Hur är kvarnarna som säljs på tradera?

GLC

Well-known member
Många manuella kvarnar är bra, dock skulle jag passa mig för alla som jag inte känner igen.

Jag har tagit hem några handjagare som varit i fint skick, dock brukar priset dra iväg på dem. Bra märken enligt mig är:

Zassenhaus
Peugeot
KYM
Klingenthal

Det är vad jag kommer på så här på rak arm.
 

Mortus

Member
Jag har för skojs skull köpt två kvarnar på tradera, okända märken för mig, kan inte rekommendera det (så länge du inte vill ha de till prydnad) även om en av de kvarnar jag köpte där maler bättre än min Zassenhaus Lima, men ingen av kvarnarna är fortfarande inte i närheten av min Zassenhaus Brasilia.

Däremot, du har inte övervägt att köpa en Hario Skerton som går att få för en femhundring?
 

jonasy

Well-known member
Jo, har övervägt Skerton. Men då den kommer användas så sällan skulle jag hellre lägga 200 än 500. Men det är ju förstås lite snålt tänkt, jag vet ...
 

Mortus

Member
Jag lever ju efter farbror barbro devis: "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".

Om du har tid och vänta så kan jag meddela inom några veckor hur Harion är till aeropress.
 

jonasy

Well-known member
Var förbri Cervera, de sålde Anders Petters manuella kvarnar för 299 kr. Äger några knivar från dem och de är schyssta, någon som testat kvarnarna? De hade två modeller, en i retrostil och en i modernare stil:

http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=598

(Den modernare fanns inte på hemsidan). Dock tyckte jag det var för lite med 200 spänn upp till en Skerton för att vara ett oprövat kort, lutar åt en Skerton nu ... Alternativt nått riktigt billigt.
 

maskros

Active member
Begagnade kvarnar kan fungera bra, köpte en Klingenthal på tradera för några tior som fungerar fint. Men som sagt, köp av de märkena som nämns ovan. Just den modellen som jag har brukar komma upp där ganska ofta. Den du länkade till ser ut som en hong kong-kvarn. Värdelös kvalité.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp