Faema E61 Legend Renovering + Pimpning

onyman

Well-known member
Under de kommande veckorna ska jag försöka mig på en lätt renovering och exteriör- pimpning av den Faema E61 Legend årsmodell 2001 som jag köpte i början av sommaren. Tänkte lägga upp lite bilder här, tacksam för kommentarer, ideer eller råd, jag har inte mycket tidigare erfarenhet men hoppas få mig en fin glänsande maskin som kan leverera riktigt gott kaffe! :)

Har inte haft tillgång till trefas uttag, så jag har låtit maskinen vila i förrådet, hoppas kunna testköra snart, fortsätta med rengöring, avkalkning, genomgång, byta ut diverse rörliga delar och packningar.

Pimpning/Moddning: Nya portafiler behövs, de gamla är väldigt slitna, antagligen köpa ett naket- och ett teflonbehandlat dubbelfilter. Ångröret är riktigt slitet, krom avskavt: fixa teflon-behandlat/dubbel skiktat och/eller rörligt.

Trä Detaljer: byta ut de flesta av plastdetaljerna till trä, Cocobolo eller Bacote; Dave på Home Barista verkar väldigt duktig och prisvärd:

GlasPanel: originalet är helt och fint men jag ska nog byta ut, antingen ett specialtillverkat i glas med egen designad screentryck på baksidan, eller en trä variant, lasergraverat/skuret, ev skyddat med epoxy på baksidan.

http://www.home-barista.com/marketplace/custom-wood-for-your-espresso-machine-t10642-80.html

http://picasaweb.google.se/onyman/FaemaE61Legend?feat=directlink
 

onyman

Well-known member
DSC00951.JPG


efter en första grovrengörning med dammsugare, borste, vattenslang, diskmedel, ättiksyra
 
Senast ändrad:

Kaktus

Well-known member

Någonstans hörde jag att saker och ting smakar ättiksyra om man använder det för att rengöra maskinen. Skulle nog rekommendera citronsyra för kalket.

Jag kan ha fel dock - är ju nybörjare jag med. :)


Tillägg: Maskinen är fantastiskt ball - den här tråden kommer vara inspirerande för mig i min renovering/reparation. (Dock kommer den nog itne vara i närheten lika svår eller häftig som din. :)
 
Senast ändrad:

onyman

Well-known member
oj, där har man lärt sig något redan, tack Kaktus! :) som tur var körde jag bara en lätt exteriör avkalkning + portafiltrena som jag ändå ska byta ut...

det verkar vara 3 stycken E61 grupps renoveringar här på forumet just nu, + en del gamla erfarna E61 rävar, bra att kunna referera till andra och fråga om råd då och då.
 

Kaktus

Well-known member
det verkar vara 3 stycken E61 grupps renoveringar här på forumet just nu, + en del gamla erfarna E61 rävar, bra att kunna referera till andra och fråga om råd då och då.

Sitter en E61-grupp på min maskin också, även om det inte är med spaken utan magnetventil för backflushen, så har du inte räknat med den så kan du göra det. :D (Se tråden Styrbox till Wega Mininova)
 

lolgun

Well-known member
Super snyggt Faema - få jag fråga hur mycket det kostade? Jag kan tänka mig att börja en ny renoverings projekt också och den är vackert!

Dave är hög klass, han gjorde alla detaljer för mina maskin också, kolla inne på duetto ämnen att se de, annars finns det upplagd redan på HB i dina länk.
 

hne

Well-known member
Någonstans hörde jag att saker och ting smakar ättiksyra om man använder det för att rengöra maskinen. Skulle nog rekommendera citronsyra för kalket.

Spolar man ur ordentligt smakar det inte ättika, jag har kört med det flera gånger. Men man får vara försiktig med för koncentrerade syror i metall-maskiner, för som högstadiekemin lär oss: metall + syra ==> salt + vätgas. Förmodligen på grund av för flitig ättiksrengöring min förra leksaks-maskin började läcka ånga lite här och där.
 

Pac

Maskindoktorn
Tobbe L gjorde mina trädetaljer på min gamla E61'a. Det blev riktigt snyggt! :p

När du ändå är igång så ta dig en titt på huset till nivåindikatorn. Det aluminiumhuset brukar korrodera efter några år.
 

onyman

Well-known member
lolgun: tack, den kostade 10,000 inkl moms. dina trädetaljer är fina, hur är de behandlade, de verkar blanka? Jag hade tänkt mig näst intill obehandlat för att få det matt och att det ska kännas skönt mot handen, det ska funka om man använder Bocote (och är försiktig vid portafiler rengöring).

Pac: du fortsätter att ha rätt i dina "gissningar" om vad som behövs, huset till nivåindikatorn ÄR rejält sunkigt:
DSC00947.JPG


Har du kvar några bilder på din gamla E61 och trädetaljerna?
 

Pac

Maskindoktorn
Pac: du fortsätter att ha rätt i dina "gissningar" om vad som behövs, huset till nivåindikatorn ÄR rejält sunkigt.

Har du kvar några bilder på din gamla E61 och trädetaljerna?

Det är en lågoddsare att nivåindikatorn, eller Livello som den heter på E61'ans modermål, är dålig. De blir sunkiga med åren. Oftast kan man rädda glaset och locket men du behöver ett nytt hus, ventilator och den vita insatsen till huset. Jag antar att den lilla röda plastbollen som agerar flöte är borta också.(ytterligare en lågoddsare... ;))

Jag har för mig att tobbe själv lade in lite bilder här på forumet. Jag skall leta och se om jag hittar dem.
 

onyman

Well-known member
Snygga handtag Per, jag har beställt en liknande matt finish, gillar när träet känns mot handen utan nån glansig lackyta!

Så nu har jag plockat isär Livellon (se där, jag KAN lära mig utrikiska):

IMGP4924.JPG


Kulan fanns inte kvar, hamnade kanske i en stackars Handels-students latte? :) Maskinen användes tidigare i cafet mitt emot Handels på Sveavägen, Stockholm, där det nu är en juicebar. back to topic: Den översta packningen föll helt sönder, nån vit insats syns inte till.

IMGP4930.JPG


Glaset är missfärgat och jag kan inte få det snyggt, Den svarta ramen verkar inet vara en packning, alldeles för stel, men kan jag inte riktigt förstå vad den är till för, det verkar som om den har ändrat form något.

IMGP4931.JPG


Livellons dåliga skick har gjort vänstersidan av flera delar av maskinen rostig då det har sakta droppat vatten. Intressant är att också ovanför där nivåindikatorn sitter har deatljer rostat. Inget jätteangripet men högersidan av maskinen är helt klart fräshare och snyggare rent allmänt.
 

Pac

Maskindoktorn
Det skall sitta en "insats" i vit plast inuti nivåglaset. Den agerar bakgrund åt den lilla röda kulan. Den verkar också ha försvunnit.

Den svarta ramen verkar inet vara en packning, alldeles för stel, men kan jag inte riktigt förstå vad den är till för, det verkar som om den har ändrat form något.
Jodå, det är packningen men den stelnar med åren. Vänta tills du har en ny och MJUK i handen så förstår du varför den gamla läckt... ;)

Intressant är att också ovanför där nivåindikatorn sitter har deatljer rostat. Inget jätteangripet men högersidan av maskinen är helt klart fräshare och snyggare rent allmänt.
Det är "droppen som holkar ur stenen" i en modernare variant. :)
 
Senast ändrad:

onyman

Well-known member
Det är "droppen som holkar ur stenen" i en modernare variant. :)

ja! i det här fallet verkar droppen inte bara ha droppat neråt enligt den tyngdkraftslag som jag trodde gällde ännu? lite åt sidorna och uppåt också!? :)

men inget super farligt, jag har skrubbat nort det mesta redan. :
FaemaE61Legend


FaemaE61Legend
 

onyman

Well-known member
Just nu så "städar" jag mig genom maskinen, den står i mitten av mitt kök! Jag plockar isär lite småsaker och rengör, lär känna den lite grann och försöker förstår hur alla delar hänger samman. Jag tar inte isär några stora grejor och planen är nog att endast byta ut det som ser ut att behövas bytas ut och sen testa. Maskinen är ju från 2001 så jag tänker inte göra en total nerplockning, avkalkning av ALLT separat och sen omkromning som vissa mer ambitiösa tidigare har gjort av sina betydligt äldre maskiner, det låter väl smart?

Testning: Det är en trefas och den kräver 4-4.8kW så just nu har jag inte möjlighet att testa den, ska försöka hitta ett tillfälligt ställe att köra igång den på när Livellon är fixad och de viktigaste packningarna är utbytta.

IMGP4907.JPG
 

TTobbe

Well-known member
Vet inte hur du bor men ett trefasutag borde gå att fixa i vilket boende som helst om man känner en elektriker. :)
 

Novisen

Well-known member
Skall man koppla in en så kraftfull maskin "måste" man nog næstan bo i hus før att få strømmen att ræcka till......men som man brukar sæga det kostar att ligga på topp...;)))
 

kafferic

Active member
Låna ugnens uttag när du testar.
Jag trodde uttaget till ugnar alltid skulle kunna leverera 25 amp men så är det tydligen inte.
Tydligen kan ugnen vara säkrad så lågt som 10A i säkringsskåpet så kolla där. Men det "borde räcka" om det är trefas och strömmen dras från olika faser. (En ugn skall väl kunna suga upp emot 8kW?)
Har du snabbsäkringar är det väl bara att testa utan att det kostar något :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex
 
Senast ändrad:
Topp