Malningsgrad

Vad finns det för "tumregel" för hur de olika malningsgraderna påverkar kaffet?

Är det generellt så att desto finare malet kaffe desto mer bittert?
Och är det så att man behöver dosera mer desto grövre malt?

(Nu pratar jag bara för press och brygg).

Jag uppskattar även andra tips och resonemang kring olika malningsgrader.
 

martink78

Well-known member
Ja, ju finare malning desto snabbare extraktion, dvs desto snabbare bryggning och desto fortare blir det bittert. Det är därför espressomalning är mycket finare än för t.ex. presskanna (espresso bryggs under 25s, presskannan under 4 min).
En annan tumregel är att ju längre tid du brygger desto bittrar blir det.
Samma sak med värme, ju varmare deso bittrare.

Det knepiga är naturligtvis att man inte vill mala för fint, brygga för kort eller ha för kallt vatten för då blir det för svagt, så det handlar om att hitta en bra avvägning. A minute to learn, a lifetime to master, som det brukar heta.. :)
 

TinaC

New member
Får jag hänga på med en fråga. Jag håller på att prova in min nya kaffekvarn en Rancilio Rocky och det tog en evinerlig tid för kaffet att bli klart. Har en Francis Francisbryggare. Ska jag då alltså ha grövre malningsgrad, jag trodde tvärt om. Var kan man läsa om hur man gör?
 

bauta

Well-known member
Hmm, är det inte så att först kommer bittert och sen blir det surt? Det gäller espresso (och kanske även andra typer)
Jag läste nånstans att man ska testa att avsmaka första, mitten & sista kaffet. Genom extraktionstiden kan du då styra beska kontra syra.
 

martink78

Well-known member
Får jag hänga på med en fråga. Jag håller på att prova in min nya kaffekvarn en Rancilio Rocky och det tog en evinerlig tid för kaffet att bli klart. Har en Francis Francisbryggare. Ska jag då alltså ha grövre malningsgrad, jag trodde tvärt om. Var kan man läsa om hur man gör?

Nej, tvärtom, jag utrycker mig nog lite otydligt ovan, med extraktion menas sas hur fort kaffet löser sig i vattnet. Exktraktion och tid det tar för vattnet att rinna igen är alltså olika saker (fast relaterade till varandra, oftast).
Om det rinner för fort skall du mala grövre, rinner det för långsamt så mal du finare, så det hade du rätt!
 

Eugene Tooms

Well-known member
Nja, nu får jag nog säga emot Martink78.

Rinner det för snabbt-mal finare.
Rinner det för sakta-mal grövre.
Detta förutsatt att dosering och tampning är densamma.

Ett tankeexempel: Dela varje kaffeböna i två delar, det här bör ju vara den grövsta malning du kan uppnå. Fyll portafiltret med detta väldigt grovmalda kaffe och dra ett skott. Vattnet kommer att rusa mellan bönorna och forsa ner i koppen.
 

martink78

Well-known member
Hehe.. Ja, det gick nog lite fort där. Precis som Eugene Tooms skriver så mal man finare om det rinner för fort och tvärtom..
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp