Nya bönor-ur svårt skall det vara att få till en god kopp espresso

Pacanin

Active member
Hej
Ganska ny på detta men har använt Caffé Molinari Classico ett atg och får till väldigt goda shots med den.
Idag tänkte jag testa Zoegas Zuprema Espresso Bellezza och vilken katastrof det blev. Malde likadant och tampade likadant som jag gjort med Caffé Molinari och följden blev att det knapp rann igenom alls. Började experimentera blev stående vid maskinen halva kvällen utan att få till det. Försöker hålla mig till 25s så jag vet att jag gör likadant varje gång och det exktrationstiden har funkat fint innan med Molinari, La Bomba. Mokarabia och det har som sagt blivit väldigt gott. Är det jag eller Zoegas det är fel på? Observera att Molinari(som jag köper på Ica) är billigare än Zuprema.
u svårt skall deta vara egentligen när man byter bönblandning?
Ser på påsen att bäst före datum är DEC 2010- är denna rostning för gammal?. Någon som vet när Zoegas har gjort denna rostning om den går ut dec 2010?

Jag kör en Isomac Maverick och en inte så optimal Krupps kvarn men det har ju blivit bra innan.
Nu börjar det här inlägget bli väldigt lååångt.........och svamligt.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Olika bönor och olika färskhet på kaffet kan kräva olika malningsgrad, som du märkte :) Men vad är det som du upplever är fel på Zoegas kaffe? Rinner det fortfarande för långsamt och smakar illa? Eller rinner det bra nu men smakar inget vidare? Rinner det långsamt i början och snabbt i slutet? Beskriv gärna felet lite mer ingående.
 

Pacanin

Active member
Hej
När jag väl fick till ungefärlig extrationstid så blev kaffet väldigt tunt, utan crema( bara ett tunt tunt tunt skikt) och smakade inte bra. Kärvt men tunt om jag skall försöka beskriva smaken. Ingen fyllighet i kaffet alls. Med fyllighet menar jag mer konsistensen än smaken.
I början rinner/droppar det som om jag tampat för hårt för att sedan rinna lite bättre men det är inte så där tjockt och härligt som det varit innan.
Bönorna är feta/oljiga- bra eller dåligt?
 

kafferic

Active member
Jag misstänker att dina bönor är jättegamla om bäst-föredatumet börjar närma sig. Jag tycker bönorna börjar trilskas redan när kaffet är en månad gammalt (Men det beror ju också på hur kaffet är förpackat och förvarat).
Blondar kaffet väldigt fort? Prova att dosera mycket mera i portafiltret och mala grövre och se om det hjälper. Går det inte att dosera mera så prova istället att köpa riktigt färskrostat kaffe. Feta och oljiga bönor brukar betyda väldigt hårdrostat och det brukar aldrig vara gott, tycker jag.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
På Zoega's påsar läser man rostdatumet som att den första siffran är året, det tre påföljande är rost- eller packdatum (Zoega's packar senast dagen efter rostning) och de sista utgör packmaskin (om jag inte missminner mig).

De flesta stora rosterier kvävegasar sina kaffen vid packning idag. Detta för att döda syret som kommer in i påsarna vid packning. En trevlig bieffekt av denna gasning är att kaffet håller sig längre, men ju närmare bäst-före man hamnar desto snabbare dör kaffet efter öppnande av påsen.

Har upplevt väldigt liknande fenomen som du med mina Zoegas-påsar, men vid byta till purfärskt kaffe var skillnaden som dag och natt och där det förr droppade och sedan sprutade mussvansade kaffet sig ner i koppen! :D

Som kafferic skriver är oljiga bönor bara ett tecken på att rostningen är ganska mörk. Det är oljan i kaffebönan som tränger fram i slutet av rostningen när man kör längre. Det betyder vare sig bra eller dåligt kaffe; bara en ren smaksak!

Sedan kan en del av din problematik ligga i kvarnen. Eftersom din kvarn inte är helt optimal för espresso blir den också känsligare för äldre kaffen. Jag har en Compak K3 Touch och den har större möjlighet för att mala finare än din Krupps (misstänker jag).

//Stefan (som mycket väl vet hur hopplöst, tråkigt och tröstlöst det känns när extraktionerna blir skräp hur man än gör men vänta du tills du börjar med mjölken)
 
Senast ändrad:

Pacanin

Active member
Tack. Skall kolla märkningen när jag kommer hem på lunchen så får jag se vad det står på påsen. Återkommer i ärendet. Tacks å länge. Man lär sig hela tiden.

ps. mjölken har jag lagt ner så länge.....men den kommer så småningom. ds
 

Pacanin

Active member
..här igen.
Varit hemma och kollat påsen som säger 00820698, kan vara då 2008 , 20jun eller 06feb. Alltså nästan 2- 2,5 år sedan.
Hann även med att göra två misslyckade koppar. Hustrun(mammaledig) hade värmt upp maskinen. Skall köpa en ny påse med längre datum(om jag hittar) ikväll.


Eller om 00 = 2010 ? men då stämmer ju inte månad/dag eller v.v.
 
Senast ändrad:

Mayhem

Well-known member
Om jag inte minns fel så är det inte ett datum som anges utan en dag. Första siffran borde ange år där 0 står för 2010 och de följande tre siffrorna 082 helt enkelt innebär att kaffet rostats/packats den åttioandra dagen på året eller 23 mars om man så vill.
 

Pacanin

Active member
ok, mystiken tätnar.
Försöker kontakta Zoegas för att reda ut detta men deras konsumenttelefon hänvisar till deras mail och den har jag använt...

Tack så länge.
 

hrbrun

Well-known member
698 anger deras rostmaskin för att rosta bönor som säljs omalda.

de tre siffrorna innan dess anger rostdag.

så siffrorna på din påse väcker en den frågor... :)
 

GLC

Well-known member
00820698

0 = År 2010
082 = Dag 82, dvs mars nån gång utan att jag orkar räkna.
0698 = Det som hrbrun skrev, vad jag vet iaf.
 

Pacanin

Active member
Testade ikväll igen med min Zuprema, (de hade ingen färskare i affären), malde grövre och packade hårdare men det blev inte heller bra. Smakade mer som en mindre god mocka.
Köpte därför min "husblandning" Molinari igen och det blev kanonbra på direkten. Billig och innehåller säkert en del robusta, bönorna är inte specade på påsen men det gör inget. Det smakar gott och jag trivs med den blandingen just nu. Får testa "bättre" blandningar senare och se om psyket pallar det, men La Bomba och blandningen från Mokarabia blev ju god och det ligger ju i ett annan prisklass :) än Molinari.

För info så har Zoegas fortfarande inte svarat på mitt mail och deras konsument-tfn hänvisar just till mailen men det är ju semestertider......
Därför går det ju mycket fortare att få svar från er alla här. Tack!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Rostdatum för Zoega's utläses så som GLC skriver. Jag fick med en årssiffra för mycket (ändrat nu) i mitt förra inlägg...

En robustablandning ger nästan alltid en kraftigare crema. Dessvärre är Molinarin säkert äldre än Zoega'sen. Italienarna har dille på att sätta bäst-före två år efter rostdatum... Att Zoega'sen ger ett tunnare resultat beror säkerligen på att Zupreman är en ren arabica. I detta fall troligtvis även på att den är för gammal.

//Stefan (som själv har påsar med Zupreman med samma rostdatum; får inte mycket bättre resultat än Pacanin)
 

Pacanin

Active member
Bäst före datumet på Molinarin vi köpte har bäst före datum "may2012" och de skriver faktiskt roast 100518 på påsen :) Ica MAXI i Ängelholm där jag bor måste ha fått in ett parti precis.
Skall ge Zupreman en chans till när jag hittar påsar som har nyare rostning dock. :)
Den "ser" ju så god ut... ja påsen alltså. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp