Ventil på kaffepåsen

Pacanin

Active member
Hur viktig är ventilen som sitter på vissa kaffepåsar? Vilken funktion har den? Justerar den rätt fuktighet i påsen, men innebär det inte också att det faktiskt kommer luft in i påsen, eller?
Har sett att även vissa billigare kaffesorter har den här ventilen, ex Caffé Molinari som jag dricker just nu. Inte bara dyrare, men om jag inte minns fel så har inte Zoegas denna, inte ens på deras Zuprema Espresso Bellezza, som verkar vara deras "high end", men jag kan ha fel. Mokarabia (väldigt god tyckte jag) som är i en annan prisklass än Caffé Molinari och Zoegas har också ventilen. Räta gärna ut frågetecknet för mig.

Tack.
 

martink78

Well-known member
Ventilen, som är en enväg ventil och alltså bara släpper ut gas, finns där för att nyrostat kaffe avger rätt mycket CO2. Utan ventilen skulle påsen poppa upp som en ballong och ev spricka.
 

Pacanin

Active member
Aha, ok.
Om en kaffepåse inte har en ventil, kan man utgå från att det är sämre kvalitet då eller att det inte är rostat nyligen?
Är det en kvalitetsgrej man skall hålla koll på att det finns?

ps. jo jag är nybörjare på det här, druckit kaffe länge men inte fixat hemma själv innan. d.s
 

martink78

Well-known member
Generellt sett så brukar det vara en bra tecken, men det bästa är att kolla efter datum för när det är rostat. Större rosterier brukar dock inte alltid skriva ut när det är rostat, de nöjer sig ofta med att skriva ut bäst före datum, i vissa fall kan man räkna sig bakåt från det datumet. Italienska rosterier t.ex. räknar oftast med två års hållbarhet från rostdatum så där kan man dra av två år från bäst före datumet för att få rostdatum.
 

onyman

Well-known member
Hej Pacanin, I Sverige så har nog alla de bra mikrorosterierna ventiler och det bidrar till att kaffet håller sig lite längre i påsen. De svenska stora rosterierna har inte ventiler. Jag tycker rostdatum är en ännu bättre kvalitetsstämpel då jag gillar färskt kaffe, har inte rosteriet orkat sätta ut vilket datum det är rostat så köper jag oftast inte kaffet, om det är äldre än 3 veckor köper jag inte heller.

Intressant är att i Nordamerika och Australien (där kvalitetskaffe branchen är några år före Sverige) så använder många av de bästa mikrorosterierna vanliga papperspåsar som egentligen är SÄMRE, men genom att använda papp på det sättet visar de att de alltid säljer jättefärskt kaffe och att du som kund bör konsumera kaffet inom en vecka. Lilla kafferosteriet i Malmö kör med liknande förpacknings och färskhetsfilosofi.

detta klippet berör färskhet/paketering lite grann:

http://dropcoffee.blogspot.com/2010/07/small-batch-drop-coffee.html
 

Pacanin

Active member
Tack för svaren och era input och tack för länken, skall kolla in den när jag kommer hem(datorn på jobbet hanterar inte ljud/bild så bra... :( )
Måste säga att det är mycket att tänka på. Innan har jag bara njutit av en kaffe på bar, men nu när man vill göra gott kaffe hemma upptäcker man att det inte alltid är så lätt, men jäkligt kul i alla fall!! :)
 

Agathorn

Well-known member
Jag är lite överraskad över att på lilla kafferosteriet i Malmö så får man kaffet löst i påse. Helt fritt att andas massor med syre.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp