskattat, förstår inte direkt meningen med den, kanske om man ska skumma utan ånga?

men som sagt det är nog en smaksak, jag brukar förövrigt göra t.ex cappuccino i denna ordning:
- häller upp mjölk i kanna
- mal kaffe
- förbered filter
- skummar mjölk
- drar esspresso
- häller på mjölk, klart
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Har två hål i munstycket på min maskin.
Har testat ett par ggr till men det blir fortfarande inget skum. Fortsätter jobba på det...

Jag antar att du har hålen sittandes mitt emot varandra lite riktade utåt? Har du testat att plugga ett av hålen, alternativt testa ett annat munstycke? Ett med t ex ett hål? Originalmunstycket på min maskin hade ovan nämnda konfiguration och antal hål. Fick betydligt bättre resultat med ett hål pluggat samt med munstycket med bara ett hål. Nu använder jag ett med fyra hål och har börjat lära mig skumma med det. Med originalmunstycket fick jag aldrig till det innan jag gav upp... :unsure:

//Stefan (som vid ett flertal tillfällen den senaste tiden lyckats bränna mjölken en aning; vällingdoften finns dessvärre där då)
 

Dunne

Well-known member
Pancain, hur varm blir mjölken? Blir kannan så varm så du inte vill ha handen på utsidan och hur lång tid tar det innan den blir varm? Om du kör röret precis på ytan så blir det väl åtminstone som när du vispar mjölk med en visp?

Det är inget problem att skumma laktosfrimjölk men det är svårare att få riktigt fint microskum.
 

Pacanin

Active member
Pancain, hur varm blir mjölken? Blir kannan så varm så du inte vill ha handen på utsidan och hur lång tid tar det innan den blir varm? Om du kör röret precis på ytan så blir det väl åtminstone som när du vispar mjölk med en visp?

Det är inget problem att skumma laktosfrimjölk men det är svårare att få riktigt fint microskum.

Kannan blir så varm att det känns obehagligt att hålla i den. Tiden? Måste nog ta tiden, känns som jag håller på för länge också, antagligen för att det inte blir något skum. Mjölken blir obetydligt tjockare än vanlig på spisen uppvärmd mjölk.
 

Mattijahs

New member
Hej på er alla kaffedrickare.

Jag hade också stora problem med skumningen, tills jag igår skaffade en mindre kanna. Långt i från perfekt skum, men definitivt godkänt.

Kanske inget för latten, men väl för macchiato och cappuccino.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp