Ikeas presskanna?

F

Fluffgummifat

Guest
Såg att Ikea har en egen presskanna, själv dricker jag mest espresso men man vill gärna kunna bjuda på lite vanligt kaffe hemma sen när man får eget :p

Den kostar 59 spänn, vilket känns väldigt överkomligt. Tror ni att den skulle skilja sig från bodums överdrivet dyra burk? Tekniken är så enkel att kaffe från ikeapressen inte borde vara sämre.
Synpunkter?

Länk: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40158593

// Mattias
 

lupoo

Well-known member
Vi kör med IKEA:s 1 liters kanna på jobbet i "Kaffeklubben". Den fungerar helt OK. Jämfört med Bodum, som jag har hemma, så är själva pressdelen lite enklare byggd på IKEA:s kanna, men den funkar fint.
Har inte sett denna 0,4 l kanna, se bara till att press delen går att ta isär för rengöring, fastnar rätt mycket kaffe i den...
 

maskros

Active member
Claes Olsson har ju en bodum 8-koppars för hundrafemtio tror jag. En till designen enklare variant. Kan vara lite för stor kanske?

Förresten: är det så att man behöver mer kaffe per dl i en 8-koppars än i en 3-koppars? Brukar köra 7 g per dl i den lilla och testade samma för 5 dl i den stora men det blev bara blaskigt.
 

danwi

Well-known member
Jag har som utgångspunkt att köra 6 gram/dl oavsett storlek på kannan och jag tycker det funkar bra. Vissa kaffesorter funkar bättre med lägre eller högre dosering men jag tycker inte storleken på kannan spelar någon större roll.

Min process är att mala, hälla i pulvret, på med vatten, sätta igång timern, röra om, på med locket, vänta på pipet, pressa, hälla, njuta! Extra fokus brukar läggas på sista steget :)
 

martink78

Well-known member
Min erfarenhet är att det inte fungerar så bra att köra andra mänder än de som kannan är avsedd för. Så är kannan du kör 5dl i verkligen avsedd för 5dl?
 

jonasy

Well-known member
Håller inte med, brukade göra 1 kopp i min 1 liters med gott resultat. Nåja, om du bara skall göra en kopp tycker jag Aeropressen är fullständigt överlägsen.
 

AA

Skottjägare
Min erfarenhet är att det inte fungerar så bra att köra andra mänder än de som kannan är avsedd för. Så är kannan du kör 5dl i verkligen avsedd för 5dl?

jusr det, full kanna gäller annars fail..

Varför skulle det inte funka att köra mindre än max i en presskanna?
Hur vet vattnet och bönorna hur stor kannan är?
Nu är det riktigt länge sedan jag körde presskanna seriöst men det hade varit roligt att höra teorin bakom varför det krävs full kanna.

Jag körde en väldans stor kanna på gamla jobbet och den funka fint när vi var 8 man som dela och den funka fint till bara lilla feta mej när jag skulle ha en kopp själv.

Ha de´

/AA
 
Flickvännen har en 8-koppars bodum som jag brukar köra med. Ibland full men oftast bara till oss två, jag tycker det funkar bra oavsett bara att dosera samma mängd kaffe per kopp oavsett total mängd.
 

martink78

Well-known member
Varför skulle det inte funka att köra mindre än max i en presskanna?
Hur vet vattnet och bönorna hur stor kannan är?

Problemet är att även om man pressar filtret i botten så kommer vattnet att cirkulera och extraktionen att fortsätta. I en fullt laddad kanna så håller ju filtret fast sumpen så där är den vattencirkulationen mycket mindre. Det blir som att trycka ned filtret till hälften i en fullt laddad kanna..
Men det beror ju på hur man dricker också, om man genast häller upp kaffet så spelar det ingen roll, det blir som en Eva Solo kanna antar jag..
 

AA

Skottjägare
Problemet är att även om man pressar filtret i botten så kommer vattnet att cirkulera och extraktionen att fortsätta. I en fullt laddad kanna så håller ju filtret fast sumpen så där är den vattencirkulationen mycket mindre. Det blir som att trycka ned filtret till hälften i en fullt laddad kanna..
Men det beror ju på hur man dricker också, om man genast häller upp kaffet så spelar det ingen roll, det blir som en Eva Solo kanna antar jag..

Ahh! Då vet jag! Tackar för svaret.

Ha de´

/AA
 

jonasy

Well-known member
Ah, det var en bra förklaring. Det förklarar också varför jag aldrig haft några problem, jag har ju hällt upp kaffet direkt! :)
 

mr Mustard

New member
Angående Ikeas kanna; den ventilerar inte på undersidan, vilket ledde till fula märken på vårt (trä)soffbord, använd underlägg eller byt kanna om du har ett träbord.

Nu använder vi en Bodum Chambord, snyggare dessutom.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp