Mini E & presskaffe

Bengan

Well-known member
Tänkte testa att köra presskaffe i min Mazzer Mini E. Hur hittar jag rätt malningsgrad? Hur långt vrider jag inställningen ungefär (från espresso)? Hur petigt är det med inställningen?

Tar gärna emot tips på kaffesorter också. Tänkte börja med att kolla in bönorna de har på Ica men sen blir det säkert via Baristashopen. Jag vill att kaffet ska smaka som vanligt bryggkaffe men godare.
 

staffan karlsson

Well-known member
malningen vet jag inte riktigt, kanske lite grövre än bryggmalet för att inte för rester i dryck, och beroende på nätstorleken på presskannan.

kaffesorter till press kan jag tänka mig är mycket snarlikt till om man har en bra o enkel bryggare, typ moccamaster. något mörkt o burrigt gott. har hört att det finns dom som faktiskt gillar ljusa rostningar :)
 

Bjarne

Well-known member
Jag kör Fairtrade-kaffe från ICA som presskaffe hemma. Är man petig i uppvägning, malning och bryggtid så får man ett stadigt och väldigt gott kaffe varje morgon. (Jag väger ca 23g för 2 koppar varje gång. Inget kvar i kvarnens bönhållare.

Jag har en Mini E för espresso, men kör en Dualit till pressen så jag vet inte hur mycket du måste ställa om. Kan behöva vridas mycket då det är hög precision på Mini's inställnignsratt. Viktigt är också att det inte är så finmalet att all sump hamnar i koppen. Kör så grovt du kan utan att tappa smak.

Det är bara att pröva sig fram i helt enkelt.
 

Bengan

Well-known member
Lite lägesrapport. Jag köpte en påse Zoega Mezzo bönor, mellanrost. Testade mig fram på kvarnen och tyckte att tvåan på gradskivan gav lämpligt grovt kaffe. Måttade upp ca 4 koppar och skopade i fyra kaffemått i presskannan. På med vatten, rörde om och väntade 4 minuter. Smaken var inte där, det blev för svagt.

Steg två. Köpte en påse färdigmalet Zoega Presso. Konstaterade att jag nog träffat rätt med malningsgraden. Jag gjorde två kannor kaffe där jag följde instruktionen på påsen. En kanna med det färdigmalda och en med min egen malning. 0,5 l vatten, 6 matskedar kaffe, rör om, vänta 4 minuter. Resultatet var bättre än mitt första försök men fortfarande lite svagt i båda kannor. Får nog öka kaffedosen.

Det är läget just nu. Även om jag inte är framme än känner jag mig hoppfull att få till kaffe som smakar mmmmm!
 

Bjarne

Well-known member
När jag började köra presskanna hemma så tyckte jag kaffet kändes lite "blaskigt". Saken var dock den att jag kört så mycket med espresso att ALLT annat blev blaskigt.

Så var ju inte fallet, utan mer att mina referensramar blivit annorlunda. Ha det i åtanke när du söker efter smaken. Press är en helt annorlunda upplevelse än med espresso tycker jag. Kanske fler tycker så - eller inte. Det ÄR dock stor skillnad i sättet kaffet framställs, och därigenom kan förväntningarna bli annorlunda.
 

Bengan

Well-known member
Ja, du har nog en poäng där Bjarne! Ska testa presskaffet på brorsan som tycker espresso är en illasmakande fjolldryck.
 

HE

Well-known member
Arvid Nordkvist har ett kaffe som heter Kenya Tatu. Finns på böna. Helt ok. Kan rekomenderas
 

hne

Well-known member
Jag brukar bedöma presskaffets styrka efter siktdjup, jag. Det här var starkt, 9 mått till 8 koppar:
picture.php


Kan gå rätt bra att bedöma på metallspiralen i kanten på presskannornas filter.
 

Bengan

Well-known member
Arvid Nordkvist har ett kaffe som heter Kenya Tatu. Finns på böna. Helt ok. Kan rekomenderas

Har letat typ överallt i den här stan. Den finns inte på hyllorna annat än som färdigmalet. Tar gärna emot fler tips på kaffesorter man hittar hos Ica/Coop. Gärna fylligt, mustigt kaffe men jag gillar inte mörkrostat.

Läget just nu är att jag kör 5 skopor kaffe till en halvliter vatten. Både jag och hustrun tycker det blir gott, men så gillar vi båda espresso också. Det blir lite finkornig sump i kaffet och en lätt strävhet på tänderna. Tror jag ska mala lite finare nästa sväng. Fast nu malde jag upp typ 200 g så nu har jag kaffe ett tag.

Jag tycker det är lite pyssel innan man får till espressomalningen efter att ha ställt om kvarnen. Märks extra tydligt med det nya nakenfiltret. Och söligt nånting hemst att grovmala. Det är ju kaffe i halva köket!
 

HE

Well-known member
Aj då! Pröva det malda ändå, jag har kört den i aeropressen så den borde funka i presskannan.
 

Bengan

Well-known member
Ja, det funkar alldeles säkert med det malda. Men grejen just nu är att mecka med kvarnen och se vad man kan få ut av den.
 

zix

Well-known member
Fin kopp och fat!
Håller med om doseringsproblemen, man överdoserar lätt som espressodrickare. Det går åt mycket kaffe då...
 

jrylander

Well-known member
Är det bara jag som tycker att Mini E är väldigt petig med hur inställningen för malningen? Jag puttar den ngn millimeter bara fram och tillbaka för min espresso.
 

Bengan

Well-known member
Nu börjar det likna nåt. Jag har dragit ner malningsgraden till ca 1,4 på skivan (jag har ett skruvhål där som jag vrider till). Jag upplever att jag får ut mer av presskaffet med den finare malningen, mustigare och fylligare smak men jag överdoserar fortfarande lite. 4,5 kaffemått på 0,5 liter vatten.

Jag vet inte om jag blivit mer van men jag tycker det är lättare att ställa om mellan malningsgraderna när jag kör lite finare malning. Med den grövre malningen var det som kaffet fick statisk elektricitet. Det virvlade runt och fastnade på utsidan av kvarntratten. Jag upplevde också att det ställde till det när jag skulle återgå till espressomalningen, kaffet liksom rullade ihop sig till klumpar. Det löste jag genom att köra kvarnrengöring efter omställning till espresso. Allt det här upplever jag ha blivit bättre när jag inte ställer om kvarnen lika långt. Men jag väljer fortfarande att mala upp ca 1/3 halvkilospåse presskaffe åt gången. Dels är det lite pyssel att ställa om och dels tycker jag inte presskaffet tappar märkbart i smak av att förvaras i burk några dagar.

Nu får jag det bästa av två världar. Espresson är fortfarande kung - rund, fyllig och delikat! Presskaffe när man vill fika. Mustig och fyllig i smaken utan att ta över. Passar perfekt till sju sorters kakor eller en smarrig macka!
 
Topp