Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 19

Ämne: Modda rocky

Modda rocky

Har en Rocky med doser, tycker hela doser-grejen är jobbig och undrar om det blir rätt om jag letar upp alla skruvar och bara plockar bort doser-delen av kvarnen? Eller blir det bara en pelare kvar med ett hål?

Håller på o plocka isär kvarnen i beståndsdelar nu :S

Förstår hur viktigt det är med rätt kvarn för gott kaffe men jag förstår inte varför. Finns det någon text som förklarar vetenskapen bakom kvarnens betydelse?

Är ganska ny inom espresso-nördandet o har nu en innova dream, en innova kvarn, en giotto rocket och en Rancilo rocky hemma nu. Känns som jag har rockyn inställd på att mala finare, har rengjort så gott jag kan genom att mala snabbris men ändå blir kaffet verkligen jätteäckligt med konstig smak när jag använder den kvarnen ist för innova-kvarnen som borde vara lite sämre...

Har kört finheter 8-12 ungefär på rockyn...

Någon nörd som bor nära odenplan som vill komma över på en kopp kaffe och lite skruvmejslande? =)

Någon som vill sälja en mazzer mini till jättebra pris?

Hej kom o hjälp mig liksom =)

http://img827.imageshack.us/g/img5778.jpg/

Hur djupt in i rockyn kan jag gå? Hela mässingsgrejen på första fotot var igensatt med en seg hård gegga av gammalt kaffe iaf, förklarar nog den inte utmärkta espresso-smaken =S

Stefan Böna har en bra How To Rocky Rengöring som du kan kolla in. Prova och se om det blir någon förbättring.

Hej PojkenMedTur,
    Stefan Böna försåg oss för ett par år sedan med den här utmärkta guiden för att rengöra Rockyn, den har du säkert nytta av som komplement till din tur!

http://www.riktigtkaffe.se/showthrea...n+b%F6na+rocky

Här är dessutom en länk till CoffeeGeeks: How to Clean a Rancilio Rocky:

http://coffeegeek.com/guides/cleanrocky

Tack för länkarna =) Rengjorde verkligen rockyn på djupet men tycker ändå inte att jag fick till det som jag ville efteråt. Dök upp en kvarn i blocket-tråden som jag köpte istället för 1600kr, ska vara en Compak k6 fast under annat namn. 1600 behövde jag bara pröjsa också =)

Har en känsla av att den blir helt perfekt, den har stått på en resturang och räkneverket på dosatorn säger att den har doserat ut 3444 singel-doser. Hur många doser kaffe ska en kvarn av denna kaliber kunna mala innan det är dags att byta skivor? Hur mycket kostar nya skivor om det skulle behövas? Något annat jag borde tänka på i mitt framtida liv med denna kvarn?

=)
    Senast redigerat av PojkenMedTur den 2010-07-27 klockan 19:52.

Senior Member Mayhems avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av PojkenMedTur Visa inlägg
    Något annat jag borde tänka på i mitt framtida liv med denna kvarn?
    Ordentlig rengöring! Känns som att många restauranger slarvar med sådant på kaffeutrustningen så skulle inte förvåna mig om du hittar både ett och annat om du öppnar kvarnen och kikar in...
    Too much is not enough

Wow vilket kap. Grattis!
    1600 hade jag lätt betalat jag med
    Senast redigerat av eimermusic den 2010-07-27 klockan 21:03. Anledning: rättstavning
    Detta håller mig vaken om dagarna: Andreja Premium, Microcimbali, Compak K3 touch, fina bönor från J&N och Åre.

Liknande ämnen

1. Modda Brasilia RR45
    Av HE i forum Kaffekvarnar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 13:32
  2. Modda mazzer mini
    Av ask2 i forum Kaffekvarnar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 20:22
  3. Ok att modda årgångsmaskin?
    Av johey i forum Hårdvara
    Svar: 7