Extraction för iPhone

eimermusic

Well-known member
Hej,
Jag gjorde en iPhone app för Espresso-tokar som oss för ett par veckor sedan. Det är ett enkelt tidtagarur för extraheringen med en hålltid för "första droppen" (eller pre-brewing om man så vill). Varje tidtagning sparas och man kan lägga till foto på resultatet och lite anteckningar. Ganska enkla saker men jag tyckte inte det redan fanns något som gjorde det jag ville ha.

Vissa kanske vill logga varje shot men själv använder jag den mer när jag trimmar in en ny böna i kvarnen eller göra andra ändringar. Och eftersom jag ofta byter böna efter varje 250g-påse så blir det ändå rätt ofta.

Den som har en iPhone får mycket gärna ta en titt på den och komma med feedback på vad som är rätt, fel, saknas, onödigt mm. Allt som kan göra den bättre är bra feedback. :lol:

Jag har själv ett par framtida planer. En är en sorts statistisk översikt över tiderna så man kan se hur stabil man är. Den andra är att kunna skicka tider och foto till Twitter eller liknande "social media". (eller varför inte hit?)

Appen heter Extraction och finns i App Store.

Men varning... den kostar hela 7kr.

hälsningar
Martin
 

j:son

Well-known member
Lite mer avancerad än "Aroma Coffee Timer" som varit installerad sen länge.
Får testas.
Kul att kunna påverka vad man önskar i appen med.
 

eimermusic

Well-known member
Kul att ni är positiva.

Android är nog möjligt men jag vet väldigt lite om utvecklig där. Dessutom har jag ingen Android telefon för närvarande... Så håll inte andan som de brukar säga.
 

henrico

Well-known member
Kul... Har precis köpt den och ska testa imorgon, klart rolig app!

Dock kanske den är lite svår att hitta när man söker? Skulle nog varit bra med espresso eller coffee i namnet på appen?
 

eimermusic

Well-known member
Vilken community! Jag hoppas verkligen ni gillar den.

@Faktor
Jag längtar själv efter att se den på en iPhone 4... Ja och allt annat på den nya toppen-luren.
 

eimermusic

Well-known member
Dock kanske den är lite svår att hitta när man söker? Skulle nog varit bra med espresso eller coffee i namnet på appen?

Orden finns med i Appens sökord man anger i "baksidan" av App Store. "Problemet" är nog mer att Appen är väldigt ny och bara köpts av en handful kompisar innan idag. Äldre och bättre säljande appar gissar jag får bättre ranking i sökresultaten.

På exempelvis ordet "espresso" kommer den på 7e plats. På "barista" kommer den trea... före en app som heter "iBarista". :D
 

andersno

Well-known member
Några saker jag gärna ser finns med är:
Temp
Gram bönor
Gram färdigt kaffe

Men smidig och användbar app!

/ Anders
 

petrush

Well-known member
Kul och användbar app, har testat nu när jag kalibrerat in kvarnen efter lite fix.

Det är nån bugg när man tagit foto och ska skriva kommentar, första gången syns inte texten (den sparas dock) men när man går tillbaka från listan funkar det fint.

Lite andra önskningar, temp å smak (kanske några sliders för olika smaker)

Skulle också önska att start, första droppe och slut var på olika knappar, lyckades ett par gånger dubbelklicka så att man blir "ur fas". Men kanske en liten delay innan (0.5s?) innan man kan gå till nästa fas.

Kul app!
 

eimermusic

Well-known member
@andersno
Märker direkt hur mycket jag byggt appen för mig själv. :) Temp har jag tänkt på. Dels har jag inte termometer själv, dessutom har jag resonerat att det nog är förhållandevis ovanligt. Lite för mycket "pro". Men nu har jag ju i alla fall en röst för att lägga till det :)

Vikt har jag nog resonerat lite liknande kring. Det är verkligen seriöst att hålla på med... Och appen känns inte så seriös i nuläget.

Jag har haft funderingar på att intervjua ett par proffs (tävlande baristor) och hitta features för den typen av användare. Det skulle antingen bli en v2 av Extraction, eller en Extraction pro av något slag. Jag får se.
 

eimermusic

Well-known member
@petrush
Tack för din feedback. Den big du nämner trodde jag att jag utrotat i 1.1. Gissar att du har en iPhone 3Gs. Det är där jag lyckats upprepa den buggen tidigare. På 3G har den bara synts en gång. Tror det har att göra med kamerans och minne... Ska testa mot en kompis 3Gs och se om jag kan få bort den.

Gällande gränsnittet och knappar så har jag haft liknande funderingar. Jag prioriterade dock en större knapp som var lättare att träffa samtidigt som man har fokus på kaffet. Jag ska definitivt lägga in en fördröjning så man inte lika lätt dubbelklickar. Den missen har jag själv gjort ett par ggr.

Det fina med att ha fera knappar är att man kan helt skita i mellantiden om det inte intresserar en alla... Kanske värt den extra yta det tar?
 

eimermusic

Well-known member
Det är nån bugg när man tagit foto och ska skriva kommentar, första gången syns inte texten (den sparas dock) men när man går tillbaka från listan funkar det fint.

Lyckades hitta vad detta berodde på idag. Kommer vara fixat i nästa uppdatering... med tanke på Apples process så blir det om kanske en vecka ungefär.
 

jugg

Active member
skaffade appen... riktigt rolig och användbar...
kanske en utveckling där man kan få in om man körde vidare från espresson till cappu eller latte, även med kanske bild på förloppet... eller varför inte kunna göra film på extrationen?..

Och en uppdatering till facebook, men kanske även till detta forum under en egen tråd??.. eller profil.

// Tim
 

henrico

Well-known member
Nu har jag testkört några dagar.. Nördig app så det förslår.. Min sambo skakar på huvudet när jag står där och blippar med iphonen när jag drar skott... :)

Jag skulle gärna få med ett par fasta fält med kaffesort samt även malgrad (skala på kvarn) som defaultar till de värden som användes vid förra skottet. (Som komplement till redan nämnda mängd/vikt kaffe)
 

eimermusic

Well-known member
Tack killar. Ni har mycket bra feedback.

Jag skickade en uppdatering till Apple igår. Den löser buggen petrush nämnde, hindrar dubbelklick på knappen och som sparar nuvarande "status" när man lämnar appen. Det sistnämnda är ganska coolt eftersom det gör att du kan starta timern, lämna appen, öppna den igen och timern går fortfarande ... om man inte var borta för länge såklart. Det gör i alla fall att en tidtagning inte pajar av ett inkommande samtal, eller SMS eller liknande kortare avbrott.

Jag ska samla på mig av era idéer och göra en större uppdatering snart också. Jag har bara sådana vansinnigt höga ambitioner kring det där med kaffesorter... :) Jag tänker mig att varje kaffesort någon lägger in i Extraction, skickas till en server där alla andra kan ladda ner dem och slippa skriva in själva... det skulle bli som en ständigt ökande lista med kaffesorter som man väljer från... men det blir nog långt senare... man kan ju drömma i alla fall.

Det är i alla fall väldigt kul att ni tycker den är användbar och skoj. Jag gjorde den som sagt helt utifrån mina egna behov och förutsättningar.
 

robpow

Member
Jättebra app! Vore kul om det gick att ange malgrad och mängd kaffe också eftersom många sorter kräver olika inställningar och dosering.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp