Surt! (Kaffet på DaMatteo)

grön

Active member
Jag drack här om dagen en espresson på Da Matteo i Göteborg och det var så himla surt! Är det detta som finsmakarna tycker är den bästa espresson? Jag föredrar verkligen dom sorterna som inte är så sura!
Är det mig det är fel på? Varför gör de så surt kaffe på detta specialställe?
Sara
 

martink78

Well-known member
Ja, det är dig det är fel på! ;) Nä, smaken är som baken, men finsmakarna i skandivanien gillar ofta lite syrligare..
 

Mayhem

Well-known member
Det är väl lite deras stil tyvärr. Aldrig varit på plats hos dem ännu, men de gånger jag försökt mig på deras kaffen hemma har det varit på tok för syrligt för min smak.
 

danwi

Well-known member
Jag har också tyckt att kaffe från da Matteo har varit lite i syrligaste laget flera gånger, det verkar som sagt vara lite deras stil. Det varierar ju iofs ganska mycket mellan olika kaffesorter även hos da Matteo, t.ex. så tycker jag deras Sommarblandning 2010 (eller vad den nu exakt heter) är riktigt trevlig i presskannan och tycks funka rätt bra även som espresso.
 

peephole

Well-known member
Var på DaMatteo idag och tog en enkel Magasingatan, nog var den syrlig men den var aldeles lagom, tycker det var väldigt gott :)
 

henrico

Well-known member
Kan bara hålla med... Ska man vara "finsmakare" är det tydligen syrligt som gäller.... Jag trivs bättre bland italienare. :)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Tja, den som dricker är ju den som bestämmer.
I folkhemmet är det nog osurt som gäller. Och gärna lite robusta i blandningen. Det brukar speciellt damerna gilla.
Modet för tiden är ju syrligt och ljust till mellanrostat. Då blir det ju syrliga ännu syrligare. Bränner man samma böna lite längre blir det oftast osurare;-)

Just nu alltså dubbeltsurt som hippast.
 

puttec

Well-known member
Jag var där i måndags för första gången! Tyckte inte att det var speciellt syrligt måste jag säga!
 

Camera IT

Well-known member
De har väl olika bönor och blandningar att välja från, de hade då det när jag besökte dem. Då kan man ju fråga baristorna om kaffet är surt eller inte och välja det man vet man tycker om.
 

grön

Active member
Ja det är intressant detta...jag är nog ingen äkta finsmakare alltså. Gillar bättre kaffet på Bar Itallia och Santo Domingo för er som bor i Gbg. Har mest Zoegas hela bönor hemma och det är väl också robusta i de flesta av deras blandningar?
 

Pac

Maskindoktorn
De har fått till betydligt mindre syra i Magasinsgatan än vad de haft i sina tidigare blandningar. Personligen så tycker jag att den blandningen är det godaste de fått till hitintills.

En anledning till att rosta lite ljusare är att också kunna använda bönorna till andra bryggmetoder än espresso. I en presskanna blir tex deras syrligare blandningar riktigt goda.

Men det här att syrligt skulle vara hippt...??? Kom igen, det är ju bara en smak så blås inte upp det till något det inte är. :nowink:
 

peephole

Well-known member
De har fått till betydligt mindre syra i Magasinsgatan än vad de haft i sina tidigare blandningar. Personligen så tycker jag att den blandningen är det godaste de fått till hitintills.

Magasingatan var somsagt riktigt gott! synd att det bara säljs i 500g.. :(
Du råkar inte veta om det går att få fram laktritsen om man kör kaffet i aeropressen?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Syra är väldigt trevligt i espresso... men i kombination med sötma och kropp. Smakar det bara syrligt kan man lika gärna tugga på en citron. Tycker jag.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Men det här att syrligt skulle vara hippt...??? Kom igen, det är ju bara en smak så blås inte upp det till något det inte är. :nowink:

Hippt behöver ju inte vara dåligt och producerat i "småsinta" avsikter. Gillar själv mycket syra och rostar ofta så. Men visst är det syra som är inne och Italienespresso som är ute...
 

Agathorn

Well-known member
Jag har varit på två av deras cafeer i götet (dom har väl 3?) och espressona där var inte överdrivet syrliga får jag säga. Allt är ju relativt såklart men inte alls så syrliga som Åre Pop t.ex. Snarare chokladiga som brasilianska bönor är (vet dock inte vad dom sköt på för bönor).
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp