Hur ska en espresso smaka?

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ja, som rubriken lyder så undrar jag hur ni tycker att en espresso ska smaka. Vad för smaker ska finnas i koppen och hur ska den kännas i munnen?
 

FabianP

Well-known member
Smaker har jag extremt svårt att beskriva, men konsistens är nog lite lättare; Gärna riktigt tjock, typ lite tjockare än olivolja.

Utöver detta, så är jag helt klart öppen för förslag, även om jag lätt tröttnar snabbt på kaffen som sticker ut för mycket åt något håll. Syra får jag allt svårare för, t.ex.. Dellerhagens FAT är ett exempel på en espresso jag inte skulle tröttna på i första taget. Den är också representativ för konsistensen jag söker. Smaken får gärna hänga kvar 5-10min, man skall helst inte känna för att svepa ett glas vatten direkt efter :)

/Fabian
 

Musikarfelix

Well-known member
Precis som Fabian nämner så är munkänslan grymt viktig i en espresso, den ska va sirapstjock, eller kanske som chokladmousse.

Jag letar efter tokmycket sötma, bär, frukt och friskhet. Syra fungerar, men inte utan sötma.
 

Ciclista

Well-known member
Personligen tycker jag inte att en espresso behöver vara jättetjock men jag föredrar det oftast. Sötma är viktigt.
Något jag inte kan vara utan i en espresso är syra och då menar jag inte att det ska vara någon syrabomb utan en balanserad syra. Men för mig så gör syran en espresso intressant i mitt tycke. Därmed dricker jag aldrig robusta men stopp nu, den diskussionen känns redan slutdiskuterad och detta är vad jag tycker med all respekt till robustadrickare.;)
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Jag skulle vilja hitta någon blandning som drar åt choklad, brun farin och röda vinbär. Och jord. Jord är en viktig smakkomponent i gott kaffe!
 

Jay

Well-known member
Det är ju personligt smak och tycke, men till att börja med så bör ju espresson till skillnad från bryggkaffe t ex, ha en intensitet och konsistens som är betydligt rikare. Viskositet, bra kropp och framförallt en bra balans mellan sött, surt, salt och beskt. Jag tycker de som serverar DaMatteo i Stockholm får till den här balansen på ett naturligt vis, där espresson har mycket kropp, typiska espressosmaker som bär och choklad i ett, men med en udd av citrus! Det är Wow! tycker jag!
 

robbowan

Well-known member
Har ju bara druckit deMatteo på V Street men den är ju alltid bra (de gjorde också den kanske smarrigaste islatten min gravida fru druckit säger hon - ganska lustigt för övrigt eftersom hon som gammal barista avskydde att behöva göra dem) men annars gillar jag en del av de gamla "konservativa" märkena med sin andel robusta. Får gärna vara (lite) bränt gummi och riv i en espresso för mig.
 

demo

Well-known member
kropp kropp och kropp...de ska smaka KAFFE och NOLL syra. Mer åt nöt och choklad hållet och kraftig smak som hänger kvar i minst 5-6 minuter iaf. Där är min ideal kopp
 

hne

Well-known member
kropp kropp och kropp...de ska smaka KAFFE och NOLL syra. Mer åt nöt och choklad hållet och kraftig smak som hänger kvar i minst 5-6 minuter iaf. Där är min ideal kopp

Tänkte bara säga att jag håller med dig demo. Ska det drickas som espresso vill jag inte ha något som är surt. Ska det drickas med varm mjölk kan det få vara lite syrligt. Även som bryggkaffe kan lite lätt syrlighet pigga upp upplevelsen. Men som espresso? Hellre något som påminner om råolja! :coffee:
 

GLC

Well-known member
Någon som har tips på espresso som smakar choklad och nötig? Gärna bönsort så man kan rosta själv :)

Eller behöver man blanda in robusta kanske? Help me
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,657
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp