Tråden för oss med Wega Max kvarnar.

duenorth

Well-known member
Det verkar som om vi är några stycken som har köpt en Wega kvarn på senaste så jag tänkte att en tråd som vi kan samla tips och problem i vore kanske något.
Själv har jag en Wega Max från 2001 med påsnäsa.
Några problem som jag har sett än så länge är.
  1. Samlas en del kaffe.
  2. Popcorn effect
  3. Bönhållaren är alldeles för stor
  4. Skulle vilja ha en vip-brytare istället för den som finns som standard

Popcorn effecten kan man fixa med någon sorts vikt. Vet ej vad än. Vet att många kör med en tamper som tyngd, men min är för stor och det känns som att det borde finnas något bättre.

Någon som sett ett bra pris på den lilla hoppern till compak k6?

Kaffet som samlas på väg ut.
shoutprob2small.jpg


wega2small.jpg
 

martink78

Well-known member
Jag har bytt ut hoppern mot en bit avloppsrör (lyxade till med ett nytt.. ;) ) Det blir rätt lagom hopper om man bara har i precis det man skall mala. Sedan har jag ett aningen smalare rör som passar som en kolv i hoppern, på det har jag trätt en ballong som jag drar i och släpper med en snärt, det brukar skicka ut det mesta kaffet hyfsat bra faktiskt. Brukar få ut på en tiodels gram när vad jag stoppat in.
Om man bortser från att det kanske inte ser så sexigt ut, varesig avloppröret eller ballongsnärtandet så är det enda tekniska problemet att hitta bra ballonger, det krävs storleken större och de går sönder rätt fort.. När jag blir aningen äldre och de sista resterna av skam förvinner så kanske jag provar med en kondom. Förmodligen kommer det nån med en tvångströja strax efter...

En annan sak jag letar efter är nånting att ställa filtret på medans man mal. Temporärt har jag en sultburk under näsan men filtret glider omkring av vibrationerna så det kräver övervakning..
 

martink78

Well-known member
Ja, det hjälper röret mot faktiskt för det är smalt nog att gå förbi den springan. däremot fastnar det bönor längre ned, på insidan av malskivorna t.ex. Där har min Super Jolly en bättre konstruktion med en liten ramp upp mot skivorna.
Att det fastnar kaffe lite var stans på vägen är faktiskt anledningen till att jag är lite sugen på en Vario Home, de sägs ha väldigt lite spill (tips på andr kvarnar med lite spill mottages tacksamt!).
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp