Malmö Tips på coffee crawl i Malmö?

FabianP

Well-known member
Samma potatis du köper som "Findus" i frysdisken och knappast så att de kokar fond till såsen på plats. Ledsen PF, det är fasen oförlåtligt :)

Allt annat på listan är dock vettigt!

/Fabian
 

PF013

Well-known member
Det går till och med att köpa såsen på ICA, att blanda med vispgrädde... ;) Jag gillar "riktig mat" också, men Jensens är lite som McDonalds, man vet vad man får, med minimal tankemöda. Sen fascineras jag av hur de kan tillreda så billigt kött (högrev, till exempel) så att det blir OK som biff. Någon som vet? Jag misstänker att de kör sous vide, dvs vacuumpackar portionsbitar och upphettar i vattenbad i flera timmar till lämplig innertemperatur för att sen snabbt steka/grilla/bränna med gasbrännare.

Men nog om det, det var ju kaffe det handlade om.

Och nästa crawl jag gör i Malmö kommer nog att innefatta lunch runt Möllan. En av de saker som verkligen saknas i Linköping är nämligen små opretentiösa hål-i-väggen med asiatisk mat, främst indiskt. Det såg ut att finnas en hel del där... :)
 

djneo

Well-known member
Gå till Mrs Brown och bli hänförd av maten där, de bäst spenderade 400 meterna i ditt liv när de tar dig från Jensens till ett kulinariskt mekka. :)

/Fabian

Grym får väl bli kvällsmat där imorgon hoppas att det blir grymt... Imorgon ska jag och frugan göra malmö med hjälp av alla kaffe ställen :D

Någon som vet om solde säljer sitt hemmarostade kaffe än?
 

FabianP

Well-known member
Grym får väl bli kvällsmat där imorgon hoppas att det blir grymt... Imorgon ska jag och frugan göra malmö med hjälp av alla kaffe ställen :D

Någon som vet om solde säljer sitt hemmarostade kaffe än?

Jag har käkat där säkert minst 25ggr i år, inte en enda gång har jag varit mindre än helnöjd eller mer!

Inte vad jag hört, du får väl försöka flörta med dem :)

/Fabian
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Som sagt, vi är i dagsläget på "prototypstadiet" och säljer inte vårt kaffe än. Men vi jobbar stenhårt för att så snabbt som möjligt kunna göra det. Och som onyman sa, det finns lite gott J&N-kaffe kvar på Solde som måste köras slut på.
 

Maria

Member
Gå till Mrs Brown och bli hänförd av maten där, de bäst spenderade 400 meterna i ditt liv när de tar dig från Jensens till ett kulinariskt mekka. :)

/Fabian

Gick dit ofta förr och åt lunch, men tröttnade på att vi alltid fick se halva ändan på mannen, som vi tror (!) var ägaren. Jag skulle vilja, men hade inte modet att säga till honom att dra upp byxorna och framför allt kalsongerna.

Kockarna gjorde ett fantastiskt jobb!
 

FabianP

Well-known member
Dagens studenter har för mycket pengar! ;-) själv åt jag kartong och drack McDonalds kaffe

Prioriteringar och extrajobb, och McD's kaffe är dyrare än hemkokt kaffe, nästan oavsett kvalitet :)

Gick dit ofta förr och åt lunch, men tröttnade på att vi alltid fick se halva ändan på mannen, som vi tror (!) var ägaren. Jag skulle vilja, men hade inte modet att säga till honom att dra upp byxorna och framför allt kalsongerna.

Kockarna gjorde ett fantastiskt jobb!

Jag har aldrig sett ovan nämnda kroppsdel någon gång, så du kan nog återvända nu...

/Fabian
 

djneo

Well-known member
Hehe då är man lagom hög på kaffe :D

Dagen började på Solde med en god kopp och ett kort samtal om deras kaffe. Var ju som ni sa fanns lite hemmarostat men inget som kom med mig. Besök 2 var take away på Möllan som jaga dock bara tyckte var ok. Sedan vart det gyros i någon gränd grymt bra. Tillbaka mot centrum och till te & kaffehuset som serverade en suverän cappu på nåt syrligt J&N. Sen vart det slutligen ett besök på lilla kafferosteriet och först en fika sen vart det lite spontan koppning kring rosten och sen vart det lite snack om rostning datum osv. Köpte en påse och fick med med lite annat kul också till en vän(Mr microtext) som har/hade svårt att få till deras höglänta colombia.

Det enda som jag saknar nu är lite test kaffe från Solde så hade denna resa varit fulländad.

Ikväll blir det troligen Mrs Brown....
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Grymt att höra djneo! Jag öppnar på Möllan imorgon och kommer du förbi då (8-14) så kommer du att kunna testa lite roligt kaffe...:)
 

djneo

Well-known member
Grymt att höra djneo! Jag öppnar på Möllan imorgon och kommer du förbi då (8-14) så kommer du att kunna testa lite roligt kaffe...:)

Många tack Dan för inbjudan... Tyvärr så måste jag tacka nej även om det bär emot väldigt mycket. Ska åka uppåt i landet igen imorgon mot släkten. Ska även förbi Koppi i h-borg för lite mera inköp av kaffe. Får väl ta och beställa lite kaffe av dig när rosteriet är mera igång...

Får komma förbi vid nästa Malmöbesök då jag fastnat för staden...
 

djneo

Well-known member
Oj då här har man ju glömt att uppdatera en bra hemfärd i skåneland också. Vart ett mycket kul besök även på Koppi för en real mcoy som cowboy latte :D

Även ett senare stop på Arabusta i Värnamo vart det dock tyckte inte riktigt jag att de leverera synd men sant.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp