Elektronikbox på Wega Mininova (renov. tråd)

Kaktus

Well-known member
Hej hej,

Hängde här en del länge sen - läste mest. Nu efter att ha tjatat på kompisar om att modda sina maskiner på diverse bisarra sätt så har jag tagit mig själv i kragen och köpt mig en trasig maskin att fixa till och börja dricka kaffe på allvar. :D

Köpte mig då en Wega Mininova EVD. Efter att ha avkalkat kokaren och lite av rören som sitter i maskinen så har jag konstaterat att boven är elektronikboxen, tyvärr. Den slår aldrig på pumpen för att fylla kokaren - oavsett om har kopplat till sladden som går till stickan i tanken eller inte.

Eftersom maskinen är lite mer avancerad än tex Giotto och liknande så blir det lite krångel med att köpa en ny box. Maskinen har alltså en flödesmätare och man kan programmera längden på shotarna. Den har även dubbla HX-slingor (en för tevatten och en för kaffe).

Jag och en kompis tyckte då att funktionen på maskinen är såpass enkel att man kan göra en egen styrbox.. men jag tänkte slänga in ett inlägg här för att se om det är någon som kanske kan ha en kul ide på var jag kan hitta en sån box eller liknande för humana pengar. Har sett någon box från nått ställe.. möjligen espressoparts.. men den kostade närmare 500usd.. det med frakt, tull och moms blir mer än vad jag är beredd att ge.

Så;

Alla tips på vad jag kan göra i situationen är mycket välkomna!


-Jonne
 

Kaktus

Well-known member
Nja, det är väl ingen dum fråga. :)

Med tankgivaren antar jag att du menar dubbelpinnen som går ner i vattentanken. Det går att koppla mellan att använda vattentank eller fast vattenanslutning, har provat båda - samma resultat, den pumpar inte i vatten i kokaren.

Till saken hör kanske den att tevattenbrytaren går förbi boxen helt, den styr vattnet från pumpen direkt in i tevatten-hxen och detta fungerar.. så det är inte fel på pumpen heller.
 

Kaktus

Well-known member
Ja, nu har jag tatt ett gäng bilder, vet inte riktigt vart jag ska börja. ^^

Om det är styrboxen ni vill se avklädd så har jag ju lött bort 3 reläer och en kondensator som var misstänkta.

Något specifikt man ska börja med eller?
 

PF013

Well-known member
Nån översiktsbild där man ser var kablarna är kopplade, och lite nakenbilder på styrboxen kan du väl börja med.
 

Kaktus

Well-known member
Here goes.. man skulle kanske tagit bilderna på dagen.. och så kanske man skulle haft ett lite mer vidvinkligt objektiv till hands.
 

Bilagor

  • Maskin bakifrån.jpg
    Maskin bakifrån.jpg
    193.3 KB · Visningar: 78
  • Maskin framifrån.jpg
    Maskin framifrån.jpg
    139.8 KB · Visningar: 74
  • Styrbox ettikett.jpg
    Styrbox ettikett.jpg
    42 KB · Visningar: 53
  • Styrboxen uppifrån.jpg
    Styrboxen uppifrån.jpg
    185.7 KB · Visningar: 62

Kaktus

Well-known member
Nu är det bara att bomba med frågor - eftersom det faktiskt inte går att utröna så mycket från bilderna.

Säg till om ni vill ha nått mer.. :D
 

MartinForsberg

Well-known member
Kolla om du får ut någon spänning från transformatorn (den röda stora klumpen), har läst på en del forum att den luntar upp då den blir överhettad - vill minnas att det var någon här på forumet som råkade ut för det också. Skall du köpa en ny så är det värt att satsa på en med T70E klassning och som också är kortslutningssäker - finns på ELFA.

Annars kan du börja med att lossa processorn som sitter på kortet med summern (det kortet som transformatorn INTE sitter på) för att inte skada den vid dina mätningar. Mät sedan upp vad du får för spänning efter likriktarbryggan, den lilla runda svarta pucken intill transformatorn, men ha då med kondensatorn du lödat bort så du får rätt utslag på en digitalmultimeter om du mäter DC volt - spänningen skall vara 1,4142 (roten ur 2) gånger transformatorns utspänning då.

Sedan kan du mäta spänningen efter spänningsregulatorn och jämföra med beteckningen på spänningsregulatorn för att se om det är korrekt spänning - oftast 5 VDC och en LM7805 regulator.

Om du sedan klöder tillbaka reläerna och klurar ut vilka pinnar i processorns sockel som styr dem kan du me all säkerhet använda ett motstånd på några kiloohm för att prova varje relä genom att ansluta respektive stift i processorns sockel till antingen plus eller minus på matningsspänningen - plus = +5VDC och minus = 0V (jord).

Det finns också en röd rund platt cylinder på kretskortet med transformatorn, antingen är det en säkring eller bara ett transientskydd men det är svårt att säg autan att se vad det står på den. Är det en säkring skall den leda ström om man ohmmäter den, är det ett transientskydd leder den inte ström. Det finns också ett motstånd intill kondensatorn strax intill transformatorn, det kan möjligen vara avbrott i den så transformatorn inte får någon ström.

Det finns en liten chans att den keramiska resonatorn (blå liten komponent intill processorn benämnd XT1) är trasig, läs av vilken frekvens den skall ha och om du har ett oscilloskop och matningsspänningen till processorn var korrekt tidigare så kan du mäta p åresonatorn och se om den svänger på rätt frekvens.

När du testat allt ovan och fortfarande inte funnit något fel så kan du ju alltid ansluta boxen till 230V och testa ingångarna, för att se om reläerna drar då, genom att koppla ihop dem med givarna och dels trycka på knapparna på fronten och också koppla givarna mot tanken på maskinen - men ha inte strömmen ansluten till maskinens pump och värmeelement när du gör detta så du inte råkar på en stöt utan endast till boxen.
 

Kaktus

Well-known member
Kolla om du får ut någon spänning från transformatorn (den röda stora klumpen), har läst på en del forum att den luntar upp då den blir överhettad - vill minnas att det var någon här på forumet som råkade ut för det också. Skall du köpa en ny så är det värt att satsa på en med T70E klassning och som också är kortslutningssäker - finns på ELFA.

Har kollat - transformatorn ger ut spänning som den ska

Annars kan du börja med att lossa processorn som sitter på kortet med summern (det kortet som transformatorn INTE sitter på) för att inte skada den vid dina mätningar. Mät sedan upp vad du får för spänning efter likriktarbryggan, den lilla runda svarta pucken intill transformatorn, men ha då med kondensatorn du lödat bort så du får rätt utslag på en digitalmultimeter om du mäter DC volt - spänningen skall vara 1,4142 (roten ur 2) gånger transformatorns utspänning då.

Har mätt spänningen över kondensatorn - 15V.

Sedan kan du mäta spänningen efter spänningsregulatorn och jämföra med beteckningen på spänningsregulatorn för att se om det är korrekt spänning - oftast 5 VDC och en LM7805 regulator.

Mycket riktigt, det är en 7805 och den ger fina 5V till processorkortet.


Om du sedan klöder tillbaka reläerna och klurar ut vilka pinnar i processorns sockel som styr dem kan du me all säkerhet använda ett motstånd på några kiloohm för att prova varje relä genom att ansluta respektive stift i processorns sockel till antingen plus eller minus på matningsspänningen - plus = +5VDC och minus = 0V (jord).

Har kollat reläerna, dem fungerar alla tre, kommer ingen spänning in till transistorerna som drar i reläspolarna.. med andra ord kan man väl säga det inte kommer någon "etta" från processorn.


Det finns också en röd rund platt cylinder på kretskortet med transformatorn, antingen är det en säkring eller bara ett transientskydd men det är svårt att säg autan att se vad det står på den. Är det en säkring skall den leda ström om man ohmmäter den, är det ett transientskydd leder den inte ström. Det finns också ett motstånd intill kondensatorn strax intill transformatorn, det kan möjligen vara avbrott i den så transformatorn inte får någon ström.

Ja, mina elektronikkunskaper är inte helt färska så jag är inte helt säker på vad det är, den är märkt "VR1" - den är kopplad från 230VAC till stiftet som går till pumpen.

Det finns en liten chans att den keramiska resonatorn (blå liten komponent intill processorn benämnd XT1) är trasig, läs av vilken frekvens den skall ha och om du har ett oscilloskop och matningsspänningen till processorn var korrekt tidigare så kan du mäta p åresonatorn och se om den svänger på rätt frekvens.

Har inget att mäta den med faktiskt. Men så tror jag inte att den är boven då enheten faktiskt drar igång värmeelementet (eller stänger av-sätter-på-stänger av.. osv). Sen plippar den med jämna mellanrum, vet inte vad detta innebär.

När du testat allt ovan och fortfarande inte funnit något fel så kan du ju alltid ansluta boxen till 230V och testa ingångarna, för att se om reläerna drar då, genom att koppla ihop dem med givarna och dels trycka på knapparna på fronten och också koppla givarna mot tanken på maskinen - men ha inte strömmen ansluten till maskinens pump och värmeelement när du gör detta så du inte råkar på en stöt utan endast till boxen.

Jag har nog inte testat just exakt det där - ska kolla på det imorrn. :)
 

PF013

Well-known member
Har inget att mäta den med faktiskt. Men så tror jag inte att den är boven då enheten faktiskt drar igång värmeelementet (eller stänger av-sätter-på-stänger av.. osv). Sen plippar den med jämna mellanrum, vet inte vad detta innebär.

Går inte värmelementet direkt på pressostaten, oberoende av processorn? Så brukar det i alla fall vara på HX-maskiner.
 

MartinForsberg

Well-known member
Tutandet kanske du kan få svar på om du får tag på en användarhandledning, det borde stå där.

Kolla om det finns någon kallödning på kontakterna til givarna (de som sitter på processorkortet) - ibland kan det löna sig att löda lite på varje lödställe för det kan finnas kallödningar man inte ser!
 

Kaktus

Well-known member
Går inte värmelementet direkt på pressostaten, oberoende av processorn? Så brukar det i alla fall vara på HX-maskiner.

Jo, pressostaten och boxen är alltså seriekopplade med värmeelementet. Gissar att man gjort så för att boxen ska stänga av värmeelementet då det inte finns nå vatten i tanken.

Detta förklarar ju också det att den stänger av och sätter på värmeelementet.. eftersom den inte pumpar in vatten menar jag.
 

Kaktus

Well-known member
Tutandet kanske du kan få svar på om du får tag på en användarhandledning, det borde stå där.

Kolla om det finns någon kallödning på kontakterna til givarna (de som sitter på processorkortet) - ibland kan det löna sig att löda lite på varje lödställe för det kan finnas kallödningar man inte ser!

Jo, jag tänkte så jag med igår.. lustigt nog hade det inte slagit mig tidigare. Har letat efter manual och det enda jag kan hitta om pip är att man kan programmera shotarna och när man håller på med det ska man hålla in knapparna på ett visst sätt tills man hör ett pip. Står med andra ord inget om något pip som dyker upp var 10e sekund..

Kallödningar, mjo. Kan nog snabbt värma på alla lödningar på det ena kortet.
 

MartinForsberg

Well-known member
Kan den ha fastnat i något programmeringsläge? Du kan ju alltid leta efter om det finns något resetläge på den eller prova att göra en programmering för att se om den går ur det läget.

Alternativt kan du ju försöka tvångsfylla den genom att köra pumpen manuellt i korta stunder, kanske det hela hoppar igång då - pipet kan ju bero på att den inte känner av att det finns något vatten i kokaren, en vild gissning bara!
 

Kaktus

Well-known member
Kan den ha fastnat i något programmeringsläge? Du kan ju alltid leta efter om det finns något resetläge på den eller prova att göra en programmering för att se om den går ur det läget.

Hmm. Ja, vet inte om boxen har något minne på det viset, menar jag har ju verkligen gjort den strömlös. Skulle det då vara så att den skulle ha fastnat i ett programmeringsläge så är det ju en riktig skitkonstruktion, menar tycker den borde resettas med att starta om maskinen.. :)

Alternativt kan du ju försöka tvångsfylla den genom att köra pumpen manuellt i korta stunder, kanske det hela hoppar igång då - pipet kan ju bero på att den inte känner av att det finns något vatten i kokaren, en vild gissning bara!

Mja, det går en sladd från boxen till pinnen som går ner i kokaren. Tanken med den som jag förstår det, är att signalen som kommer från boxen går genom pinnen till vattnet och därmed jord. Så, om signalen inte jordas så fylls kokaren på tills signalen jordas. Vi provade att rycka loss sladden och även att jorda den direkt mot chassit - samma resultat, dvs, inget hände.


Har förresten lött dit reläerna och kondensatorn och plockat ihop boxen. Kan testa lite nu om det är någon som har några förslag. :D
 

MartinForsberg

Well-known member
Tutar den även om knapparna på frontpanelen inte är anslutna? Någon knapp kan ju ha fastnat så du kan ju testa att köra den utan kanppsatsen ansluten.

Letade lite på nätet och det fanns ett par artiklar som sa att solenoiderna kunde vara trasiga så du kan ju testa att mäta dem, korrekt resistans skulle vara kring 800 Ohm men de brukade ligga kring några hundra ohm om de var kass - men det är bäst att leta upp dem på tillverkarnas sidor för att få rätt värde på dem då modellerna kan variera mellan olika batcher i tillverkningen.

Jag hittade ingen som hade någon lösning på styrboxen annat än att köpa en ny, du kan ju leta på ebay också.
 

Kaktus

Well-known member
Dags för klåpning.

Ja, nu känner jag mig bra dum. Men forum är ju till för att dela på erfarenheter och lärdom så jag ska inte vara den som är den. :)

Jag plockade ihop maskinen lite för att göra diverse tester, bland annat de som Martin föreslog. Förra gången vi körde maskinen var det en koppling som läckte, så jag tänkte att jag slänger på lite gängtejp på den och när jag väl gjorde det så gick det lite för lätt att dra dit den där muttern.

Resultatet syns på bilden. :(

Ska också tillägga att jag varken är Hulken eller att jag tog i speciellt mycket - gick alltså inte att känna när det var stopp.. helt sjukt.
 

Bilagor

  • Klåperi.jpg
    Klåperi.jpg
    70.9 KB · Visningar: 50

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp