Faema Compact renovering - tips och hjälp?

style0

Member
Hejsan, detta blir min första post. Kanske borde ha presenterat mig någonstans innan, men eftersom jag vill komma igång med mitt projekt genast så skippar jag det tills vidare.

Fick en compact, en ful beige åttiotalare av en granne, och eftersom jag har en tendens att fastna på olika prylar då och då(obotlig pryloman) så är jag fast besluten att få den i drift.

Har testat att fylla med vatten, men det ville sig inte, tror att den är igenkorkad av kalk och skit. Dock fick jag i så pass med vatten att jag noterade att kokaren läcker i botten. Innan jag river ur den för kontroll, rengöring och lödning dock har jag en fråga: Mätaren på maskinen(går till 3bar) står på nästan max. Verkar inte spela någon roll om jag kopplar på vatten och trycker på påfyllningsknappen.

Är det någon som har en aning om varför det är så?
 

martink78

Well-known member
Jag vågar säga att jag talar för alla när jag säger: Bilder!

Renovera en Faema Compact låter som ett kul projekt, speciellt om man fått den. =) Skall bli intressant att följa..
 

Pac

Maskindoktorn
Hej och välkommen till forumet. :)

Faema Compact är en trevlig maskin. Inspiration till ditt renoveringsprojekt finns att hämta här:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3210&highlight=faema+compact
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=7324&highlight=faema+compact
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=4594&highlight=faema+compact

...kokaren läcker i botten...
...Mätaren på maskinen(går till 3bar) står på nästan max, Verkar inte spela någon roll om jag kopplar på vatten...


Är det någon som har en aning om varför det är så?

Det är svårt att dra rätt slutsats men jag misstänker att tanken spruckit av frostskador. Det finns fler anledningar till varför den beter sig som den gör men just nu gissar jag tyvärr på frostsprängning.
 

style0

Member
Har nu skruvat ilte och lagt kokaren och de flesta rör i renande bad :)
Ska posta lite bilder senare idag hoppas jag.
Det ser ut som om kokaren redan varit lödd av nån hemmaputte tidigare, i botten där innerkokaren sitter lödd i nederkant, och det lilla läckage jag såg var vatten som sipprade ut ur porer i den relativt kassa lödningen. Minimala läckage som jag tycker verkar lätta att täppa till.

Jag har dock en fråga inför arbetet med att slipa ner och fylla ut lödningen med en ny lödning:
Det ska hårdlödas säger alla, och då måste man ha kunskap, gassvets, och lod med hög silverhalt. Varför kan man inte mjuklöda med lod med 3% silver som är till för vvs-kapillärlödningar och reparation av diverse kokkärl etc?

Hårdlödning reder jag nog inte ut själv, men med ovan nämnda silverhaltigt lödtenn och en gasolpenna eller brännare så har jag inga problem. Vad finns det för nackdelar med detta egentligen???
 

PF013

Well-known member
Sånt lod (eller i alla fall 96,5% tenn och 3,5% silver) har en smältpunkt på 221ºC. Din kokare blir minst 125ºC vid normal drift, och jag är ganska säker på att det inte räknas som tillräcklig marginal för ett tryckkärl, speciellt inte ett som ska stå i köket!

Riktigt hårdlod (~56% silver) går bra att löda med gasol, men man behöver en rejäl brännare. Har man en gassvets så klarar man av att värma upp mycket mer lokalt, och minskar risken för att andra lödningar påverkas.

Även om det vore en bra idé att använda VVS-lod på kokaren så lyckas du nog inte med en gasolpenna i alla fall. Det är så mycket metall med extremt bra värmeledningsförmåga så du behöver en ganska rejäl brännare.
 

style0

Member
Okej, det går så sakteliga framåt. Har scoutat jarnaffärens lådor med kopparbrickor och o-ringar, kommer nog ganska långt där. Har dessutom lyckats få en granne att erkänna att hans stora passion här i livet råkar vara hårdlödning, så förhoppningsvis är den biten också kirrad.

En fråga till alla här som verkar ha kycket kunskap om vad man kan göra med såna här prylar: Slangarna med flätat metallhölje, som går bla. från vatteninloppsventil till pump, kalkfiler etc. - kan kan kasta dom i citronsyrebad dom med eller? Dom der ut att behöva det, men jag vågar inte utan ett expertutlåtande från forumet först :)

Som sagt några bilder, det kommer fler senare. På sista bilden har jag ringat in den lödning där det uppstår läckage under tryck. Jag ska slipa ner det och lägga på en bättring av lödningen så får vi se hur det går.

Jag har inte bestämt mig ännu om jag skall hålla renoveringen till originalfärgerna på maskinen eftersom det är så vansinnigt fult.
Vore det inte lite fräckt att lacka den med hammarlack....
 

Bilagor

  • DSC_5586.jpg
    DSC_5586.jpg
    47.1 KB · Visningar: 53
  • DSC_5588.jpg
    DSC_5588.jpg
    55.4 KB · Visningar: 42
  • DSC_5590.jpg
    DSC_5590.jpg
    45 KB · Visningar: 36
  • DSC_5597.jpg
    DSC_5597.jpg
    47.9 KB · Visningar: 38
  • DSC_5602_2.jpg
    DSC_5602_2.jpg
    53.6 KB · Visningar: 43

Bengan

Well-known member
Jag har inte bestämt mig ännu om jag skall hålla renoveringen till originalfärgerna på maskinen eftersom det är så vansinnigt fult.
Vore det inte lite fräckt att lacka den med hammarlack....

Nä, det lät inte så snyggt. Var det inte nån här som pulverlackat en kvarn för några hundringar? Då blir det ju snyggt på riktigt.
 

hjeltman

Active member
Själv är jag dålig på lack etc, men går det att pulverlacka plast? Skall inte den färgen brännas i ugn?
Hur som, vad jag tänkte på var att man skulle säkert kunna lägga på en folie i valfri färg, om man gör det nogrant. Så kan man ju dessutom gå tillbaka till orginalfärgen om man nu vill det.
Hade planer på att foliera själv, men blev liksom mer och mer förtjust i orginalfärgen, och är nu glad att jag inte gjorde nått åt den

picture.php
 

style0

Member
Foliering är ju faktiskt alltid ett alternativ, men pulverlackning funkar nog bara på plåtramen. Hammarlacka var en av fler idéer jag har, jag jobbar som designer och kan se en obskyr tjusning i hammarlack. Lite retro-industrikitsch typ... Eller kanske original, svårt det där. Den är ju så ful så att det är löjligt, men det i sig kan ju vara en tjusning. Nåja, jag är långt ifrån ytputsningen ännu.

Som lite extra info kan jag meddela att kvinnan i mitt liv känner sig mycket nöjd och stolt - över att hon tillät mig att släpa hem eländet. hon ser det som att "du fick ju ta hem det där monstret, då är det inte mer än rätt att du går ut med hunden, slänger komposten, åker med återvinningen, skurar hallen, handlar maten" och hundra andra saker som hon gärna slipper :))

Hoppas maskinen presterar en vettig espresso sen...
 

style0

Member
Jag har nu roat mig med att titta i tryckmätaren. Den står på stadiga 2,9 bar av 3, och tekniken inuti verkar vara rätt enkel ändå. En liiiten fråga dyker dock upp: Det verkar inte vara något fel på den, men det är som om att den ligger i spänn mot nuvarande siffra där den "bottnar", och genom att pilla lite på mekaniken kan man få mätaren att gå mot nollan, men den känns fjäderbelastad åt 3-hållet. Ska det vara så att mätaren visar max när den inte ens är i drift eller? Har någon innan mig måhända klåpat till det på något sätt? On någon vet nåt om detta så svara gärna, vill helst slippa beställa en ny.(även om jag läst om en kille som hade planer på en dubbelmätare i sin maskin...)
 

mikotekniko

Well-known member
Min mätare står på 0 när maskinen är avstängd. avkalka hela skiten och se om det hjälper. Tror iofs inte de mätarna är så dyra.
 

style0

Member
Ja, min står i spänt läge mot 3... funderar på om det kan vara så att maskinen fryst med vatten i sig tidigare(kokaren är ju hemma-lödd en gång) och att detta kanske har pressat sönder mätaren. Får komma med primulator, verkar inte finnas en sån mätare hos reservdelssajterna på nätet. Har i alla fall köpt lite kopparbrickor.
Funderar på om det räcker att byta o-ringen i vaakumventilen ellerom man bör byta hela? det är lu bara en mutter med hål och en kopparpinne med en o-ring, tycker att o-ringen skulle räcka...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp