Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 17 till 24 av 34
    Med all respekt för de ovannämnda,som e bra.Men den bästa koppen just nu får man hemma hos mig!Jäääklar vad gött Lilla Rosteriets Sumatra är,kör i press!

Senior Member oskss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Citat Ursprungligen postat av osks Visa inlägg
    Jag har haft väldigt blandade upplevelser både på Fräcka Fröken och Chocolat, tyvärr. På FF har jag nog aldrig fått något bättre än "okej", men på Chocolat har det varierat från jättegott till odrickbart.
    För att vara rättvis så vill jag uppdatera med att de senaste gångerna jag har varit på Chocolat så har det varit riktigt bra. Någon enstaka mindre bra espresso, men överlag riktigt bra. Trevligt!

(Da Matteo-kaffet de säljer har också varit väldigt nyrostat.)

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2007
    robur och LM Linea på chocolat också numera...
    jag har en enorm kvarn till mina små bönor

Junior Member
    Reg.datum
    dec 2013

Mina två cent...

Vad gäller ”Vart får man bästa kaffet i Linköping för pengar” hör jag mycket gott om Simon på Chocolat (Storgatan 54). Han har visat på sin kunskap och känsla för kaffets innersta väsen, vilket självklart imponerar på mig. Det var även där min fru och jag fick möjlighet pröva på Brasiliansk Kaffekoppning à la Da Matteo nyligen. Det var mycket uppskattad upplevelse och jag fick med mig en hel del detaljer om olika rostningar, singlar och blandningar som jag haft på känn men inte riktigt kunnat sätta fingret på. Simon verkar verkligen för kaffets (och chokladens) lov här i Linköping vilket i mitt tycke bör premieras. Det är nog uppenbart att jag skulle rekommendera Chocolat även om man kanske, som vissa antyder, får vara uppmärksam på vem som drar kaffet.

Babettes (Stora Badstugatan 4) och Café Mums (Trädgårdsgatan 4) så har båda bra och dåliga dagar för min del. Babettes för fram lite intressanta versioner av kaffe man med fördel kan pröva. Café Mums gör bra espresso men det är inte oki att få frågan ”Vill du ha en enkel eller dubbel espresso i din espresso” när det inte i första hand är koffeinet jag är ute efter utan en perfekt espresso. Som många stolta barista skulle säga: En espresso är en espresso är en espresso.

Jag har än att pröva Brödernas Kök eller Fräcka Fröken så jag vill gärna göra det innan jag uttalar mig om dem, men när det kommer till min egen upplevelse av ”Vart får man bästa kaffet i Linköping för pengar” så är det dock hos Dimitrios på Ammos Café & Creperi man i min mening närmast når en perfekt espresso här i Linköping. Visserligen kör de ILLY och inte sin egna blandning (så som Simon gör) men när det handlar om espresso så har den endast överträffats av det jag fick uppleva på caféerna i Turin. Nu när vi kommit hem från Italien med nyfunna insikter om espressons väsen gjort min mycket mer intresserad av att ge upp dåligt snabbkaffe för en perfekt espresso eller för den delen ett porslinsfiltrerad fruktig ljusrost, men jag skulle vilja slå ett slag för Ammos Café & Creperi (Platensgatan 3). Espresso är något att vårda här i Linköping enligt mig och ”bälgkaffetstid” är förbi för min del. Dimitrios har förmågan att förvåna. Kanske det kan vara något för dig med? Tips: Hans crêpes är inte att leka med!
    /M

Fräcka fröken tycker jag gick ned sig ordentligt med både kaffet och salladen i samma veva som ägarbyte :-(
    ''Rock 'n' roll SHOULD corrupt the kids enough to think. There's nothing wrong with thinking.'' - Alice Cooper

Brödernas kök tycker jag håller bra standard dock, både på kaffe och sallad. När ombyggnationen blir klar och de får större yta kommer de eventuellt även sälja bönor m m (Johan & Nyström).
    ''Rock 'n' roll SHOULD corrupt the kids enough to think. There's nothing wrong with thinking.'' - Alice Cooper

Junior Member
    Reg.datum
    dec 2013
    Några cent till...
    För att ta denna fråga lite längre har jag dragit igång förberedelserna för en kaffepodcast med Linköping som centrum. Tanken är att försöka lyfta mina kunskaper vad gäller kaffe, filmskapande och söka svaret på frågan om "Var man får tag på bäst espresso i stan?".

För att kunna genomföra denna podcast och tävling så söker jag dig som bor i Linköping och upplever dig ha ett gott hum om hur riktigt espresso ska smaka. Dvs. jag söker tre kandidater som vill åka runt närmare sommaren och smaka av de deltagande kafféernas espresson. Låter det intressant så hör av dig på markusthor@gmail.com så kan vi väl ses över en fika och diskutera idén?

Junior Member
    Reg.datum
    jan 2012
    Kul grej med podcasten! Tyvärr har jag nog inte tid att medverka men jag hoppas det blir av!

Jag hänger så sällan på stan så jag vill nästan inte uttala mig om ställena. Men Babettes gillar jag, mest egentligen för den trevliga miljön, kaffet är bra men har inte haft någon sensationell upplevelse där. Brödernas kök däremot har jag besökt ett antal gånger då jag jobbade i Mjärdevi, goda sallader och kaffet är också av god kvalité. Har även köpt bönor (J&N) av dom vid tillfällen.

Något jag saknar i stan är en bra specialkaffebutik med riktiga kaffekunskaper, Tebladet är ju - som namnet antyder - mest fokuserade på te. Vart brukar ni Linköpingsbor köpa era bönor? Själv blir det mest att jag beställer på nätet.

MVH

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •