Modda rocky

PojkenMedTur

Active member
Har en Rocky med doser, tycker hela doser-grejen är jobbig och undrar om det blir rätt om jag letar upp alla skruvar och bara plockar bort doser-delen av kvarnen? Eller blir det bara en pelare kvar med ett hål?
 

PojkenMedTur

Active member
Håller på o plocka isär kvarnen i beståndsdelar nu :S

Förstår hur viktigt det är med rätt kvarn för gott kaffe men jag förstår inte varför. Finns det någon text som förklarar vetenskapen bakom kvarnens betydelse?

Är ganska ny inom espresso-nördandet o har nu en innova dream, en innova kvarn, en giotto rocket och en Rancilo rocky hemma nu. Känns som jag har rockyn inställd på att mala finare, har rengjort så gott jag kan genom att mala snabbris men ändå blir kaffet verkligen jätteäckligt med konstig smak när jag använder den kvarnen ist för innova-kvarnen som borde vara lite sämre...

Har kört finheter 8-12 ungefär på rockyn...

Någon nörd som bor nära odenplan som vill komma över på en kopp kaffe och lite skruvmejslande? =)

Någon som vill sälja en mazzer mini till jättebra pris? :blush:
 

PojkenMedTur

Active member
Tack för länkarna =) Rengjorde verkligen rockyn på djupet men tycker ändå inte att jag fick till det som jag ville efteråt. Dök upp en kvarn i blocket-tråden som jag köpte istället för 1600kr, ska vara en Compak k6 fast under annat namn. 1600 behövde jag bara pröjsa också =)

img5912a.jpg


Har en känsla av att den blir helt perfekt, den har stått på en resturang och räkneverket på dosatorn säger att den har doserat ut 3444 singel-doser. Hur många doser kaffe ska en kvarn av denna kaliber kunna mala innan det är dags att byta skivor? Hur mycket kostar nya skivor om det skulle behövas? Något annat jag borde tänka på i mitt framtida liv med denna kvarn?

=)
 
Senast ändrad:

kellogs

Well-known member
3500 doser x 7 gram= 24 500 gram dvs ca 25 kilo. den ska väl klara av långt mycket mer än så. Men om räkneverket stämmer har jag ingen aning om... öppna och kolla hur skivorna ser ut
 

PF013

Well-known member
På min K6a tror jag att räkneverket wrappar på 10000. Dvs nån eller några gånger i månaden på ett populärt kafé, eller i alla fall mer än en gång per år på de flesta ställen. Så det är nog inget att gå efter.

Nya skivor kostar från någonstans 200 om man jagar utomlands och ändå ska betala frakt till 350 nånting som jag tror Engström på Kaffecompagniet tar över disk i Stockholm. Således så finns det ingen anledning att inte byta skivorna!
 

martink78

Well-known member
Bra köp! Avsevärt snyggare än min, fast min har en påsnäsa som jag föredrar.. antar att du prutade ned den från 2000 som den stod för på blocket?
Som redan har sagts så är det rengöring som gäller, fastnar mycket guck i en sådan maskin..
 

PojkenMedTur

Active member
Nu är rockyn såld (fick 200kr mer för rockyn än jag gav för compaken så skäms nästan lite) och jag ska rengöra den stora röda, . Här är två bilder på malskivorna:

img5920.jpg


img5922.jpg



Ser de ut att må bra och tycker ni att jag ska skruva loss den nedre skivan också och verkligen rengöra supergrundligt?

Om jag gör det, måste jag skriva bort mittenmuttern då eller räcker det med de tre skruvarna som sitter i skivan?
 

martink78

Well-known member
Det är svårt att se hur slitna skivorna är tror jag, när jag bytte på min såg de ok ut men när man kände på de gamla och nya så känner man en tydlig skillnad.. Om du vet att det här är den kvarn du skall ha så skulle jag byta.

Det samlas mycket guck på de blad som för kaffet vidare från malskivan till utloppet, de skymtas ovanför malskivan på den första bilden (borde synas tydligt för dig) och de är svåra att rengöra utan natt skruva loss den stora muttern.
 

PojkenMedTur

Active member
Det är svårt att se hur slitna skivorna är tror jag, när jag bytte på min såg de ok ut men när man kände på de gamla och nya så känner man en tydlig skillnad.. Om du vet att det här är den kvarn du skall ha så skulle jag byta.

Det samlas mycket guck på de blad som för kaffet vidare från malskivan till utloppet, de skymtas ovanför malskivan på den första bilden (borde synas tydligt för dig) och de är svåra att rengöra utan natt skruva loss den stora muttern.

Gillar ju kvarnen väldigt mycket rent spontant iaf, eventuellt kanske jag hellre borde ha en doserless kvarn dock men kanske går att modda?

Vad skulle anledningen vara till att jag inte skulle vilja ha kvarnen?

Var köper man nya skivor?
 
Senast ändrad:

martink78

Well-known member
Gillar ju kvarnen väldigt mycket rent spontant iaf, eventuellt kanske jag hellre borde ha en doserless kvarn dock men kanske går att modda?

Det borde gå att hitta en påsnäsa lös som reservdel tycker jag..

Vad skulle anledningen vara till att jag inte skulle vilja ha kvarnen?

därför att uppgraderingsdjävulen har satt klorna i dig.. :) Har man väl gjort ett blocketfynd är det svårt att ta sig ur träsket, själv sitter jag med en Cunill Space, Compak K6 och Super Jolly....

Var köper man nya skivor?

I Stockholm så kan man köpa dem hos Kaffecompaniet.
 

PojkenMedTur

Active member
Lyckades på något sätt missa några svar i mitten av tråden om jag verkade förvirrad, ger mig iväg på jakt efter skivor nu =)
 

PojkenMedTur

Active member
Bra köp! Avsevärt snyggare än min, fast min har en påsnäsa som jag föredrar.. antar att du prutade ned den från 2000 som den stod för på blocket?
Som redan har sagts så är det rengöring som gäller, fastnar mycket guck i en sådan maskin..

Killen jag köpte den av hade bara betalat 1500kr så tyckte det var oki att pruta lite då, snubben fick inte fysiskt plats med kvarnen bredvid sin maskin =)
 

PojkenMedTur

Active member
Kaffekompaniet hade stängt till första augusti så lägger det på is några dagar, lite offt. så behöver jag en ny tamper också, det finns raka och konkava tampers. Fördelar och nackdelar?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp