Har precis beställt en Compak K10 Doserless

För hoppningsvis är det den sista kvarnen jag köper. Känns som om jag haft många och nu när min senaste kvarn, Mahlkönig Vario verkar krångla så har jag givit upp.

Känns som om man måste satsa rediga pengar nu för att få kvarnen med stort K...

Läs lite mer om kvarnen här: http://www.spronomy.com/?p=189
 
Mjoo jag vet.

Meeeeen jag har fått höra att den inte ska vara lika fin för hemma-bruk (tydligen en väääldigt lång chute sägs det). Samt att jag räknar med att lite drygt 12 000 för den faktiskt är värt det även om modellen kan anses vara 'gammal'.

Men visst: jag ligger redan efter!
 
Det var strul med att föra över betalningen till Holland. De e nog i nått sorts VM-cup rus... Men den är på G nu så nästa vecka ska jag ha den, säkert i mitten / slutet.

Jag hör av mig!
 
Ok. Har precis fått hem besten och gjorde några inställningskoppar på lunchen. Efter två försök hittade jag en bra början och jag tror att detta kommer bli en lång fin relation. Helvette vilken kvarn!

Några grejjer att tänka på om man går i köp-tankar.
  • På/av-knappen har tre lägen, Timer - av - På. Det betyder att har man den i lägen "På" så går den kontinuerligt tills man stänger av den (sätter knappen i läge "av")
  • I läget "Timer" kan man starta och stoppa innan timern gått till noll. Så om du har timern satt på 10 sekunder kan du avsluta efter fem om du vill.
  • Även om vägen från malskivorna till bajonetten (som J&N kallar portafiltret) är kort så fastnar en hel del kaffe på vägen dit. Jag tror att jag behövde mala ungefär tre enkla innan kaffe började rinna ut. Så det gör den nog lite mindre 'optimal' för hemmabruk
Som sagt har jag bara gjort några få koppar hittills men även om inställningen inte är bra så är resultatet väldigt trevligt. T.ex. så "blondar" kaffet mycket senare tydligen tack vare de koniska skivorna.

Detta gäller då den modell som jag köpt som kommer att uppdateras väldigt snart och då kommer ha "display" på framsidan, två inställningar för timern men det ryktas också om en längre "chute". Exakt hur den modellen kommer att se ut och vara vet jag inte. Den kanske är jättemycketbättre. Men det spelar ingen roll: jag är nöjd so far. Ge mig några dagar till så ska jag ställa in den ordentligt... sedan ska jag säga vad slutbetyget blir ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp