Hej på er

yellowdoor

New member
Hej hej

26-årig australiensisk tjej, precis flyttat till Sverige. Gillar kaffe, bland annat. Då är jag jätte nöjd att ha hittat forumet.

Jag måste säger att jag är helt rädd for kaffebryggare (kan det vara rätta ordet? Menar ju 'filter coffee' med pappret). Oj vad dåligt det smakar. Det finns en sån maskin hemma... finns där något sätt att göra bryggkaffe bättre (dvs drickbar?) Vad tycker ni svenska kaffee älskare om den här typen kaffe?

Skulle gärna få tips om var man kan hitta riktiga kaffe i Stockholm, samt skaffa kaffekompisar eftersom jag är ny i stan.

yellowdoor
 

Mayhem

Well-known member
Hej där,
Bryggkaffe är inte alltid så kul men oftast beror det på den gamla principen "skit in, skit ut". Alla kaffebryggare är förstås inte likvärdiga, men det viktigaste är ändå färsk förstklassig råvara. Vad är det för kaffe du använder? Gissningsvis rör det sig om något färdigmalet från närmsta mataffär och då blir resultatet tyvärr därefter.

Den största förbättringen du kan göra i sådana fall är att köpa en kvarn och färskrostade hela bönor från ett specialkafferosteri. Själv använder jag en handvevad Hario Skerton till filterbrygg, antagligen en av de mest prisvärda kvarnarna du kan få tag på enkelt idag. För inköp av kaffe är mina favoritbutiker här i staden Johan & Nyström och Kaffecompagniet, de kan säkerligen hjälpa dig att hitta ett något som passar din smak.

Om du med "riktigt kaffe" ute på stan avser espresso finns ju en del att välja på. Mitt stamhak är Non Solo Bar på Odengatan, mest för att det är det enda riktigt bra stället jag hittat inom rimligt gångavstånd från jobbet. Befinner jag mig i city går jag helst till V. Street Coffee på Vasagatan, på Söder är favoriterna Johan & Nyström och Drop Coffee som båda finns vid Mariatorget. Diverse forummedlemmar har lämnat andra rekommendationer men de vågar jag inte stå för.

Dricker sällan kaffe ute på stan faktiskt då mitt beroende aldrig nått den nivån att jag behöver kaffe för att överhuvudtaget kunna fungera normalt. Började inte uppskatta kaffe på riktigt förrän jag väl hade möjligheten att åstadkomma förstklassigt kaffe hemma, och efter det lades ribban så pass högt att man oftast blir besviken vid spontanbesök på närmsta slumpmässiga café. Sedan spelar det förstås in att man investerat alldeles för mycket pengar och prestige i utrustningen hemma, vilket gör att man är så illa tvungen att använda den så mycket som det bara går... råkar du ha vägarna förbi Järla Sjö någon gång är det bara att titta in på en kopp! :coffee:
 

kaffe med slice

Well-known member
Utöver det Mayhem redan sagt så skulle jag rekommendera dig att skaffa ett Swissgold guldfilter till din bryggare. Det kommer att ge dig en markant förbättring jämfört med pappersfilter.
 

Faktor

Well-known member
Hej,

Självklart går det att få gott bryggkaffe. Att filterhållaren och kannan är rena och fina är såklart viktigt, samt att bryggaren håller rätt effekt (watt-antal) så att vattnet inte är för kallt när det träffar kaffet.

Vidare tycker jag att det är bra att antingen använda ett guldfilter, detta ger ett lite fylligare kaffe eftersom kaffets fetter inte filtreras bort. Alternativt ser du till att skölja igenom pappersfiltret ordentligt med varmt vatten. Så får man bort bismaker från pappret. Bodum har ett bra guldfilter.

Råvaran, det vill säga kaffet, är annars det absolut viktigaste, precis som Mayhem säger. Se till att använda färskrostat kaffe och att mala det själv innan bryggning. Det finns flera svenska microrosterier som rostar både bra blandningar och single estate-kaffen.

Några av mina favoritställen är Drop Coffee på Wollmar Yxkullsgatan, Mellqvist på Hornsgatan. Cocovaja som numera ligger på Sankt Eriksgatan har också varit bra de gånger jag testat det. Annars blir det rätt mycket kaffe på mitt jobb (se signaturen).

Nu blev det lite repetition av det som redan skrivits, men men... :coffee:
 

yellowdoor

New member
tack så jätte mycket för alla svar. ska testa de omedelbart :)

jag vill även förklara att jag inte ville vara negativt om kaffet i Stockholm - jag har också haft bra espresso på vissa ställe. det bara att bryggan är nytt sätt att laga det (för mig - men den vanligaste som finns här!) och inte är van vid det heller.

mvh
 

onyman

Well-known member
Hej Yellowdoor, välkommen till Sverige och riktigtkaffe! du skriver bra svenska!? :) Om du längtar efter nästan assuie style espresso, flatwhite, gibraltar etc så gå till Kura Cafe, st Eriksplan. http://kura.se/ suoergott, drivs av två väldigt trevliga kiwis.... Espressini på söder, har just nu en barista från australien: kiril, god espresso + Clover bryggt, den enda i stockholm, han nog också tipsa dig om hur man kan skaffa kompisar i kalla stockholm. ;-)

en forum medlem som heter "Jay", använd sökmotorn här på forumet, tror jag har jobbat som barista i australien + har bra koll på de bästa kaffeställena i stokholm, häng med honom på en rundtur av stan?

Jag bor inte själv in Stockholm men är ofta och hälsar på, är väldigt nyfiken på och imponerad av den australiska kaffescenen, om du hamnar i malmö eller Köpenhamn nån gång så skrik till så visar jag de bästa barerna/kaffet här nere! Oscar
 

maskros

Active member
Här är en som föredrar bryggkaffe framför espresso. Grejerna du använder och kaffet är givetvis avgörande som de andra också skriver. Jag mal i en Hario skerton, och ibland i en Wilfa och brygger i aeropress (fantastisk lite bryggare för oslagbart pris) och i moccamaster. Spring inom Johan & Nyström på Swedenborgsgatan på söder (mitt mellan Södra station och Mariatorget), de är pratglada och ger dig gärna tips, och så har de ju fantastiskt kaffe.
 
Topp