Behmor 1600 rostare

Kaffekrooken

Active member
Nu har jag under ett par veckors tid rostat med min nya rostare Behmor 1600 och jag är supernöjd med maskinen. Först blev det för ljust sen för mörkt men nu börjar jag få lite pejl på läget. Har testkört på totalt ca 6 kg colombianska bönor (alltså inte allt på en gång). Så nu kan jag börja expermentera med andra bönor. Lite missöden har det medfört: Glömde först att plocka batterierna ur brandvarnaren, glömde förvarna frugan och grannarna. Öppnade fönstret för att vädra så att katten smet, men den hittades nästa dag. Allt detta hände då jag "sotrostade" första gången. Men nu har jag lärt mig.;)
 

Judoka

Member
Berätta mer!

Hur går det? Vilka nackdelar finns? Hur noga kan du styra rostningen? Har du erfarenhet av andra rostare?
 

puttec

Well-known member
Som de flesta maskiner har den både fördelar och nackdelar! Jag har även haft Gene Cafe´och jämfört med den så är Behmorn bättre enligt mig. Framförallt för att det är mycket lättare att höra 1:a o 2:a cracket.
 

Gholam

Well-known member
Som de flesta maskiner har den både fördelar och nackdelar! Jag har även haft Gene Cafe´och jämfört med den så är Behmorn bättre enligt mig. Framförallt för att det är mycket lättare att höra 1:a o 2:a cracket.

Märkligt, för sedan jag har börjat med Behmoren så kan jag inte skilja på första och andra cracket. De flyter in i varandra. Eller så missar jag första cracket helt. Men då jag rostade i ugn var det en tydlig skillnad.
 

Kaffekrooken

Active member
Nu har jag provat med alla program. Bästa för espressorost tycker jag är program 1 p4 D. En nackdel är att då jag rostat utomhus så går det inte att ta förgivet att alltid köra på samma tid. den verkar vara mycket beroende på yttre temperaturen.
 

puttec

Well-known member
Märkligt, för sedan jag har börjat med Behmoren så kan jag inte skilja på första och andra cracket. De flyter in i varandra. Eller så missar jag första cracket helt. Men då jag rostade i ugn var det en tydlig skillnad.

Jag kan hålla med om att tidsmellanrummet mellan 1:a o 2:a kan ibland vara lite diffust men i jämförelse med Gene Cafe där jag hade jättesvårt att höra cracken överhuvudtaget så är Behmorn mycket bättre.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Nu är ju tråden rätt gammal..

Men vad gör man om själva korgen gått sönder, locket på min lossnade.

Jag köpte ju min från Alnön, vet inte om han har såna.

Annars är närmsta stället jag kan fråga möjligtvis HasBean, men jag har inget visa eller mastercard
så det spelar ingen roll..

Hur som, någon som har någon idé??
 

Gholam

Well-known member
Du skulle ju kunna försöka laga den själv...
Nu är ju tråden rätt gammal..

Men vad gör man om själva korgen gått sönder, locket på min lossnade.

Jag köpte ju min från Alnön, vet inte om han har såna.

Annars är närmsta stället jag kan fråga möjligtvis HasBean, men jag har inget visa eller mastercard
så det spelar ingen roll..

Hur som, någon som har någon idé??
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Mailade honom i går, och fick svar i går. :)

eftersom själva svetsningen lossnat så skickar han en ny, mycket snabbare och smidigare än jag först trodde. :)

Tack för hjälpen alla. :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp