Espresso house Linköping!!

Studenten

Member
Sönderbränd mjölk,dryg personal,38 SPÄNN FÖR EN LATTE SOM ÄR BRÄND !"!!! ALLDRIG MER !! Rena rama mcdonalds-ännu en kedja att bojkotta!!
 

Jay

Well-known member
Seriöst, drack en espresso vid Sergels Torg i Stockholm häromveckan, dragen av en kvinna med en knapp som det stod "utbildad barista" på. Den smakade ingenting. Och då menar jag ingenting. Helt chockerande! Jag misstänker att det är lika illa ställt rakt över hela konceptet, men jag offrar inte mer pengar för att ta reda på det dock...
 

Jay

Well-known member
Det är ju tråkigt, för på pappret tar ju Espresso House ansvar för utbildning och därmed borde det finnas en statushöjning och ett attraherande av folk som bryr sig om vad de serverar.
Eller anser faktiskt folk i gemen att de får valuta för pengarna?
 

FabianP

Well-known member
Dessvärre, så är jag ganska övertygad om att folk inte är missnöjda med det som serveras på många ställen. Min flickvän, som har blivit mer än en aning "bortskämd"* på kaffefronten, har mer än en gång reagerat på att andra verkar tycka t.ex. latten är bra, när hon knappt klarat av att dricka den överhuvud taget. Vi jobbar i stark motvind om jag har rätt, när de flesta antagligen inte märker skillnad mellan bra och dåligt kaffe...

/Fabian

*Man gör ju sitt bästa för att sprida smittan :)
 

typeface

Member
på just espresso house i Linkan har jag fått mycket olika resultat, men de har ju ett halvdant kaffe med 25% robusta i botten ala Italia. Så söker man lite mer sötma och syra så har man inte mycket att hämta där oavsett baristans skicklighet.
 

MrNoOne

Well-known member
Frågade personalen på ett Espresso House om deras utbildning. Eftersom det står barista på deras kläder utgår man ju ifrån att de kan ett och annat. Det visade sig att de fått 1½ timme framför maskinen med att dra skott och skumma mjölk. Deras senior barista får ytterligare en timme och lär sig hur kvarnen fungerar samt en snabb genomgång hur kaffebönan förädlas. Vad deras master baristor kan, vet jag inte.

Kort och gott, läser man Daniel Ramhedens sidor om hur han och andra slåss för att skydda denna titel och höja klassen precis som en somalier och liknande, så har de gott om motvind.

När jag köpte min senaste mocka latte på nämnd kedja så sprutar de lite choklad i botten på pappersmuggen. Tjejen som gjorde min sprutade längs kanten och lyckades spruta lika mycket på utsidan av muggen. Hon drog ett dubbelskott och hällde i, skummade mjölk så det skvätte och hällde i. Skumningen var så tunt gjord att det såg ut som varm mjölk, inget annat. Denna kladdiga mugg ställer hon sedan fram till mig. Allt detta har hon gjort medans hon stod och babblade non-stop med en kollega. Det verkade mer intressant för henne att snacka än att servera sina kunder.

Sade jag till när jag fick mitt kaffe? Japp, hon tittade på mig som om jag var dryg för att jag påpekade att det inte gick att ta i muggen på grund av allt choklad kladd, tog en ny mugg och satte den gamla i. Enkel fix, såg inte en enda reaktion på eftertanke på vad hon åstadkommit. Detta var den sista latten jag köpte ifrån denna kaffe kedja.
 

Jay

Well-known member
Det verkar vara mycket plattityder överhuvudtaget inom kaffesvängen. Att "utbilda" sin personal kräver ju att man följer upp den utbildningen och kvalitetssäkrar det man vill åstadkomma. Överhuvudtaget så tror jag Espresso House målat in sig i ett hörn där man nu bara attraherar personal i de övre tonåren som inte bryr sig ett skit om produkten. De kunde lika gärna jobbat på ICA eller liknande. Det verkar vara vatten som rinner av en gås att försöka "utbilda" sådan personal, eftersom de inte ser någon vinst i att utvecklas från ruta 1.

Men jag besökte ett av Stockholms "bästa kaféer" igår som enligt hemsida bryr sig om kaffet och jobbar nära Johan&Nyström eftersom de har samma filosofi. Kaffet smakade inte ett skit, vattnigt och illa, för att sedan i eftersmaken komma med en robustasmak som vägrade gå bort.

Jag undrar om det egentligen är kaffesverige det är illa ställt med? Att man kommer undan med att servera mediokert eller rent av dåligt, och folk ändå inte reagerar för de har inget att jämföra med?
 

eimermusic

Well-known member
Wow så trist. Generellt är ju Espresso House den enda kedjan som har drickbart kaffe tycker jag. Sämsta EH jag varit på var not nerd i Tunnelbanan vid Stureplan i Stockholm. Där skulle de behöva fixa maskinen eller baristan en del. Annars brukar de hålla en förhållandevis hög standard. Inte gourmet, men ni fattar hoppas jag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp