Uppgraderingstips från Gaggia Classic?

widfeldt

New member
Hej,
Jag har en Gaggia Classic som jag köpte begagnad för några år sedan, kort därefter kompletterade jag med en Rancilio Rocky kvarn.
Efter en del övande är jag mycket nöjd med resultatet jag får ut från mina maskiner, jag gör både espresso, cappuchino och latte.

Det jag inte är nöjd med är att Gaggian bara har en kokare vilket gör det krångligt att växla mellan mjölkskummning och espressobryggning. Det tar tid att värma upp kokaren till skummning och att kyla ner den till bryggning igen.

Så, nu är jag inne på att uppgradera till en maskin med dubbla kokare. Kvarnen tänkte jag behålla.
Jag vill ha en bra maskin som ger bra resultat i koppen, jag är inte ute efter några värstinggrejer att skryta med.


Vilka alternativ finns och vilken budget krävs för att få en ok maskin?
 

PF013

Well-known member
Den billigaste dubbelkokaren jag känner till är Brewtus (om det är II, III eller IV som gäller nu har jag däremot ingen koll på). Det har pratats om att man kan få tag på en sån för runt 12k. Sen finns det några maskiner som har termoblock för ångan, men det lilla jag läst om dem har inte varit imponerande.

Begagnatmarknaden för dubbelkokare verkar inte vara speciellt stor. Det är inget större problem att hitta en HX-maskin billigt på Blocket, speciellt om man har plats för en tvågruppare och inte har något emot att skruva lite. Men dubbelkokare i prosumersegementet verkar inte byta ägare i någon större utsträckning. Kanske för att folk är nöjda med dem, och prissteget upp till en GS/3, Speedster eller engrupps Synesso är så stort.
 

martink78

Well-known member
En HX borde väl inte vara så mycket knepigare än en Classic att hantera? Och då får man ju ånga så det räcker.
 

exxy19

Well-known member
Jag har ganska nyligen gått från en Gaggia Baby till pidad HX och det gjorde att livet blev mycket enklare skulle jag vilja säga.

Nu vågar jag tom låta sambon göra kaffe åt mig ;) , så mycket mindre meck har det blivit.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp