Faema E61 Legend Renovering + Pimpning

Pac

Maskindoktorn
Jag tar inte isär några stora grejor och planen är nog att endast byta ut det som ser ut att behövas bytas ut och sen testa. Maskinen är ju från 2001 så jag tänker inte göra en total nerplockning, avkalkning av ALLT separat och sen omkromning som vissa mer ambitiösa tidigare har gjort av sina betydligt äldre maskiner, det låter väl smart?
Den har stått och jobbat i kontinuerlig drift nio år. Det smarta är nog att ta isär den helt nu när du har chansen och den inte är i drift. Det ger dig färre avbrott när du väl börjat använda den.
 
C

crema

Guest
Testning: Det är en trefas och den kräver 4-4.8kW så just nu har jag inte möjlighet att testa den, ska försöka hitta ett tillfälligt ställe att köra igång den på när Livellon är fixad och de viktigaste packningarna är utbytta.


om du kollar på etiketen så ser du 220-240/380-415 så du borde nog kunna köra den på enfas men det kommer att ta lite längre tid att värma upp den
 

onyman

Well-known member
Pac: det var det svaret jag bävade! :) men du har nog rätt.....igen. jag fortsätter och pilla vidare, rengöra, ta bilder, utan att ta ner de större delarna tills vidare..... Jag tror jag snart har byggt upp tillräcklig förståelse för hur allt sitter samman och fungerar för att våga plocka isär rören/tanken. Jag har kommit över att par scheman och manualer, de är bra som stöd också.

Crema/TTobbe/Kafferic: Jag ska förhoppningsvis använda maskinen i en liten kaffebar som jag hoppas öppna nån gång, fingers crossed, där tänker jag mig köra ordentlig installation med trefas, så jag vill inte koppla om maskinen till tvåfas nu + Jag behöver egentligen inte använda maskinen i mitt kök, vill inte rikera nåt med installation av trefas, jag bor i ett gammalt lägenhetshus med lite halvtaskig el gissar jag.

Jag hoppas låna en kompis kök eller hitta en lokal där den kan stå ett par veckor: Men om jag plockar ner den totalt , kommer det ta lite tid innan jag den är redo att köras iallafall.
 

onyman

Well-known member
"Små Moddning": Jag håller samtidigt på och kollar på nya portafilter: Original handtagen är väldigt korta och mina är slitna på kromet, handtagen är alla lite sönder, så ska försöka hitta nåt bra,lättarbetat, modernt, snyggt. Jag tror jag vill ha 2 öppna/nakna och 1 med dubbelspout, 2st 14-18 grams korgar, 2st 21+grams korgar. Westcoast style! :)

www.portaflon.com Jens Brine's aktiviteter vad gäller coating verkar vara nere? jag får inte nåt svar på mail iallafall. De verkar endast leverera La Marzocco grejor, vilket iochförsig funkar i E61an men det blir väldigt dyrt om man kollar prislistan och antagligen svårt att få av LM gummihandtaget för att kunna kombinera med de trähandtag med 12mm thread som jag ska beställa.

www.nspcustom.se DC's grejor verkar jäkligt snygga, och han verkar kunna leverera det jag vill ha, men jag gissar att det blir DYRT. :)

www.espressoparts.com har dubbel och öppna portafilter till bra priser men inga ytbehandlade grejor.

Ångrör: Är slitet, nästan hälften av kromet är av, ska bytas ut. Pac har övertygat mig att INTE köra non stick på ångröret utan att lägga in ett inre rör i en typ av hemmagjord coolwand. Detta på ett ledat aftermarket rör och kanske Synesso steam-tips som Schein tipsade mig om?
 

onyman

Well-known member
Jag är ju en nybörjare på det här - så jag hade förstås inte alla redskap sedan innan; För att kunna komma åt mellan alla rör behövs på många ställen fasta U/ring nycklar i en massa skiftande storlekar (jag har räknat till att 12 olika diametrar på bultar används) så jag köpte ett 20pack: 7mm-28mm, men för att ta bort "svampen/mushroom" på gruppen behövs faktiskt 35mm, så jag fick köpa en extra stor/bred skiftnyckel för det.

Jag har tagit av en hel massa rör nu, alla bultar lossnar ganska lätt. Jag kör: Renöringsmedel, varmt vatten och en svamp. Om inte det hjälper: svinto eller ibland ren alkohol + bommulstoppar för att ta bort den riktigt gamla fettblandade smutsen som sitter fastklämd på konstiga ställen som är svåra att komma åt. :) . Det mesta har gått bort hittills och blitt rednt och snyggt. Efter det så kalkar jag av, gör det i småomgångar, tar bilder, försöker förstå hur allt hänger samman. Har nu kalkat av 3-4 av de mindre kopparrören + en grupp nedmonterad i smådelar. Har labbat mig fram med olika styrkor av syror, olika varmt vatten blandat med ättika eller citronsyra. Jag har antagligen gjort ett par små-misstag, där jag haft för sur blandning och där vissa bitar av kromen därför mattats eller fräts bort. Inget farligt dock.

Kraftig uppbyggnad av kalk/mineraler, jag har inte bestämt mig om detta är äckligt eller vackert?
IMGP5034.JPG
 

onyman

Well-known member
Rena Svampar...sort of

Efter skrubbning och ett par omgångar olika avkalkning ser svamparna (heter det svampar på svenska?) ut så här:

IMGP5058.JPG


kromet är helt borta men någorlunda rent, ska nog skrubba lite mer och sen polera? Det verkar som om man kan gå olika vägar med vissa delar där kromet är borta: kroma om, byta ut eller låta vara. Om nån har tips vad man borde göra får ni hojta?
 

eimermusic

Well-known member
Om du menar det "osynliga" kromet på interna delar av gruppen så tror jag inte det ger någon prestandaförlust. Jag gissar att det är kromat för att det är enklare att doppa hela skiten när man tillverkar delarna. På de ganska nya (2-3 år gamla) E61or jag skruvat isär har det alltid varit lite flagor borta redan då... som man då hittar i små smulor vid spridaren eller backventilen.

För synliga delar vet jag inte om någon gammal puts-kräm och en tygbit kan få tillbaka glansen... Men jag tror min far skulle testa putsa med lite autosol.
 

onyman

Well-known member
Ja precis! det var mest insidan jag var orolig för. ska nog testa och polera lite både på insidans mässingsdelar och utsidans krom, tack för tips.
 

onyman

Well-known member
2020: Nästan 10 år senare och maskinen står fortfarande i min förråd. :) Finns det nån E61 meckare i Stockholm som skulle vilja vara med och slutföra detta projekt?
 

hne

Well-known member
I vilket skick står den? De är ju rätt fina och... är det något särskilt du skulle behöva hjälp med?
 

onyman

Well-known member
Grupperna är i delar efter avkalkning och lagning av levellon. Jag behöver hjälp med ihopmontering. Den är trefas, jag kan inte fixa/testa hemma hos mig.





I vilket skick står den? De är ju rätt fina och... är det något särskilt du skulle behöva hjälp med?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp