Malmö Kaffe Rost - Kafferosteriet på Österlen

onyman

Well-known member
Fick nys om detta lilla nya rosteri i Löderup mellan Simrishamn och Ystad... lite konstigt namn men jag tycker det verkar lovande: Det är snubbarna bakom Olof Viktors som nu verkar ha öppnat ett hotell/kafe/bageri och nu också rosteri med höga ambitioner.... de har erfarenhet av att driva cafe med rosteri från Skottland, har fått hjälp från The Coffee Collective, fin Probat + LM maskin. sourcar antagligen grönkaffe från TCC också eftersom de har samma Daterra Sweet Collection, Brasilien och Kiawamururu, Kenya. har webshop men sätter inte ut rostdatum. på pappret borde detta vara ett klockrent ställe...men gissar att de fortfarande lär sig rosta/experimenterar....men ska nog kolla in på väg mot stranden i veckan

http://www.kafferost.com/
 

David

Member
Bodde på deras sommarhotell förra veckan.
Hur fint som helst - superb service och mat/dryck.
Var inne och kikade på deras rosteri - kapacitet har de verkligen ;)
Drack en god espresso efter middagen på kvällen...kan hålla med om de fortfarande är i lär/experiment stadiet...men vem är inte det...sjyssta bönor köper de från coffecollective.
Ett bra boende som bas för utforskande av vackra österlen
 

onyman

Well-known member
ja efter besöket och provsmakning på plats och hemma är jag fortfarande väldigt positiv: väldigt fina lokaler och utrustning: en otroligt seriös satsning. De har använt coffecollective som konsulter och har tagit fram rostprofilerna tillsammans med dem för de just nu två kaffena: en espresso en brygg, och de får fortlöpande feedback från coffee collective. Espresson var riktigt god, hade en tydlig skandinavisk syrlighet (kenyan trängde igenom). I ett blindtest hade jag nog haft svårt att skilja från TCC, Koppi eller Da Matteo. Jag köpte med mig en påse rostat den 7 juli, väldigt prisvärd, 70kr för 250gram. En haltvimme tidigare hade jag köpt samma mängd av Haugaards Underdog, ett likvärdigt kaffe enligt mig med samma brasilianska bas, den kostar 125kr på Olof Viktors.

De märker sina kaffen inte bara med datum utan också med batch nummer, det har jag inte sett från nåt av de svanska microrosterierna förrut?

Om ni är i trakterna så rekommenderar jag ett besök!
 

TheSaint

New member
Var förbi en sväng idag och delar den positiva bilden. De verkar ta det seriöst men samtidigt inte ta sig vatten över huvudet. Testade både en espresso och en presskanna och båda var trevliga bekantskaper. Vet inte om jag skulle säga att de håller Koppis nivå men det var mycket bra. Jag köpte även med mig en påse av deras kenyanska men den var rostad igår så den ska ligga till sig någon vecka men kan lämna en rapport efter jag testat den.
 

at

Active member
Bodde en natt på hotellet i somras, måste säga att för att heta Kafferosteriet så hade stället väldigt lite med kaffe att göra...
Lite besviken.
 

chutzpah

Well-known member
Vad väntade du? kaffemaskiner samt kvarnar i varje rum? Eller var det något fel med själva hotellet som gjorde dig besviken?
 

at

Active member
Jag väntade mig mer än en än rost som står inne i en halvfärdig sidobyggnad.
Känns mest som en (dyr)imagehöjjare...
 

kellogs

Well-known member
jag var där och köpte kaffe i somras och jag måste säga att oavsett om lokalen var halvfärdig eller inte så tycker jag att kaffet höll hög kvalité. Själva hotelldelen såg najs ut men jag övernattade inte så därför kan jag inte uttala mig om hur det var/är
 

martink78

Well-known member
Jag väntade mig mer än en än rost som står inne i en halvfärdig sidobyggnad.
Känns mest som en (dyr)imagehöjjare...

Fast kafferostning är ju inte speciellt sexigt för ögat. Allt man behöver är ju rosten, resten handlar om att ta fram rostprofiler, prova bönor, rosta och smaka. Det finns inte så mycket att se annat än rosten, i alla fall inte hos små rosterier. Större har ju packmaskiner etc..
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp