Skillnaden mellan brygg och press

Hallå, jag är en ny kaffenyfiken här på forumet och har såklart en massa funderingar kring kaffe.

Jag undrar:

Vad är den största smakskillnaden på brygg och press?
Hur påverkar dragtiden kaffet?
Kan kaffet bli sämre av "förlång" dragtid?

Sedan undrar jag vad är egentligen skillnaden på en kaffebryggare och porslinsfilter?

Tack på förhand! Och tack för ett fantastiskt bra forum!
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Man kan väl lite kort säga att den största skillnaden på filterbrygg och presskanna är att filtreringen. Metallfiltret i presskannor släpper igenom oljor och partiklar vilket pappersfilter inte gör. Presskannan ger därför inte en lika ren och klar smak men samtidigt ett lite fylligare kaffe på grund av alla partiklar. Sedan beror det också lite på hur man använder sin presskanna. Till exempel ger denna teknik en väldigt ren kopp: http://www.youtube.com/watch?v=DfN116i4mVg

Det som händer vi lång dragningstid är helt enkelt att oönskade bittra smaker dras ut ur kaffet. Det smakar med andra ord inte så gott.

Skillnaden på en kaffebryggare och porslinsfilter är egentligen ingen. Men i verkligheten så håller många kaffebryggare för låg temperatur och brygger för långsamt. Genom att använda ett porslinsfilter kan man då själv påverka både bryggtid och temperatur.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,631
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp