Problem att få till en perfect espresso med min Vibiemme Junior DB

Buran

Member
Hejsan!

Nu har äntligen min maskin kommit och lukten av espresso sprider sig i området där jag bor.
Detta är min första maskin så jag är väl lite av en total nybörjare när det gäller att extrahera den perfekta koppen, och hittils har det inte blivit perfekt.
Jag är lite fundersam över själva inställningarna man kan göra. När det gäller temperaturen så tog jag min mjölktermometer och mätte vattnet som kom ut. När jag hade skruven satt på max så blev det ca 90 grader. Låter lite lågt, men är det bästa sättet att mäta? Hur märker man att man har för varmt/kallt?
Andra saker jag är nyfiken på är själva trycket. När jag kör så börjar det rinna när den står rnut 6 bar och sen stiger trycket snabbt upp till 10 bar och stannars där. Det står att trycker ska vara 8.6-9.2 bar när espresson kommer. Betyder det att jag ska sänka trycket så maxtrycket ligger där, eller öka så att extraheringen börjar vid runt 9?
Pucken är lite blöt också när jag är färdig, men det kanske blir så?
Hoppas det är någon med en Vibiemme Jr som kan ge en förvirrad kaffesjäl några tips på vägen mot ett liv fyllt av perfekta shot av espresso.
Sen får jag inte riktigt till mjölken heller, men det är ett senare problem ;=)
:D

/Daniel
 

kafferic

Active member
Om vattnet spottar och fräser när du kör utan filterhandtag i gruppen är det för varmt. Men en bra utgångspunkt är att ställa in temperaturen så den ligger precis därunder. Jag tror mjölktermometern är alldeles för långsam på att komma i rätt temp för att det skall fungera att mäta med. Jag har en thermocoupler som jag mäter bryggvattnet med men är inte helt övertygad om att den visar rätt heller. Det tråkiga men enda rätta svaret är tyvärr att använda smaklökarna för att avgöra rätt temp för dig. Tänk på att det tar lång tid för dina temperaturjusteringar att komma fram, på grund av all metall som också måste värmas upp. Jag tycker att det räcker att göra väldigt små justeringar på termostatskruven. Sedan får man vänta någon halvtimme och flusha lite vatten genom gruppen under tiden innan man kan avgöra om man gjort rätt justering.

Trycket mäts i kokaren på maskinen om jag inte minns fel och sedan försvinnder det en del tryck när vattnet skall röra sig genom rören fram till brygggruppen. Jag har inte mätt upp exakt tryck på min maskin men jag har ställt den så att mätaren visar 12 bar under bryggning och det funkar bra för mig.

Det här med att skumma mjölk tyckte jag var skitsvårt. Det kändes helt omöjligt men nu när man väl lärt sig går det av sig självt nästan. Jag kollade på det här klippet när jag skulle lära mig skumma mjölk på vibiemme: http://www.youtube.com/watch?v=qTFH7kNuhzQ

Grattis till med din nya maskin!!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag har hört att Vibiemmes manometrar visar en bar fel; att 9 bar på mätaren är 8 bar i gruppen.

Jag har ställt min maskin så att mätaren visar 10 bar och det verkar ge bra resultat.

Att mäta temperaturen på vattnet som kommer ur gruppen är lite vanskligt eftersom temperaturen ganska snabbt, i kontakt med den kallare luften utanför, sjunker. Ska du ha riktiga värden måste man ha en termometer kopplad till ett portafilter, så att ingen kall luft kyler vattnet. Som kafferic skriver är nog en stektermometer dessutom för långsam att reagera... När min maskin var på reparation mättes vattentemperaturen till 92°C hos verkstaden (Monteriva).

Att pucken är blöt efter extraktion kan vara ett tecken på att trycket inte varit tillräckligt högt. Detta kan exempelvis komma sig av att avståndet mellan spridarfiltret och kaffets yta är för stort. Alternativt kan det peka på att kaffet är för finmalet.

Mjölken är ju ett kapitel för sig och ett ämne för både extrem lycka och totalt vansinne... Själv har jag ett fyra-håls munstycke och oftast, med lite koncentration, blir det rätt okej... Det handlar bara om träning och innötning när det kommer till mjölken, men blir den bra så kommer nästan latte-arten av sig självt! :)

Lycka till och grattis till nyförvärvet! Vilken kvarn har du förresten?

//Stefan (som ska betala kaffet och sedan gå och göra sig två cappisar; en glass till det också)
 

Buran

Member
Tack bägge för hjälpen!
När det gäller temperaturen tycker jag att den är ok. Har dock temp-skruven på max (så långt medsols det går) och det kommer inte ut någon ånga alls utan enbart väldigt varmt vatten. Därför skulle jag vilja se om det är tillräckligt varmt. Har för mig att på andra maskiner, som kafferic skrev, spottar och fräser om det är för varmt.

Ja jag försökte öka trycket för jag tänkte att det kan bero på det, men lyckas inte. Skruvar på den stora skruven på ovansidan, ett helt varv nu, men den stannar fortfarande vid 10 bar.

När det gäller kvar så har jag en Mazzer Mini E typ B. Just nu så har jag portionen för en dubbel espresso uppskruvad på max men fyller ändå inte tamperhållaren. Får kanske ställa in den mindre fint och pröva igen.

Nu har det börjat bli så många provkaffe att magen börjar protestera :=D

Tycker som sagt att det är konstigt att jag inte kan ställa temperaturen så det spottar och fräser samt att jag inte lyckas få trycket över 10 bar.

Mjölken blir ibland bra och ibland mindre bra men aldrig så bra att det går att göra latte-art. Det får bli ett senare kapitel :=)

Tack för lyckönskningarna och hjälpen. Kommer ni på något jag kan tänka på eller varför jag inte får till det är det bara att hojta :=D

//Daniel (som dricker sin 2:A cappuccino efter 2 espresso och snart ska på vinprovning)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Är det en JR dubbelkokare du har (som jag)? På ovansidan av den finns det två reglage: ett för bryggtemperaturen (termostaten) och ett för ångtrycket (pressostaten). Den senare sitter placerad under täckplåten till höger (sett framifrån) och denna styr bara ångtrycket i den kokaren. Bryggtrycket ställer man (på min maskin) genom en skruv som sitter bakom karossen på höger sida (sett framifrån) och den kommer man bara åt genom att skruva bort karossen.

Om det är pressostaten du varit på bör ju ångtrycket vara ganska högt? Vad står den vänstra manometern på?

Förutsatt att du har en dubbelkokare som jag då, förstås! :)

//Stefan (som extraherar kaffet med 9 bars tryck och skummar med runt 1,5 bar)
 

kafferic

Active member
Stefan: Jag har aldrig sett någon siffra på tryckavvikelsen innan, jag blev helt till mig och får ta och skruva ner OPVn direkt :) BTW: visar din högra manometer också 4,1 bar när du flushar utan portafilter i?

Buran: Vad visar din högra manometer när du kör med blindfiltret? Kommer den inte över 10 bar då heller?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
BTW: visar din högra manometer också 4,1 bar när du flushar utan portafilter i?

Har inte reflekterat över det, men en snabb koll alldeles nyss gav för handen att manometernålen hamnar på 2 bar vid påslagen pump och utan PF.

Sedan vet jag inte hur sann tryckavvikelsen egentligen är, men för mig har det funkat fint med nålen visandes 10 bar vid extraktion. :)

//Stefan (som idag hann med tre cappisar före sängdags; om det nu blir någon sömn efter det)
 

Buran

Member
Hej igen!

Ursäkta mitt väldigt sena svar. Hamnade framför VM och lyckades inte hitta tid till annat än sport och kaffemaskinen :=)

Du har rätt såklart Stefan, jag ändrade ångtrycket :=)
Nu står det på 1.5 bar igen och jag har behållit bryggtrycket till 10 bar.

Jag har inte testat med blindfiltret i, kanske jag ska göra.

Ett fyrahålsmunstycke? Hmm blev det enklare då? Jag lyckas aldrig få till något som liknar latte-art tyvärr :=(

Japp jag har dubbelkokaren och är otroligt nöjd! :=)
Måste säga att kaffet är klart mkt bättre nu! Har börjat hitta en fin balans mellan malningen, mängden och tampandet. Nu gäller det bara att hitta mer roliga bönon! Tyvärr verkar ju åre kafferosteri stängt under sommaren, så ingen Åre Pop för mig :=(

Tack för all er hjälp till en nybörjare! :=)

//Daniel
 

PekkaB

Well-known member
Tjenna,
Jag skaffade mig en beggad Vibimme och efter lite uppstartsproblem så står den nu i kaffehöret och producerar kaffe. (Det visade sig att isoleringen i värmelementet var kass så hela maskinen blev strömförande. Spännande! Heder dock till Mathias som sålde han skickade mig ett nytt utan att ta nåt för det. Hyvens kille!).
Nu är dock problemet det att jag inte hinner få till skum innan mjölken är i det närmaste kokt. Nån med lkande erfarenhet med råd om dåd?
/Pekka
 

bjsulla

Well-known member
Hur många hål har ditt munstycke? Du kan prova att täcka för en del hål med en tandpetare så att du får lite mer tid på dig när du skummar.
 

PekkaB

Well-known member
Tack för Tipset! ska prova det.
Nästa problem: Noterade i i tråden tidigare att det är för hög temp när det fräser genom tomt filter. Gäller mig.... Testade att skruva ner pressostaten, men den står på min. När jag kollade temperaturen i kokaren med en stektermometer fann jag at den är 124 grader, vilket torde vara alldeles för högt. Tips?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp