Teknik för bättre extrahering

ask2

Well-known member
Hej

Jag har funderat på varför jag ibland får ganska kraftig kanalisering. Har testat det mesta som mängd kaffe, distribuering, wdt, tampning etc etc

Det som jag dock på sista tiden tycker ha hjälpt mest är att inte knacka på filtret alls samt att vara försiktig när jag drar fast handtaget i maskinen.

Innan kunde det se ut så här:
1: mal
2: distribuera
3: tampa löst
4: knacka ner kaffe från sidan på filterkorgen
5: tampa
6: tjong in i maskinen
7: espresso (ofta med kanalisering)

Nu testar jag att köra
1: mal
2: distribuera
3: tampa
4: blås/borsta försiktigt bort löst kaffe
5: försiktigt när handaget sätts i maskinen
6: espresso

Är det nån annan som har samma erfarenhet?

MVH
Joakim
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Minns att vi hade en diskussion i Falkenberg under BC09 angående det här med att knacka ned kaffet medelst slag på sidan av PFt.

Vi kom fram till att knacka på sidorna av PFt kan generera sprickor i horisontalled i pucken och att - som vissa gör - ytterligare knackningar (från andra håll) snarare stjälper än hjälper mot detta.

Tror att många med mig var tämligen överens om att ett lätt slag rakt ned i tampermattan för att få ned kaffet var en god idé (har för mig att t ex Costas gör så).

Kan inte påstå att jag personligen upplevt några enorma skillnader mot tidigare, men det gick tämligen snabbt att gå över till denna teknik och jag använder den ever since.

Även med enkelfiltret även om det är lite trickigare då...

//Stefan (som druckit helt makalöst bra press hela midsommarhelgen; Åre Kaffe rules)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp