Uppackningstråd: Elektra Microcasa Semiautomatica

p.henrik

Member
Efter fem veckors väntan kom till slut den efterlängtade Semiautomatican. Inköpt hos ItalianKitchenAids.com för ca 11500kr (16000 kr hos Kaffegrossisten). Förseningen påstods bero på att någon underleverantör till Elektra gått i konkurs.

Några uppackningsbilder tagna med mobilen.
Gediget inpackad (paketet på första bilden låg i ett paket som låg i ett paket), men med lite vattendroppar kvar i tanken.

Har börjat försöka få till en vettig extraktion. Som nybörjare med ny kvarn är det många variabler att hålla koll på, men som vissa andra ägare påpekat verkar maskinen ganska förlåtande, och jag har fått till ett par drickbara koppar på snikkaffet jag tränar på. Lite för blöta puckar får jag dock, men det kanske ger sig.

Mikroskum (vilket maskinen fått grym kritik på av coffegeek och HB) och latteart a la Sunschein har jag inte fått till än, men det beror mer på den som står bakom spakarna. Det är ju en enorm (positiv) skillnad mot Ascason som jag försökt skumma med tidigare.

Mer bilder kommer.
 

Bilagor

  • DSC00215.jpg
    DSC00215.jpg
    52.1 KB · Visningar: 84
  • DSC00218.jpg
    DSC00218.jpg
    47 KB · Visningar: 66
  • DSC00219.jpg
    DSC00219.jpg
    55.7 KB · Visningar: 90
  • DSC00224.jpg
    DSC00224.jpg
    62.1 KB · Visningar: 158

p.henrik

Member
Maskinen på plats. Otampat och tampat enkelfilter.

Hur gör man förresten för att få bilder i fullformat direkt i texten utan att behöva klicka på dem?
 

Bilagor

  • kaffe-3.jpg
    kaffe-3.jpg
    44.5 KB · Visningar: 74
  • kaffe-2.jpg
    kaffe-2.jpg
    48.3 KB · Visningar: 70
  • kaffe-1.jpg
    kaffe-1.jpg
    60.7 KB · Visningar: 81

p.henrik

Member
1. Flushning
2. I slutet av extraktionen
3. Resultatet
4. Blöt puck
5. Knockat pf

Visst ska pucken vara mycket torrare? Jag har fått för mig att man ska kunna slå ut den utan att de blir kvar en massa rester i filterkorgen. Får samma resultat både med lite över- och underdoserad korg.
 

Bilagor

  • kaffe-4.jpg
    kaffe-4.jpg
    52.2 KB · Visningar: 64
  • kaffe-5.jpg
    kaffe-5.jpg
    61.8 KB · Visningar: 81
  • kaffe-6.jpg
    kaffe-6.jpg
    45.8 KB · Visningar: 67
  • kaffe-7.jpg
    kaffe-7.jpg
    80.2 KB · Visningar: 75
  • kaffe-8.jpg
    kaffe-8.jpg
    61 KB · Visningar: 65

martink78

Well-known member
Dosera mera! Öka doseringen så blir det säkert torr till slut.
Hur stort är pf'et egentligen är det 58 mm?
 

p.henrik

Member
Mm, 58mm pf. Problemet med att överdosera är att det är väldigt litet avstånd upp till dispersion screenen eller vad den heter på svenska. Ibland har jag fått avtryck av den på kaffet och en gång fastnade till och med pucken på den när jag tog loss pf.

Ja, det blir ganska klumpigt med Anfim kvarnen. Försöker trycka ut klumparna lite lätt med tampern först innan jag tampar, men kanske ska försöka med tandpetare eller dylikt först?
 

klabbarpan

Well-known member
Jag har iofs en helt annan setup, men jag maler ner i en liten glasskål och när jag skickar över kaffet till PF med en sked så passar jag på att slå sönder klumparna... funkar bra för mig.. annars funkar en tandpetare också bra :)
 

snaggvovve

Well-known member
Väldigt vacker maskin du har köpt.
Jag tror att dina problem löser sig efterhand som du blir bättre vän med din nya maskin.
Det tog mig ett bra tag innan jag fick till gott kaffe med min maskin, provade en massa variabler och till sist föll allting på plats...
 

lolgun

Well-known member
Maskinen på plats. Otampat och tampat enkelfilter.

Hur gör man förresten för att få bilder i fullformat direkt i texten utan att behöva klicka på dem?

1) Om du vill ha mindre klump, då skulle kör WDT eller någonting liknande. Det är egentligen att malna i PF med hjälp av ett tömd plast mugg (som ett yoghurt mugg) och sen blända ihop målningen med hjälp av ett pinne . Det ta lite extra tid (kanske 30s mer) men då blir kaffe jämnt.

2) Bilderna direkt i ämnen behöver att du lägga upp de någonstans annat som flickr eller photobucket och sen länka till de.
 

p.henrik

Member
1) Om du vill ha mindre klump, då skulle kör WDT eller någonting liknande. Det är egentligen att malna i PF med hjälp av ett tömd plast mugg (som ett yoghurt mugg) och sen blända ihop målningen med hjälp av ett pinne . Det ta lite extra tid (kanske 30s mer) men då blir kaffe jämnt.

2) Bilderna direkt i ämnen behöver att du lägga upp de någonstans annat som flickr eller photobucket och sen länka till de.
1. Har läst om WDT vid tillfälle - ska ta och kolla upp det. Tycker det blir ganska stora klumpar, vet inte om det är min kvarn i synnerhet eller doserless generellt. Problemet med blöt puck borde väl dock inte bero på klumpar i det malda kaffet, men däremot antar jag att färre klumpar kan motverka kanalisering och leda till bättre och jämnare extraktion.

2. Misstänkte det
 

AA

Skottjägare
Mm, 58mm pf. Problemet med att överdosera är att det är väldigt litet avstånd upp till dispersion screenen eller vad den heter på svenska. Ibland har jag fått avtryck av den på kaffet och en gång fastnade till och med pucken på den när jag tog loss pf.

Att du får avtryck från spridarfiltret är helt naturligt och att pucken fastnar händer lite då och då på dom flesta maskiner.
Det viktiga (kan givetvis diskuteras men det är min åsikt) är att inte pucken tar i spridarfiltret innan extration. Mal och tampa och sätt i portat i maskinen och ta ut det direkt. Pucken skall se ut som om den gjorde innan du satte i portat i maskinen dvs hel och slät. Är det "trasig" så har du för mycket kaffe. Man skall kunna lägga en enkrona ovanpå pucken och sätta i portat i maskinen och ta ut portat utan att kronan ger märke. 3mm brukar vara lagom för att pucken skall kunna svälla obehindrat.

Visst ska pucken vara mycket torrare? Jag har fått för mig att man ska kunna slå ut den utan att de blir kvar en massa rester i filterkorgen. Får samma resultat både med lite över- och underdoserad korg.

Torra puckar är fina att bygga torn av.
Gott kaffe i koppen är det vi jagar.
Blöt eller torr, skit samma så länge kaffet smakar smask.

Ha de´ och lycka till i jakten!

/AA
 

p.henrik

Member
Att du får avtryck från spridarfiltret är helt naturligt och att pucken fastnar händer lite då och då på dom flesta maskiner.
Det viktiga (kan givetvis diskuteras men det är min åsikt) är att inte pucken tar i spridarfiltret innan extration. Mal och tampa och sätt i portat i maskinen och ta ut det direkt. Pucken skall se ut som om den gjorde innan du satte i portat i maskinen dvs hel och slät. Är det "trasig" så har du för mycket kaffe. Man skall kunna lägga en enkrona ovanpå pucken och sätta i portat i maskinen och ta ut portat utan att kronan ger märke. 3mm brukar vara lagom för att pucken skall kunna svälla obehindrat.



Torra puckar är fina att bygga torn av.
Gott kaffe i koppen är det vi jagar.
Blöt eller torr, skit samma så länge kaffet smakar smask.

Ha de´ och lycka till i jakten!

/AA
Det är väl just avståndet före extraktion som jag är lite orolig för, eftersom jag läst att det påverkar negativt om kaffe och dispersion screen får kontakt. Pucken är ibland lite trasig i kanten, men det kanske kan vara jag som är lite vinglig när jag ska få i det i huvudet.

Har redan fått till en lite torrare puck, även om det fortfarande blir lite rester kvar i korgen efter att jag nockat den, men det kanske är normalt. Visst är det viktigare hur det smakar än att fördjupa sig i 'forensic puckology' (coffegeek).

Tack för alla inlägg iaf - imorn ska jag kila till J&N och köpa lite riktigt kaffe att provköra med.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,654
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp