Oslo

nikjak

Member
Vilka är de bästa kaffebarerna i Oslo? Jag brukar själv gå förbi Coffi på Majorstuen och det är rätt bra. Även Kaffebrenneriet (som mer eller mindre tagit över den här stan) tycker jag är helt okej. Men finns det några riktigt bra ställen som ni kan rekommendera?
 

Mayhem

Well-known member
Ingen egen erfarenhet tyvärr, men Tim Wendelboe brukar ofta rekommenderas. Förhoppningsvis får jag ett par påsar av hans espressoblandning imorgon när föräldrarna kommer hem från Oslo.
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Tim er veldig bra, men du må også få med deg KAFFA sin kaffebar. KAFFA er et fantastisk brenneri som eies av verdens første barista verdensmester: Robert Thoresen. Så må du også innom Kaffefuglen som serverer kaffe fra Suprime Roastwork. SR tror jeg har jobbet hos KAFFA, og de lager veldig bra kaffe. Stochfelts må du også prøve ut. Det var her Tim Wendelboe arbeidet når han ble verdensmester. Den beste Stochfelts-espressoen har jeg faktisk fått på Oslo City.
 

nikjak

Member
Blev Kaffa idag, helt enkelt för att den ligger närmast. Det var bra kaffe och köpte också en klassisk norsk sjoklabolle, även den var finfin då den inte var så söt. Passade utmärkt! Nu är målet att testa resten!
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
O-yes! Oslo kan vere en fin by for kaffenerder ..... :)
Personlig holder jeg meg unna Kaffebrenneriet fordi deres profil ikke passer meg ....
 

Mayhem

Well-known member
Dricker nu Cielito Lindo Espresso från Tim Wendelboe. Fantastiskt bra kaffe, men det borde det vara för 130 NOK / 250 g! Kan verkligen rekommendera en kopp om du går förbi hans shop.

Förresten så heter det väl ändå Stockfleths? ;)
 

nikjak

Member
Drack en dubbel Cortado hos Tim Wendelboe idag. Finfin!

Och Mayhem, du har garanterat rätt om namnet. Det är inte lätt när det är svårt:)
 

pastameck

New member
Blir lite nyfiken här. Ninjak, du säger att du gick till Kaffa? Var menar du då att du gick? Kaffa är ett kafferosteri. De två kaffebarerna uppstartade av samma man som startade rosteriet Kaffa heter Java (st. hanshaugen) och Mocca (briskeby).
 

nikjak

Member
Det var ju ett tag sedan men nu kan jag vara:) I så fall var jag på Mocca, jag bor i närheten. Och jag har varit där mycket sedan dess!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp